[WN] bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flame25

bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 16:52

Mijn pony accepteert haar bit niet en heb al verschillende geprobeerd. Graag wil ik een bitloos hoofdstel proberen, maar ik ben een leek op dit gebied.
Ze is erg druk en drammerig, maakt dat nog uit bij de keuze van een bitloos hoofdstel?
Er zijn zoveel verschillende merken en variaties. Zal wel graag een beetje western, alternatiefachtigs willen, zodat het bij mijn westernzadel past. Iemand tips en ideeen?

Sting

Re: bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:00

Reageert je paard wel op druk op haar neus? Wat gebeurd er bijvoorbeeld als je met een halster zou rijden?

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 17:02

Ik weet niet wat er gebeurt als ik met een halster zal rijden, maar is dat echt vergelijkbaar met een bitloze optoming?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:05

Alles in en rond de paardensport is gebaseerd op druk. Een paard die niet (correct) op druk reageert wijkt ook niet voor druk en kan je in gelijk welke optoming in de problemen raken.

kayleygh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:09

en een hackamore al geprobeerd? Dat is ook bitloos, maar hierbij heb je wel iets meer te vertellen over je paard.
Mijn schoonmoeder had ook een heel druk paard welke ook niet graag een bit droeg, na het gebruik van een hackamore, heeft ze nog heel wat jaartjes kunnen rijden. Beestje reageerde perfect hierop.
Past ook goed bij western, een vriendin gebruikt hem bij haar westernspullen :)

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:10

Misschien is een touwhalster een idee?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:11

Het is maar net wat jij en je paard prettig vinden. Je hebt gekruisde varianten en je hebt sidepulls. Beetje de 2 hoofdgroepen. Persoonlijk heb ik meer een voorkeur voor sidepull omdat dat niet knelt. Misschien de barefoot amber interessant voor je? Sidepull die zeer mooi past bij een westernuitvoering :j of de barefoot acorn :j

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... fdstellen/

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:12

Ik zou eerst een hoofdstel lenen voor je er een koopt. Straks zit je met een bitloos hoofdstel dat je niet gebruikt omdat je paard daar niet naar luistert.
Hackamore's zijn best streng trouwens. Ik heb gehoord dat je daarmee de neus kan breken door het hefboom effect.

Met een touwhalster zou ik niet gaan rijden. Als je dat al doet zou ik het met een sidepull touwhalster doen maar de touwen zijn heel scherp en snijden.

kayleygh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:16

Elinex304 schreef:
Ik zou eerst een hoofdstel lenen voor je er een koopt. Straks zit je met een bitloos hoofdstel dat je niet gebruikt omdat je paard daar niet naar luistert.
Hackamore's zijn best streng trouwens. Ik heb gehoord dat je daarmee de neus kan breken door het hefboom effect.
.

klopt, als je heel hard trekt kan je zijn neus breken. maar dan moet je er echt aan gaan hangen hoor. Maar het is inderdaad mogelijk, daarom moet je wel voorzichtig zijn met een hackamore.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:48

Ik heb een glucksrad voor mijn haflinger. Afhankelijk van hoe je de teugels vastmaakt heb je wel of geen hefboomwerking.
Je kunt deze gewoon aan een hoofdstel vastmaken. In mijn geval dus een westernhoofdstel.

Hier nog even voor de foto aan een hoofdstel geknoopt. Inmiddels een beter bijpassend hoofdstel :D
Afbeelding

donbrento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:44

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:51

Ik ben echt een voorstander van de sidepull werking tot nu toe werkt dit het beste bij alle paarden waar ik tot nu toe mee bitloos heb gereden ( op een enkeling na ). Net als hierboven wordt gezegd de Barefoot Amber misschien? :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:19

Een touwhalster is niet persee een strenge optoming, ze worden in verschillende diktes gemaakt. Prima optoming om eens te kijken of bitloos iets is. Je kunt er alleen niet met continu druk op de teugels mee rijden zoals bij dressuur. Dat drammerige zou ik trouwens wel aanpakken met bijv grondwerk.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 07:57

side-pull leek mij ook beter. Heeft de Amber wel dikke teugels? Ik kan namelijk niet goed rijden met dunne teugels, omdat ik reuma heb. Krijg ik dan last van mijn handen.
Cindy ik snap je punt. Voor mij is het lastig om lang rond het paard te staan en lopen. Al is het door mijn revalidatie al wat beter. Ook heb ik geen ervaringen met grondwerk.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:33

Teugels moet je er los bij kopen dus dat kan je zelf bepalen. Ik heb zelf diverse bitloze optomingen, maar de sidepull en mijn Micklem gebruik ik het meeste.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:57

Is er geen andere reden waarom je paard slecht reageert op een bit? Geen lichamelijk klachten? Hoe is haar gebit? Wat voor bit heb je geprobeerd? En hoe is de basistraining en zoals genoemd al hier, het wijken voor druk?

Wat aan de voorkant niet werkt, komt meestal ergens anders vandaan en dat ga je niet oplossen met bitten of bitloze optomingen. Dat is zonde van je geld, ben je straks een hoofdstel rijker, maar niks opgeschoten verder.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 20:15

Dat ik haar bijna niet kan houden, heeft volgens mij niets te maken met wijken voor druk. Ze doet vaak haar hoofd omhoog. En reageert bijna niet op ophoudingen. Ze is sowieso heel fel en heb haar altijd veel op stem gereden en op zit. Nu ik zelf lichamelijk beter ben wil ik het rijden wat meer oppakken. Ik heb veel andere bitten geprobeerd. Over de meeste gooit ze haar tong erover en heb ik helemaal niets meer te zeggen. Ik heb haar een tijd op een scharenbitje gereden, alleen blijkt die haar niet goed te passen. Waardoor haar mondhoeken kapot gingen. Ik rij haar nu met een gebroken bitje met koper.
Vandaag een stukje gereden met halster en dat ging redelijk. Sturen gaat goed. Maar met ophoudingen, luistert ze nog steeds matig. Wel één voordeel ze gooit haar hoofd niet in de lucht als ik haar inhoud.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:59

Dan is ze toch of niet goed aan de hulpen, of ze heeft ergens last van. Je mag een shank wel aannemen, maar niet gebruiken om je paard ''te houden'' of beter rond te rijden etc. De shank komt pas als je basis met snaffle goed is en eerder nooit. Dat haar mondhoeken kapot gingen is niet oke.
Ik denk dat je beter met je trainer kan gaan praten over oplossingen en eens goed naar haar lijf en mond moet kijken. Dat is helemaal geen schande, maar gaat jullie beter op weg helpen dan van alles proberen.

Selinaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:06

Zou idd eerst kijken of bitloos werkt voor je pony met een halster ofzo. Heb wel een geprobeerd om met mn verzorgpony met touwhalster te rijden en dat was echt een drama, kreeg hem nieteens de hoefslag af, terwijl hij met bit gewoon heel wendbaar is... _/-\o_

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 05:58

Als je paard haar hoofd omhoog doet dan wijkt het niet voor druk maar gaat er juist tegenin. Grondwerk hoeft totaal niet lichamelijk zwaar werk te zijn of lang te duren. Je kunt je paard leren om op 1 vingerdruk zijn hoofd omlaag te doen of zijn kont opzij. Grondwerk is ook dat je paard leert niet in jouw ruimte te komen als je naar de bak, stal of land loopt. Of longeren met zo klein mogelijke hulpen. Ik denk dat je veel profijt gaat hebben als je paard het wijken voor druk kent. Met reuma lijkt het me juist extra belangrijk als je paard wijkt voor minimale druk als je zelf weinig kracht hebt.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 06:20

Mijn paard is ook supergevoelig voor bitten en gooide ook zijn hoofd omhoog. De paardentandarts heeft het hele gebit nagekeken en zei dat hij gewoon een heel gevoelig gebit heeft, hij raadde mij een leren bit aan. Ik reed zelf al bitloos, maar mijn paard kan dan soms er toch doorheen drammen als hij heel fris is. Nu met leren bit rij ik fijn rond en mijn paard gooit zijn hoofd niet meer omhoog.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 09:59

Ik heb niet zo zeer weinig kracht, alleen veel pijn en snel moe. Raak snel overbelast. Lang staan is juist voor mij een grote belasting. Ze wijkt idd moeilijk voor druk, maar het is niet zo dat ze het helemaal niet doet.
Tuurlijk is dat ook heel belangrijk en weet ook wel dat ik daar nog veel werk aan heb. Heb je nog interessante websites hierover?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:24

Hier ook lichamelijke klachten, dus dat ga je wel merken. Je moet soms keuzes maken.

Wat je kan doen is; heel kort kleine dingen oefenen. Werk je met een touwhalster? Stel je wil haar naar achter zetten. Geef druk met je hand en gelijk wat op het halster met je andere hand. Zodra ze ook maar de kleinste reactie geeft ontspan je. Je telt tot 10 en nog een keer. Waar je naartoe werkt is dat ze gaat snappen dat weg gaan voor die druk de bedoeling is en ook prettig. reageert ze niet, moet je druk wat verhogen. Ik wil zelf van de druk op het halster af als ze het gaan snappen.
Dit kan je ook doen met wijken voor druk bij de schouder etc. Dan moet ze opzij of draaien, afhankelijk van de plek.
Die piepkleine stapjes geven sneller resultaat dan teveel, te snel willen.
Er staan diverse voorbeelden online of op youtube.

Een bit moet passen. Ik heb weleens les staan geven dat ik ook de reactie op een simpel bit zag. Heb toen de mond bekeken en het paardje had gewoon weinig ruimte. We hebben toen een bit gekozen die niet gebroken was en rustig in de mond lag.

Maar je komt ook bij paarden die echt niet lekker lopen en dan voor gewoon niet lichter kunnen worden. Als je dan meer druk aan de voorkant gaat geven of dingen forceren, is dat gewoon echt te moeilijk of te pijnlijk.

Veel overgangen rijden van achter naar voren en even niet aan de houding voor denken.

Combineer dingen voor jezelf. Misschien opzadelen en wat grondwerken/longeren. Veel lichaamshouding combineren met stem. gewoon kort werken en wat je doet bevestigen. Dan even opstappen en ook weer kort herhalen. Wat goed is, is goed. Als je in het midden van de cirkel staat moedig je je paard aan om te lopen door op de hoogte van zijn achterhand te drijven vanaf de grond. Langzaam of ho doe je met afremmen op schouderhoogte. Lichaamstaal is belangrijk en hele kleine veranderingen, kunnen grote verschillen maken.

Youtube staat vol, maar er zijn ook wel clinics om te bekijken en om te zien of je goed bezig bent zou les heel fijn zijn. Niemand redt het eigenlijk zonder, op welk niveau dan ook.
Geef aan wat je klachten zijn. Iemand kan het voor doen en jij dan een kort stukje. Vaak korte stukjes herhalen die goed zijn heb je echt meer aan.

Maar nogmaals. Een paard moet van achter naar voren lopen en over de rug. test zijn buikspieren eens. Zit er ergens iets mis van benen, achterhand, rug tot schouder, hals, nek dan gaat een ander bit je nooit helpen. Maar ook een goede trainer kan veel zien.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:35

Ze is sowieso niet heel erg soepel, achterwaarts krijg ik haar wel redelijk goed met halster en hoofdstel. Ze heeft wat last van overgewicht. Ze staat op een heel kort stukje gras en krijgt s'avonds haar graaskorf om. Helaas valt ze steeds maar een klein beetje af.
Ik krijg geen les. Zit er wel aan te denken, maar heb niet veel mogelijkheden. Dan wordt het waarschijnlijk Engelse les, terwijl ik liever westernles zal willen.
Bedankt voor de tips superpony ga vandaag proberen om een beetje grondwerk op te pakken. Kijken hoe ze het doet.
Ik heb helaas geen touwhalster en ook geen kaptoom. Is dat echt noodzakelijk?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:24

Een website heb ik zo niet. Maar als ik mijn paard achterwaarts vraag dan sta ik ervoor en doe mijn hand iets omhoog of buig naar haar toe. Niet door echt fysiek haar aan te raken dus. Voor ze dat kende zwiepde ik licht met het uiteinde van het halstertouw tot ze terug ging. En dan je hulpen steeds kleiner maken.

Ik zou absoluut gaan lessen en dan eerst vanaf de grond en later in het zadel. Een touwhalster is handig en goedkoop, tientje ongeveer. Een kaptoom vind ik zelf onmisbaar voor rechtrichten aan de hand, maar dat is dan een vorm van grondwerk waar je zelf ook veel bij moet lopen.