Hengstenketting voor merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

horseee6589

Hengstenketting voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 12:55

Hoi hoi,
Ik heb een verzorgpaard (merrie) en als ik met haar in het bos loop aan de hand duikt ze steeds met haar neus in het gras. Ze loopt ook in lessen met kleine kinderen dus kan dit gevaarlijk zijn. Ik dacht misschien kan ik als ik met haar het bos in ga haar met een hengstenketting mee nemen. Maar is dat wel geschikt voor deze situatie? En is het niet te 'ruig'? En wil je jou ervaring met zo ketting even laten weten?
Alvast bedankt!
Groetjes!

(Als ik het om doe, doe ik het bij haar halster, onder de kin door en als ze braaf is maak ik hem gewoon vast als halstertouw)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:01

Vind zelf de hengstenketting in zulke gevallen niet prettig. Als ze naar beneden schiet en jij wilt haar automatisch korter pakken, is dat niet fijn met die ketting :P Of als je hem per ongeluk bij de ketting vast hebt en ze schiet met haar hoofd naar beneden is dat niet echt fijn.
Beter is het haar af te leren. neem een zweepje mee en iedere keer als ze naar beneden wil, geef je haar zachtjes een correctie met de zweep (dus nee, geen lel, maar een zacht tikje en een NEE)
Ze zullen dat gauw genoeg door hebben!
Zelf leerde ik sowieso aan dat als ze een bit in hebben, ze nooit gras mogen eten (dus ook niet af en toe) En aan een halster mogen ze af en toe ergens eten. Dan zullen ze het ook niet zo snel doen als er iemand op zit!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:06

Niet doen!

Als ze telkens naar het gras gaat is dat gebrek aan opvoeding. Er zijn mensen die daar les in geven en je daarbij kunnen helpen.

Ga alsjeblieft niet met een hengstenketting in de weer. Dat is alleen voor mensen die veel ervaring hebben.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 13:08

PowerReiner schreef:
NIET DOEN!

Als ze telkens naar het gras gaat is dat gebrek aan opvoeding. Er zijn mensen die daar les in geven en je daarbij kunnen helpen.

Ga alsjeblieft niet met een hengstenketting in de weer. Dat is alleen voor mensen die veel ervaring hebben.

Oke, duidelijk punt... Ik denk dat ik dan maar geen hengstenketting ga doen. Ken jij toevallig iemand die daar 'les in geeft'?

PowerReiner

Re: Hengstenketting voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:09

Ik ken er toevallig een haha. Ik stuur je een PB.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:11

nou, kan makkelijk hoor!
alleen voor mensen met veel ervaring is ook weer erg overdreven.
Prima te gebruiken ,ook om het af te leren.....
Zou eerder voor een hengstenketting gaan, dan voor een zweepje te kiezen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:16

Bij een meid van 14 vind het wel een risico en doe ik liever wat overdreven. Een hengstenketting draagt niet zomaar die naam. Dat zijn felle hulpmiddelen die zeer doen. Dat ga je zo'n jonge meid niet adviseren.

Het is een gevalletje opvoeding, wat ook zonder zweep kan.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:21

felle hulpmiddelen die zeer doen... tja... dat ligt eraan op welke manier je ermee omgaat. Een meid van 14 weet vast wel hoe je met een hengstenketting om moet gaan.
Althans daar ga ik dan van uit.....

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:27

Dit is een leiderschap probleem. Je kan beter het leiderschap herstellen dan met hulpmiddelen aan de gang te gaan.

Mijn paard doet dit eigenlijk nooit meer, maar als ze het doet dan vraag ik haar een aantal stappen achteruit te doen, of welke andere opdracht dan ook. Dan is ze afgeleid en gaat ze niet weer naar het gras toe.

Hulpmiddelen (dus ook een hengstenketting) vind ik persoonlijk een teken van zwakte. Jij bent slimmer dan een paard, los het dan ook door slimmer te zijn. Hulpmiddelen gaan meestal over kracht en we gaan het NOOIT winnen met kracht van een paard. Paarden lekker mentaal aan het werk zetten en leiders zijn, daar draait het volgens mij om.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:33

noahlady schreef:
felle hulpmiddelen die zeer doen... tja... dat ligt eraan op welke manier je ermee omgaat. Een meid van 14 weet vast wel hoe je met een hengstenketting om moet gaan.
Althans daar ga ik dan van uit.....

Ja inderdaad, de manier waarop je ermee omgaat. Dus moet je er ervaren mee zijn. Iemand die nog nooit zo'n ketting heft gebruikt weet namelijk niet wat de juiste en onjuiste manieren zijn. Die haakt zo'n ding eraan, paard doet iets wat ie niet wil en gaat rukken. Daarnaast is het wel makkelijk om te zeggen dat een 14-jarige vast wel met zo'n ding om moet gaan. Ik zit bij elkaar al bijna 9 jaar in de paarden, en heb nog nooit een hengstenketting gebruikt.

Dus ik vind dat je liever wat voorzichtiger kan zijn dan zomaar te roepen dat ze het kan gebruiken.

Daarnaast eens met PaulinBijoux

HannaHanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:39

Hengstenketting is prima oplossing, vind ik persoonlijk.
Waarom zou een 14jarige dat niet mogen gebruiken? paard hoort gewoon niet het gras in te duiken

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:47

Ik gebruik ook een hengstenketting voor wandelen met mijn twenter hoor. Hij is braaf en hoef hem bijna nooit te gebruiken maar als er wel wat gebeurt heb ik met hengstenketting net wat meer te zeggen.
Ik denk dat je het prima kan gebruiken hoor, als je er ondertussen aan werkt dat ze het niet mag.
Ik vind het veiliger dan met een zweep, omdat je het touw dan gewoon stevig met beiden handen vast kunt houden.
Gewoon voorzichtig mee om gaan, dan is een hengstenketting een prima hulpmiddel hoor.

Mensen met ervaring met hengstenketting zijn ook ooit begonnen zonder ervaring.

In de paarden is alles een hulpmiddel, een halster met touw is ook een hulpmiddel om je paard bij je te houden :+ .

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:47

Paard & lessen met kleine kinderen?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:55

In plaats van een hengstenketting zou ik in jou geval eerder het halstertouw over de neus doen. Werkt zachter in en moet voor jou doel voldoende zijn

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 10:07

ryukapple schreef:
In plaats van een hengstenketting zou ik in jou geval eerder het halstertouw over de neus doen. Werkt zachter in en moet voor jou doel voldoende zijn

Dat was ik ook al van plan haha

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 10:10

gabyfedde schreef:
Paard & lessen met kleine kinderen?

Het is een tinker merrie, heel braaf beest. Dus daarom word zij ingezet voor lessen met kinderen (vanaf 6 jaat schat ik). Maar het enige wat zij doet is gras happen. En dat kan soms gevaarlijk zijn...

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:23

Ik snap het probleem om de hengstenketting niet zo? :?

Ik gebruik er zelf een op mijn verzorgpony, een erg eigenwijze fjorden ruin. Af en toe wil 'ie de hengstenmodes nog wel inspringen en dan ben ik blij met de ketting. In principe rent mij pony dan zelf de ketting in. Als hij omlaag zou duiken voor gras zou hij zichzelf ineens een onprettig gevoel geven, als dat gevoel blijft stopt er er vanzelf mee. Hij denkt namelijk dat hij het zichzelf aandoet, en dat hij het dus kan verhelpen door niet meer omlaag te duiken. Ik heb een verder altijd gewoon ontspannen los hangen. Ik zet mijn paard ook nooit vast met een hengstenketting, maar aan een gewoon halstertouw.

Leeftijd geeft alleen maar een indicatie van waar en persoon tot in staat zou kunnen zijn. Maar verder; wat zegt de leeftijd van iemand nou helemaal precies over zijn/haar capiciteiten? Gedrag zegt meer dan leeftijd.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:40

Ik gebruik standaard een hengstenketting voor mijn merrie. Zielughh hoor :+ Een zweepje meenemen op wandeling vind ik wel vrij belachelijk eigenlijk. Ik zou gewoon eens met het touw voor de neus zwaaien zodra ze wil gaan eten, dat icm met een stemcorrectie werkt bij mij eigenlijk altijd. Een hengstenketting kun je om doen, maar vind ik dan niet echt meerwaarde hebben. Maar dan nog, bij mijn merrie heeft ie ook weinig meerwaarde.

maxipaxixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:43

Doet ze dat gras happen überhaupt wel onder het zadel?

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 20:45

maxipaxixxx schreef:
Doet ze dat gras happen überhaupt wel onder het zadel?

Dat verschilt heel erg. Bij mij alleen op het eind van de rit. Bij mijn vriendin de hele rit door

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:46

ik zou ook NIET voor een hengstenketting gaan!! ik zou beginnen in de wei met oefenen dat je merrie op jou let tijdens het wandelen. Let ze niet op of wil ze grazen ff tikkie met de zweep, zodra ze loopt meteen de lijn ontspannen en zweep omlaag!! dit heeft bij mijn merrie erg geholpen. Mijne was meer bezig met haar omgeving waardoor ze erg bloederig werd en mij omver liep. nu hoef ik alleen nog maar 'eeh,,, opletten'
te zeggen en dan let ze al op :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:17

ik dacht al dat ik de enige was, met mijn mening dat een hengstenketting echt wel kan.
Mijn idee... beter een hengstenketting dan met een zweep, zoals iemand eerder noemde....

ze moet gewoon weten, dat als ze met dr gaat wandelen, dat ze echt niet constant naar het gras mag denderen..... een keer een trek aan de lijn, zal voldoende zijn, zodat ze snapt, dat ze dat niet meer hoeft te doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:30

Hengstenkettingen zijn echt overbodig. Naar mijn idee is het ook niet het paard dat iets moet leren, maar de begeleider. Het is een kwestie van timing, je moet ze voor zijn en dat kan ook zonder pijn van een ketting.
Ik zou in dit geval ook voor een zweepje kiezen en daar op het juiste moment de weg naar het gras mee blokkeren. Loopt het paard toch door, tja, best dom om in een zweep te lopen toch? Zo maak je het de verantwoordelijkheid van je paard.
Je zult zien dat je steeds minder hard in hoeft te komen en dat je timing steeds beter wordt.
Met een hengstenketting blijf je telkens op zo'n beetje dezelfde intensiteit corrigeren terwijl je eigenlijk naar iets toe wil werken als een stemhulp of een blik om het paard op andere gedachten te brengen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:44

Paard ziet aan jouw houding wat er mag/kan, hier is dat rondsloffen op zoek naar het volgende lekkere hapje.
Daar heb je niet zo zeer een ketting voor nodig, maar eventueel een zweepje en zeker een flinke wandelpas + weet van te voren welke route je wil wandelen. Ga dus samen op stap, want jij weet de weg ipv dat je paard jouw uitlaat van graspol naar graspol.

Als ze dit onder het zadel met de kinderen ook doet kan je een graasteugel/daisyrein overwegen, dan kan ze de teugels niet meer uit de handen trekken. Verder hetzelfde als aan de hand : voorwaarts houden.