Halsterhoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Halsterhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 22:42

Ik zit te denken een halster hoofdstel te kopen.
Wij rijden altijd recreatief en nu we wat meer de ruiterroutes afrijden (met manege's als tussenstops) lijkt me dat een handige oplossing.

Maar zit zoiets nu wel goed? Ik bedoel: bij de meeste hoofdstellen die ik zie, lijkt het bit er wat losjes bij te hangen, of lijkt dat maar zo?

Wat vinden jullie het fijnst? Ik heb voorkeur voor leer, maar ik zie ook nylon of polypropyleen voorbijkomen. Welk materiaal is het fijnst/ schuurt niet?

Aelin

Re: Halsterhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:45

Hallo

ik heb een marylot hoofdstel. Erg fijn spul. Ik rijd met hackamore dus heb geen ervaring met los in de mond. Op www.goedhard.nl kan je veel soorten halsterhoofdstellen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:51

denk dat je dit het beste kunt vragen bij de endurance/TREC.
Daar rijd vrijwel iedereen ermee.
Persoonlijk vind ik het fijn rijden omdat je op een stopplaats direct het bit uit kunt doen.
Er zijn 2 systemen, met korte bit stukjes en een clickon systeem waar je een kopstuk hebt dat je als normaal hoofdstel omdoet.
Naast goedhard/marylot zijn er nog diverse andere merken waarvan Zilco de grootste is.Ik heb er diverse in de winkel, van leer/nylon/biothane.
zelf kies ik voor biothane.
dat is sterker dan leer en makkelijker in onderhoud, kan tegen water en schoonmaken is gewoon door een emmer water halen aan het eind van de rit.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:51

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:55

Bij een halsterhoofdstel kun je ook gewoon het bit netjes in de mond hangen. Neusriemen hebben voor het in de mond houden van het bit geen enkele functie (het valt er niet ineens uit als je ze weglaat...).
Er zijn zowel van leer als van biothane mooie hoofdstellen te koop.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 11:08

Ik denk dat ik me wat verkeerd uitdrukte; wat ik bedoel is dat een halster normaal gesproken los om de neus zit i.t.t. een hoofdstel waar je maar 2 vingers ruimte tussen de neusriem laat. Doordat het bij een halsterhoofdstel ook wat ruimer zit allemaal, lijkt me dat meer te "rammelen" tijdens een draf/galop. Hierdoor zou het kunnen dat dit "gerammel" doorwerkt naar het bit, wat me weer niet zo fijn lijkt voor het paard. Ik begrijp dat het bit er niet uitvalt :P . Er zijn zat hoofdstellen zonder sperriem waar het bit ook niet uitvalt :D .

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 11:11

taverno schreef:
Ik heb al jaren een Norton halsterhoofdstel,bevalt me prima.
te koop bij o.a. http://www.horseshopinternational.nl/in ... lster.html

De Norton had ik ook al gezien en vind ik erg mooi, ook de kleur, die mooi bij mijn cremello zou passen <3 , maar daar moet je het bit met gespen verwijderen. Mij lijkt met musketonhaken veel eenvoudiger.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:11

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 10:47

Dat is idd een hele mooie

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:49

Wij hebben er eentje van Barefoot, is ook te gebruiken als sidepull, heerlijk ding !

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:52

Isabonny schreef:
Ik denk dat ik me wat verkeerd uitdrukte; wat ik bedoel is dat een halster normaal gesproken los om de neus zit i.t.t. een hoofdstel waar je maar 2 vingers ruimte tussen de neusriem laat. Doordat het bij een halsterhoofdstel ook wat ruimer zit allemaal, lijkt me dat meer te "rammelen" tijdens een draf/galop. Hierdoor zou het kunnen dat dit "gerammel" doorwerkt naar het bit, wat me weer niet zo fijn lijkt voor het paard. Ik begrijp dat het bit er niet uitvalt :P . Er zijn zat hoofdstellen zonder sperriem waar het bit ook niet uitvalt :D .

Je neusriem zit niet vast aan het bit, dus ik zie niet zo goed in hoe de lossigheid van een neusriem doorwerkt naar het bit. Zolang je hoofdstel gewoon goed past is dat dus écht geen probleem! :)

Het enige gerammel, of eigenlijk is het meer gewiebel, wat sommige paarden vervelend vinden is wanneer je je teugels aan je bit hebt vastgemaakt met musketons. Dat kun je al voorkomen door gewoon je teugels meteen aan het bit te gespen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:09

Geweldig die halsterhoofdstellen!
Ik heb er 1 van pfiff met musketons maar geen last van gerammel of wat dan ook, eventueel kan je natuurlijk ook je eigen teugels met gespen aan het bit vastmaken.
Heerlijk tijdens een lange rit het bit eraf klippen en van de teugels een halstertouw maken, paard lekker grazen.

Ik merk niks geen nadelen hiermee, volgens is die van mij van leer.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 11:37

Pfff, ik heb dus om te proberen een nylon halsterhoofdstel gekocht...en het is al kapot :( , nog geen meter mee gereden.
Aangezien mijn dochter dit weekend een lange rit had met de ruitervereniging, dacht ik: laat ik eens even vlug een halsterhoofdstel kopen. Ik had nog wat spullen van Agradi nodig, dus dan kon dat meteen meekomen.

Paard staat vast met opzadelen, geeft een rukje aan het touw (niet eens hard), knapt de gesp bij het bakstuk |( kapot en niet meer te maken op dat moment. Vanmiddag eens langs de zadelmaker en kijken of hij het eventueel kan repareren.
Agradi een berichtje gestuurd. Ben benieuwd wat hun reactie is.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:54

Die nylon dingen zijn rotdingen vind ik,je kan ze niet goed passend krijgen en als het nat wordt gaat het schuren.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 15:57

Had binnen een uur bericht terug van Agradi: Ze sturen een nieuwe op!! Ik snap niet dat er mensen zijn die problemen met Agradi hebben. Ik ben tot nu toe dus altijd goed geholpen.

@ Taverno: misschien dat ik voor de kerst of mijn verjaardag nog eens een leren halsterhoofdstel vraag. Ik vind die Norton erg mooi.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:01

Ik heb deze!

Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:27

Ik heb een leren van barefoot en daar ben ik voor 95% super tevreden over. Mooi materiaal, past goed, stevig. Alleen heeft dit hoofdstel klipjes aan de bitringen in plaats van riempjes zoals ik hierboven zag. Op een of andere manier blijft het bit daar toch niet stabiel bij, en trekt het bit snel wat scheef. Terwijl ik de juiste bitmaat gebruik en we met een los teugeltje rijden.

Ik heb nu bitringen gekocht, maar als dat het bit niet stabieler houdt moet ik toch maar eens rondkijken voor een ander.

Zonder halsterhoofdstel wil ik in ieder geval niet meer, ideaal! Mooie lange touwteugels er aan en je hebt ook altijd een lange leadrope bij je. Ik vind het erg praktisch!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:53

Mijn dochter en ik rijden beide met een halster hoofdstel van Goedhard, gemaakt van biothane. Fijn spul, zit prima. Neusriem zit idd wat losser, maar dat maakt geen verschil. Het is met onderhoud een stuk makkelijker als leer. In een emmer water, beetje zeep erbij, goed afspoelen en klaar. Biothane is best sterk en erg fijn in gebruik.