Lemetex Magic VZH zadel.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSamSkipp

Lemetex Magic VZH zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:36

Ik was opzoek naar een nieuw 2dehands zadel en ben op de Lemetex Magix VZH uitgekomen.

Wat zijn jullie meningen hierover?
Zou 17.5 inch en boommaat M passen op een new forest D-pony met een gewone bouw van 1.43m?

Het is nog een mooi onderhouden zadel, nog niet zo heel oud.

Hoe ligt het zadel op het paard, en hoe zit het?

OdiEtAmo

Re: Lemetex Magic VZH zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:40

Of het zadel past moet je vragen aan een zadelpasser tijdens een consult :D
Daar is zo van achter de computer niets zinnigs over te zeggen.

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:44

Pion schreef:
Of het zadel past moet je vragen aan een zadelpasser tijdens een consult :D
Daar is zo van achter de computer niets zinnigs over te zeggen.

Dat weet ik, er komt ook een zadelmaker. Ik ben alleen een beetje bang dat 17.5 inch voor een D-pony wat te groot gaat zijn. Alhuwel hoor ik van vele dan weer dat het zadel te klein is op hun paard.
Ik wil gewoon een idee of iemand ook een D-pony heeft met zo'n zadel en hoeveel inch die er dan heeft opliggen. Natuurlijk verschilt altijd alles van de bouw van een paard. Maar ik persoonlijk denk dat 17.5 inch wel wat te groot gaat zijn. Helaas :/

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:46

Ik denk dat het zadel te lang is! 17,5 voor een D pony is meestal te lang zonder verder te oordelen of het zadel past of niet.

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:50

friesam schreef:
Ik denk dat het zadel te lang is! 17,5 voor een D pony is meestal te lang zonder verder te oordelen of het zadel past of niet.

Bedankt. Dat zou best wel kunnen aangezien de pony ook niet echt een lange pony is. Ik heb eigenlijk geen idee wat voor inch er nu op ligt, maar het is een merkloos zadel en dat zit enorm slecht, stoort in mijn rug en daarbij is men achterwerk er te breed voor. Daardoor dat ik een ander zadel zocht, en ik belandde op een Lemetex Magic zadel 2dehands. 17.5 inch, maar de reden van verkoop was doordat het te klein is op het paard waar die nu op ligt.

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:52

Ik heb ook een lemetex op mijn beide D pony's liggen. ook een 17,5

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 11:07

SimonDesteny schreef:

Oh bedankt voor je reactie! Verschillen die pony's veel van bouw en schoft?

Ik heb namelijk 3 pony's. Het zou moeten dienen voor die van 1.43m.
Maar ik heb er dan nog 2 van 1.48m en 1.53m. Het zou soms wel handig zijn moest het op ze alle 3 passen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:09

Ik moet echt zeggen dat ik als zadelpasser zelden D pony's tegenkom waar een 17,5 inch zadel op past en dat heeft met de lengte van het kussen te maken.

Een groot paard met een te klein zadel dan denk ik dat ze te smal bedoelen. In principe kan er ook bijv een 16 inch zadel op een groot paard als er een ruiter op rijdt met 16 inch billen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:09

Hier lag een dergelijk zadel van 17" op een D pony. Wel met een enigszins korte rug.
Dus misschien als je pony wat langer gebouwd is zou het wat dat betreft kunnen passen.
De rest van de pasvorm kun je vanaf de computer niet beoordelen :) .

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 11:29

friesam schreef:
Ik moet echt zeggen dat ik als zadelpasser zelden D pony's tegenkom waar een 17,5 inch zadel op past en dat heeft met de lengte van het kussen te maken.

Een groot paard met een te klein zadel dan denk ik dat ze te smal bedoelen. In principe kan er ook bijv een 16 inch zadel op een groot paard als er een ruiter op rijdt met 16 inch billen.

U bent dan zelf een zadelmaker?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:31

xSamSkipp schreef:
friesam schreef:

Zadelpasser geweest voor een ruitersportzaak

Verder zijn er een aantal Lemetex zadels met een koudschuim vulling ipv wol. Dit kan niet aangepast of bijgevuld worden. De duurdere lemetex zadels hebben wel wol. Maar of dit type wol of schuim heeft dat weet ik niet. Een schuimzadel waarvan de kussens platter zijn geworden heeft om deze reden geen waarde meer.
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 17-07-14 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:36

De lemetex magic VHZ die ik had had schuimkussens, dan zal deze ze ook hebben denk ik?
Weet niet of dat per zadel verschilt.

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 11:37

xSamSkipp schreef:
friesam schreef:

Zadelpasser en ik verkoop ook zadels

Verder zijn er een aantal Lemetex zadels met een koudschuim vulling ipv wol. Dit kan niet aangepast of bijgevuld worden. De duurdere lemetex zadels hebben wel wol. Maar of dit type wol of schuim heeft dat weet ik niet. Een schuimzadel waarvan de kussens platter zijn geworden heeft om deze reden geen waarde meer.[/quote]

Op mijn pony van 1.43m gewoon een new forest, heeft altijd al een 16 inch zadel gelegen. Het zadel dat er nu op ligt is een merklooszadel, maar zit echt slecht. Ik heb er al verschillende keren rugpijn in gehad, vangt mijn zit totaal niet op, wipt mij vanzelf uit mijn zadel en daarbij is men achterwerk er wel te breed in. Verder past het wel op mijn pony. Omdat Lemetex Magic mij mooie en goede zadels leken, wil ik hier wel verder achter horen, alleen zie ik dan weer dat ze niet makkelijk passen. Wat voor zadelmerken vind u persoonlijk nogwel goed en toch al bij al niet te duur? Voor kunststof wintec ben ik niet echt.

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:51

xSamSkipp schreef:
SimonDesteny schreef:

Oh bedankt voor je reactie! Verschillen die pony's veel van bouw en schoft?

Ik heb namelijk 3 pony's. Het zou moeten dienen voor die van 1.43m.
Maar ik heb er dan nog 2 van 1.48m en 1.53m. Het zou soms wel handig zijn moest het op ze alle 3 passen.

Mijn pony's zijn beide 1.48 gemeten, maar mijn ruin zit toch wel tegen de 1.50 aan. In bouw verschillen ze zeker, mijn ruin is heel fijn gebouwd terwijl mijn merrie toch iets steviger/breder is gebouwd. Maar op beide pony's ligt het zadel goed! (:

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:15

De magic heeft inderdaad schuimkussens en geen wol. Kwalitatief een goed zadel voor het geld.

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 16:39

germie schreef:
De magic heeft inderdaad schuimkussens en geen wol. Kwalitatief een goed zadel voor het geld.

Schuimkussens is dat slechter dan wol?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:20

Nee, niet slechter, maar niet aan te passen. Dat kan wel met wol. Past het zadel goed, dan heb je gewoon een goed zadel. Veel springzadels hebben ook schuim of latex in de kussens.