Bontje onder het dekje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ssmarty

Bontje onder het dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 18:13

Halloooo bokkers,

Mijn Fries heeft een bontje nodig voor onder het zadel, maar dan overdwars. Dus niet zoals normaal gesproken in de lengte.
Dit is nodig, omdat het zadel anders te veel druk geeft aan de voorkant en op deze manier ligt het zadel wel goed.
Alleen vind ik een bontje onder het zadel niet zo mooi staan :+, dus ik vroeg mij af of je hem ook onder het dekje kan leggen? Ik kon hier weinig over vinden..

Als het niet kan, laat ik het natuurlijk zo. Het is voor mij geen reden om het bontje er helemaal niet onder te leggen.

Edit: Het is er zo eentje http://www.ruitersport.com/zadelonderlegger-zt890.html.

Ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen!
Groetjesss
Laatst bijgewerkt door Ssmarty op 12-07-14 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Bontje onder het dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:15

Hij hoort zelfs officieel onder het dekje, dus direct op de rug van het paard. Heb hem, toen ik hem gebruikte, ook onder het dekje gedaan.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:15

je kan ook gewoon een gelpad gebruiken ligt onder je dekje niemand die het ziet :)

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 18:18

romyYMCMB schreef:
je kan ook gewoon een gelpad gebruiken ligt onder je dekje niemand die het ziet :)

Die heb ik niet en mijn spaarpotje is leeg op het moment ;).

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:19

Zal ik niet doen , die randen gaan onherroepelijk drukken , en dat is net wat je niet wilt... :=

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:21

Gordy18 schreef:
Zal ik niet doen , die randen gaan onherroepelijk drukken , en dat is net wat je niet wilt... :=

Hoe kom je daar nu bij. Zoals je hebt kunnen lezen gebruik ik hem ook op die manier. Komen helemaal geen drukplekken door het gebruik van een bontje direct op de rug van het paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:23

Als je een normaal bontje verkeerd om gaat leggen, dan gaan de randen drukken. Niet doen dus.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:24

Je hebt verschillende soorten bontjes. Dus kan heel goed zijn dat het met dit bontje wel kan.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:26

FriesWytske schreef:
Gordy18 schreef:

Hoe kom je daar nu bij. Zoals je hebt kunnen lezen gebruik ik hem ook op die manier. Komen helemaal geen drukplekken door het gebruik van een bontje direct op de rug van het paard.

dan weet ik niet welk bontje jij gebruikt ? Maar zo'een die je normaal onder je zadel hoort te leggen op het shabrak hoort echt niet thuis onder een shabrak

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 18:28

Gini schreef:
Als je een normaal bontje verkeerd om gaat leggen, dan gaan de randen drukken. Niet doen dus.

De zadelmaker heeft het aangeraden, dus ik neem aan dat het wel kan ;).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:28

@ Gordy18 Jawel, alleen wordt dat niet gedaan. Omdat men bang is voor een vies bontje. Zoals de meesten doen, verklein je juist de boom van je zadel. Doe je hem onder het dekje, komt het zadel een beetje omhoog. En krijg je geen kleinere boom.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:30

FriesWytske schreef:
Je hebt verschillende soorten bontjes. Dus kan heel goed zijn dat het met dit bontje wel kan.

Ik moet inderdaad toegeven dat ik dat deductief heb beredeneerd. Ik denk niet dat iemand standaard een speciaal bontje heeft liggen dat enkel de voorkant verhoogd, zeker niet als die persoon geen gewone gelpad heeft en momenteel ook geen centjes om die te kopen. Verder neemt de TS zelf de woorden 'overdwars, dus niet zoals normaal in de lengte'.
Uit die feiten concludeerde ik dus dat het om een gewoon bontje gaat, ik neem mijn woorden terug als ik verkeerd blijk te zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:31

Ssmarty schreef:
Gini schreef:

De zadelmaker heeft het aangeraden, dus ik neem aan dat het wel kan ;).

Een bontje is toch voorgevormd. Dit kan toch nooit symmetrisch liggen als je het overdwars neerlegt? En geen symmetrie wil zeggen dat er ergens drukpunten zullen zijn.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 18:31

Ik heb even in de openingspost gezet om wat voor soort bontje het gaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:35

Ok, dat is een nodige verduidelijking. Ik zou zeggen: probeer het eens uit. Als het gaat schuiven weet je dat het niet gaat. Blijft het netjes op zijn plek, dan kan het wel.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 19:16

Gini schreef:
Ok, dat is een nodige verduidelijking. Ik zou zeggen: probeer het eens uit. Als het gaat schuiven weet je dat het niet gaat. Blijft het netjes op zijn plek, dan kan het wel.

Als je denkt dat het paard er geen last van heeft, ga ik het inderdaad gewoon uitproberen.

Zelf had ik eigenlijk geen idee waarom hij altijd boven het dekje ligt en ik kon daar zo gauw ook niets over vinden op internet. Vandaar dat ik het toch even wilde vragen, ik wil niet dat hij er last van krijgt ;).

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:21

Wat jij hebt is geen bontje. Een bontje is van echt lamsbont en dat kun je gerust (heeft zelfs de voorkeur zoals al eerder gezegd) onder het dekje leggen. Wat jij hebt zou ik er niet onder leggen, lijkt me een beetje vergelijkbaar qua gevoel als een sok waar een flinke vouw onder de voet zit.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 19:24

TJolieke schreef:
Wat jij hebt is geen bontje. Een bontje is van echt lamsbont en dat kun je gerust (heeft zelfs de voorkeur zoals al eerder gezegd) onder het dekje leggen. Wat jij hebt zou ik er niet onder leggen, lijkt me een beetje vergelijkbaar qua gevoel als een sok waar een flinke vouw onder de voet zit.

Jij bedoelt zoiets? http://paardendekje.nl/mattes-bontonder ... zwart.html
Want als je dat er overdwars onder legt, wordt de druk toch scheef verdeeld omdat hij niet symmetrisch is?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:29

Ja heb je helemaal gelijk in die kun je niet overdwars leggen ivm de vorm. Maar die jij hebt zou ik niet onder het dekje leggen ivm het materiaal.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 19:32

Oké, vanwege het materiaal dus? Er ligt namelijk nog een anti-slip matje onder (jaja, heel wat aanpassingen :+), dus het ligt niet direct op zijn vacht.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 09:12

Ik heb het gisteren geprobeerd en het ging prima, hij leek er geen last van te hebben. Sterker nog, hij liep super fijn.

Ik heb nog even onder het zadel gevoeld en er zat ook geen dikke rand ofzo die kan gaan drukken. Ik denk dat het dus wel kan!

Edit: typefoutje

Susan_2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:44

EstherA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:56

Bij sommige dekjes heb je dat het bontje vast zit onder het dekje, ik weet niet of dit jou probleem helemaal oplost, maar dat is misschien een idee ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:07

Dat zijn handige "bontjes"

Ik ben nog steeds op zoek naar iets voor onder het zadel omdat Lorenz artrose heeft in zijn rug.
Heb dikkere dekjes maar bij de dunne is dit misschien fijn!
Een bontje met bont heb ik geprobeerd maar dan knelt het zadel aan de voorkant.
Misschien is dit een idee.