hoe lang wennen aan een nieuw zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

hoe lang wennen aan een nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 20:55

Hoi allemaal,
Ik heb sinds gisteren een nieuw zadel gekocht en vandaag er voor het eerst even mee gereden. Maar ik moet echt zo giga wennen. Ik had en veelzijdigheidszadel en nu een dressuur. Ik heb de beugels al 2 gaten langer gemaakt. Maar echt heel erg wennen. Tijdens het lichtrijden in draf heb ik het gevoel dat ik gelanceerd word en mijn ritme niet goed kan vinden. Maar dit was de eerste keer. Morgen nog een poging doen. Iemand tips? Hoe lang moesten jullie wennen?

Doubtless

Re: hoe lang wennen aan een nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:58

Kan best even duren. Met een vzh zadel ben je vrijwel niets gewend. Vooral het rijden met lange beugels is in het begin even lastig. Rijd er maar eens een paar weken mee, dan gaat het vast beter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:59

Ik moest ook wennen toen ik mijn nieuwe westernzadel had gekocht. Ik had opeens veel meer vrijheid en daardoor vond ik het lastig om netjes door te zitten. Ik heb toen een paar keer zonder zadel en zonder beugels gereden en daarna kon ik prima zitten in mijn nieuwe zadel. Ik denk dat het wel een paar weken duurt.

maxipaxixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:00

Ik moet meestal wel 4 keer intensief rijden voordat ik m'n balans een beetje gevonden heb.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:07

Oh, dit had ik precies twee maanden geleden toen ik ook van een vhz zadel naar een dressuurzadel ging. Had ook amper in een dressuurzadel gezeten. Ik was het na een paar keer rijden wel gewend. Merkte ook aan m'n paard dat hij er even aan moest wennen en daar moest ik dan ook weer aan wennen en waarschijnlijk ook andersom. Denk dat het een week/twee weken heeft geduurd. Succes!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 06:02

Bedankt allemaal.klopt marijke moest er ook heel erg aan wennen. Ze maakt nu super grote passen in de draf en ze is een fries dus dan ga je ook al wat hoger en dan ook nog in mijn nieuwe zadel. Nu hobbel ik alle kanten op. Echt moeilijk. Ik heb een week om hem te testen. Dus ik hoop dat ik er deze week nog een beetje aan kan wennen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 18:10

Vind het ook lastig om mijn zadel zo te maken dat ik fijn zit. Hoe lang moeten de beugels bijvoorbeeld. Mijn kniewrongen kunnen verplaatst worden. Maar hoe zitten ze goed. Wilde eigenlijk vanavond nog rijden maar het regent jammer genoeg. Morgen nog maar eens proberen.

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:18

Ik doe bij een dressuurzadel mijn beugels altijd 3 of 4 gaten langer dan bij een veelzijdigheidszadel.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:01

Ik heb ze al 2 gaten langer gedaan. Misschien morgen ons verder. Waarom is dat eigenlijk dat bij een dressuur zadel de beugels zo lang moeten en bij een veelzijdigheidszadel niet.

Charliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:25

Dat komt doordat de kniewrong van een dressuurzadel veel meer evenwijdig aan je lichaam is om het maar zo te zeggen, haha. De kniewrong van een veelzijdigheidszadel zit hoger en meer naar voren waardoor je beugels korter moeten om je been zo aan te sluiten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:27

Ja, dat is best een grote overgang, dat duurt wel een week en je krijgt vast ook wel wat spierpijn.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 21:02

Ok weer een beetje wijzer geworden. Ja inderdaad spierpijn had ik al toen ik aan het rijden was haha. Ik hoop dat ik deze week al een beetje kan wennen. Mag hem namelijk een weekje testen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 20:28

Vandaag weer gereden. Het voelde al een stuk beter. Als het elke keer zo beter gaat dan komt het wel goed denk ik

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 11:48

Gisteren viel het weer tegen.... Wordt toch lastig heb maar een weekje om hem te proberen. Wat nu als ik er niet genoeg aan kan wennen. Zal ik er later wel aan kunnen wennen?? of moet ik hem toch terug brengen. Zo'n moeilijke beslissing...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:53

Eerlijk? Ik stapte op mn nieuwe zadel en reed zo weg :+.
Ik ging ook van VHZ naar dressuur, en heb echt niet hoeven wennen!

Mag je ook andere passen/proberen? Dan zou ik dat even doen als ik jou was.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:54

Ik vond mijn nieuwe dressuurzadel fantastisch en zat er direct beter op dan op mijn veelzijdigheidsadel!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:45

Ze hebben geen ander zadel dat op haar past. Ik heb in totaal 7 weken moeten wachten op het zadel en daarom baal ik ook zo erg dat ik niet lekker zit. Marijke loopt wel veel en veel beter. Ik heb de kniewrongen er al afgehaald en zit al wat beter. Maar ik kan toch mn draai niet vinden. Vind het zo lastig om een beslissing te maken.