Achteraan hoefschoenen, ijzers vooraan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Achteraan hoefschoenen, ijzers vooraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 13:06

Heeft iemand daar ervaring mee?
Mijn paard is op pensioen, hij hoeft niet meer zwaar te werken.
Om die reden heb ik hem achteraan niet meer op ijzers gezet. Af en toe gaan we wel nog wandelen en daarom zou ik overwegen om hoefschoenen aan zijn achterhoeven te doen. Is dat een goed idee?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:14

Mijn paard heeft achter ijzers (sliding plates) en voor indien noodzakelijk hoefschoenen, werkt voor mij prima.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:14

Waarom heb je ijzers? Omdat ze snel slijten of andere reden?
Als je af en toe wandelt kan hij (als zijn hoeven gezond zijn) gewoon zonder namelijk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:18

Dan zou ik inderdaad ervoor kiezen om ook de voorijzers eraf te laten halen, en als het nodig is voor en achter hoefschoenen gebruiken.
Maar misschien zijn die hoefschoenen helemaal niet nodig joh, paarden kunnen met gemak af en toe een buitenrit maken over asfalt zonder ijzers. Die van mij staan zelfs elke nacht op het beton zonder ijzers en lopen ook nog lange buitenritten over asfalt, en die hoeven zijn prima :)

Noiske

Re: Achteraan hoefschoenen, ijzers vooraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 22:59

Ijzers vooraan verwijderen is in deze naast de kwestie...
(Dier staat al 20 jaar op ijzers, dat verander je niet zo maar + ifv blessure)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 06:21

Gewoon zorgen dat de smid de voorhoeven de eerste keer wat langer laat. Ik heb meerdere paarden gezien die na 15 tot 20 jaar van de ijzers af gingen, en dat ging allemaal zonder problemen hoor :) Je paard zal hooguit een paar weekjes lichtjes gevoelig lopen op ruwe harde ondergond.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 08:15

@8nnemiek: Bedankt voor je input, maar ijzers aflaten is niet aan de orde, om diverse redenen (blessure!). Vraag ging over hoefschoenen achteraan, niet over een pleit om ijzerloos door het leven te gaan...

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:35

Waarom zou je je paard (achter) hoefschoenen om willen doen dan ?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:37

Voor af en toe wandelen zijn geen hoefschoenen nodig. Probeer gewoon de berm te gebruiken.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:03

In principe als de achterhoeven al een poos van ijzers af zijn en al gewend zijn aan blootsvoets, kun je altijd eerst proberen zonder schoenen.

Gewoon goed in de gaten houden.
Pak idd veel bermen.

Zodra je begint te twijfelen kun je altijd naar schoenen kijken.
Die dingen zijn erg duur en heeeelemaaaal als je ze niet nodig hebt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:07

Voor dat af en toe wandelen zou ik geen hoefschoenen aanschaffen.
Dat kan prima blootvoets! Zo snel slijten ze echt niet hoor!

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:53

Ik zal 'af en toe' herdefiniëren: 1x per week. Jammer genoeg zijn hier zeer weinig onverharde wegen en de bermen smal.
Niemand ervaring met enkel schoenen achteraan?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:11

In principe zou hoefschoenen prima lukken en prima te doen zijn.

Er zijn genoeg topics te vinden over de soorten, maten en hoe ze in gebruik zijn.

Maar zelf zou ik eerst zonder proberen, is een stuk voordeliger.

Gezonde hoeven slijten niet ontzettend hard van één keer per week een stap uitje op het verharde.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:33

Loopt het gevoelig op zijn achterbenen.

Zo niet zou ik geen hoefschoenen aan doen want voor te wandelen 1maal per week is dat dan niet nodig.

Loopt hij wel gevoelig kan je het wel doen

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:06

Noiske schreef:
Ik zal 'af en toe' herdefiniëren: 1x per week. Jammer genoeg zijn hier zeer weinig onverharde wegen en de bermen smal.
Niemand ervaring met enkel schoenen achteraan?

Mijn verzorgpaard heeft een tijdje voorijzers gehad en achter hoefschoenen (Renegades). Op zijn pensionstal is het niet toegestaan achterijzers te hebben ivm eventuele trappen, ze staan 24/7 in een kudde buiten.
In principe prima, maar we maakten toen te veel km's (ivm voorbereiding endurance) en uiteindelijk heeft hij rondom beslag gekregen. De reden waarom hij hoefschoenen nodig had, is de ondergrond hier. Veel kiezels en stenen op de wegen hier. Bij veel km's kan dat erg gevoelig worden.

Mijn eigen paard (30) heeft meer dan 20 jaar vierkant beslag gehad. Uiteindelijk heb ik haar eraf gehaald en rustig laten wennen aan de ondergrond (toen in de belgische bossen: gellik/eigenbilzen). Dat ging allemaal prima. Daarna heb ik bij een pensionplek (Kanne/Belgie) voor hoefschoenen gehad ivm de ondergrond (kiezels).
Nu rijd ik zonder ijzers of hoefschoenen (andere omgeving), gaat prima. Ik rijd maximaal 1x per week en vaker op de verharde weg (we doen niet aan berm rijden :) ). Voor de slijtage van de hoeven absoluut geen probleem.
Ik zou als ik jou was eerst eens zonder hoefschoenen achter proberen. Houd rekening met een overgangsperiode, op de asfalt valt dat trouwens mee. Mocht je paard dan alsnog gevoelig (blijven) lopen, kun je altijd nog schoenen kopen.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 20:22

Dankjewel Furi, een ervaringsdeskundige! Ik weet het te waarderen.
Ik ben ze idd nog niet meteen aan het kopen, maar wilde gewoon weten of er bezwaren zijn tegen de combi ijzers/schoenen.
Hij slijt zijn hoeven redelijk sterk af en bij gevoelig lopen gaat hij sterk op de voorhand hangen. Ook niet aangenaam voor het paard me dunkt.