Zadel schuift :s

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Zadel schuift :s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 18:59

Ik heb pas een zadel gekocht voor mijn d-pony.
Hierbij is er een zadelmaakster komen kijken of het past. Ik heb het toen heel eventjes mogen uitproberen.
Toch merk ik (nu ik het gekocht heb), dat dit zadel schuift op mijn pony. Als ik er wil opstappen, moet iemand anders het aan de andere kant vasthouden en ook wanneer ik erop zit heeft het de neiging om naar links of naar rechts te gaan als ik mijn gewicht niet goed verdeel (bijvoorbeeld als ik een zijgang oefen en per ongeluk wat te hard mijn gewicht op links zet)
Er ligt een zadeldekje en een schokdemper van decathlon onder. Ik heb er een gewone singel bij van een soort stof zonder elastieken.

Hoe komt dit? Kan ik dit oplossen of past dit zadel blijkbaar toch niet?

Frieskee

Re: Zadel schuift :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:00

heel duidelijk dit zadel past gewoon niet , oke een zadel mag best een beetje verschuiven maar heel veel is niet oke.. Ik hoop dat je het zadel kan inruilen!

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:02

Niet erg fijn dat je een niet-passend zadel hebt gekocht :(
Teruggaan naar de zadelmaker denk ik, die moet dan toch ook zien dat het écht niet past..

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:05

edit , dit is overduidelijk geen goede zadelmaaksters..
foto?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:07

Heb je een ronde pony?
Zeggen dat het zadel niet past is wel heel makkelijk.
Tuurlijk, een zadel hoort niet te schuiven. Echter zijn sommige paardenruggen niet erg geschikt voor een zadel. Dan heeft het zadel gewoon geen houvast. Dan kun je 100 zadels Pasen, maar dan ga je dat probleem niet oplossen.

Wil niet zeggen dat jouw zadel goed is of niet goed.
Zou aanraden om wel nog te bellen naar de zadel passer en het probleem bespreekbaar maken. Desnoods nog een andere laten komen voor wat extra advies.

een foto kan wel iets zeggen, maar is ook niet heilig.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 19:13

sneeuwpop schreef:
Heb je een ronde pony?
Zeggen dat het zadel niet past is wel heel makkelijk.
Tuurlijk, een zadel hoort niet te schuiven. Echter zijn sommige paardenruggen niet erg geschikt voor een zadel. Dan heeft het zadel gewoon geen houvast. Dan kun je 100 zadels Pasen, maar dan ga je dat probleem niet oplossen.

Wil niet zeggen dat jouw zadel goed is of niet goed.
Zou aanraden om wel nog te bellen naar de zadel passer en het probleem bespreekbaar maken. Desnoods nog een andere laten komen voor wat extra advies.

een foto kan wel iets zeggen, maar is ook niet heilig.

Ik heb een Philippe Fontaine zadel (geen budget voor zadel op maat) en de zadelmaakster controleerde gewoon dat ging voor die pony. Ik zal proberen een foto hier op te zetten, want hij is wel redelijk rond link= http://nl.tinypic.com/r/2ujtjzq/8 (plaatje was te groot)
Laatst bijgewerkt door kippetje2007 op 12-07-14 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:15

heb je vzh zadel?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:22

Ik zou als ik jou was nog even contakt hebben met de zadelmaakster of een andere laten komen. Singel je wel strak genoeg aan

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 19:25

Het is een springzadel en ik singel eerst aan (lichtjes) dan stap ik naar de piste zodat hij zich wat aan ontspannen en dan singel ik bij aan zo hard als ik kan.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:31

Ik vraag me inderdaad ook af of je singel dan wel past en of je pony niet gewoon de buik enorm uithoudt bij het aansingelen aangezien hij alleen heen en weer schuift en niet naar voren ?
Anders is je pony gewoon rond, niks ergs aan hadden wij ook een pony van op stal die schoof ook helemaal naar de buik als je op wilde stappen, dan moet je wel echt opzoek naar een ander zadel (of laten vertellen of dergelijke) want op een gegeven moment pakte de eigenaresse gewoon het zadel van een andere pony en hierbij schoof het nog wel maar een stuk minder (waren niet op maat ofzo).

Als je in de piste aansingelt zit de singel daarna op zijn strakst ? en kan je dan wel normaal op / af stappen ?

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:15

hij is rond en misschien ligt het aan de singel? (ik weet niet of dat een optie is)
ik vroeg me gewoon de mogelijke oorzaken af zodat ik niet onnodig een zadel doorverkoop

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:22

Overleg met je zadelmaker-passer. Mooiste is wanneer je nog wat zadels kunt passen om zo te merken dat het bij de meeste of bij geen van de andere zadels voor komt.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:26

vroeger gebruikte ik een manegezadel (VZH) euroriding Jade en daarbij was het niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:29

Tja.... als die verder goed lag.... dan weet je het antwoord. Tenzij je pony niet erg veranderd is. Als hij niet goed lag heb je nog een kleine twijfel...

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:51

Ik heb en ronde welsh cob en had dit probleem een tijdje terug. In overleg met mijn zadelmaker heb ik er nu een dunne antislip pad onder mijn dekje liggen. Dit werkt bij mij perfect! Maar ik heb een zadel voor ronde paarden waarbij de achterste singelstoot extra ver naar achteren geplaatst kan worden. Dit is toen tegelijk gebeurt. Antislip pas is van BR.