Noiske schreef:Ik zal 'af en toe' herdefiniëren: 1x per week. Jammer genoeg zijn hier zeer weinig onverharde wegen en de bermen smal.
Niemand ervaring met enkel schoenen achteraan?
Mijn verzorgpaard heeft een tijdje voorijzers gehad en achter hoefschoenen (Renegades). Op zijn pensionstal is het niet toegestaan achterijzers te hebben ivm eventuele trappen, ze staan 24/7 in een kudde buiten.
In principe prima, maar we maakten toen te veel km's (ivm voorbereiding endurance) en uiteindelijk heeft hij rondom beslag gekregen. De reden waarom hij hoefschoenen nodig had, is de ondergrond hier. Veel kiezels en stenen op de wegen hier. Bij veel km's kan dat erg gevoelig worden.
Mijn eigen paard (30) heeft meer dan 20 jaar vierkant beslag gehad. Uiteindelijk heb ik haar eraf gehaald en rustig laten wennen aan de ondergrond (toen in de belgische bossen: gellik/eigenbilzen). Dat ging allemaal prima. Daarna heb ik bij een pensionplek (Kanne/Belgie) voor hoefschoenen gehad ivm de ondergrond (kiezels).
Nu rijd ik zonder ijzers of hoefschoenen (andere omgeving), gaat prima. Ik rijd maximaal 1x per week en vaker op de verharde weg (we doen niet aan berm rijden
). Voor de slijtage van de hoeven absoluut geen probleem.
Ik zou als ik jou was eerst eens zonder hoefschoenen achter proberen. Houd rekening met een overgangsperiode, op de asfalt valt dat trouwens mee. Mocht je paard dan alsnog gevoelig (blijven) lopen, kun je altijd nog schoenen kopen.