Heb je voor werken aan de hand perse een kaptoom nodig of kan het ook met een hoofdstel? Ik heb namelijk geen kaptoom maar wil graag proberen of het wat is en hoe het werk (met les). Ik heb wel een hoofdstel waarbij de teugels ook aan de neusriem bevestigd kunnen worden (dit was mij verteld weet niet of het echt waar is nog nooit geprobeerd) alleen geen ringetjes op de neusriem. Ik heb er helemaal geen ervaring mee dus wie o wie kan mij vertellen of dit echt nodig is de eerste paar keren?
Het kan ook zonder. Ik gebruik altijd een touwhalster. Maar het ligt er ook aan wat je wilt doen. Eventueel kan je ook ringetjes bij laten zetten door een schoenmaker.
Het hoofdstel wat je hebt werkt er prima voor hoor Het is vooral bij het longeren aan een kaptoom handig om een middelste ringetje te hebben. Maar bij werken aan de hand heb je hetzelde nodig als bij het rijden.
bedankt! Dan ga ik mijn instructrice een berichtje sturen.
xxkimxx96
Geplaatst: 20-07-14 14:35
Ik heb er wel altijd een kaptoom ervoor gebruikt. Heb ook wel eens iemand gezien die zo'n stukje wat je voor de logeerlijn gebruikt (zodat je zonder moeilijk te doen aam allebei de kanten kan longeren) op de bovenkant van de neusriem van t haltster had gedaan, geen idee of dat werkt. Ik heb met kaptoom fijn kunnen werken mr jammer genoeg zijn ze heel duur.
volgens mij maakt het niet uit of je het grondwerk met of zonder bit doet, maar mij is uitgelegd dat je met die ringen op de neus je paard anders kan sturen en net anders druk kan geven, waardoor hij de buigingen en stellingen goed maakt...
Marijke de Jong en Karine van de Borne doen veel met grondwerk en hebben veel filmpjes op hun sites staan, misschien een ideetje om te kijken? (zij gebruiken een kaptoom maar kunnen misschien beter uitleggen waarom ze dat doen?)
Mizora
Geplaatst: 20-07-14 15:08
Een micklem is prima geschikt. En anders aan het bit of aan een hoog vastgemaakte lage neusriem.