Singelstrubbelingen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Singelstrubbelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 17:13

Mijn merrie reageert helaas niet goed op de singels welke zij draagt :( Nu wilde ik bontsingels voor haar omdat ik denk dat deze haar probleem kunnen verhelpen (singelplekken enso). Alleen zijn mijn wensen waaraan deze moeten voldoen waarschijnlijk lastig te vinden. Ik waag er een tread aan om te kijken of iemand van jullie mij verder kan helpen.

Ik zoek zowel een dressuur (anatomisch) als een spring/vzh singel (ook anatomisch),
- welke losse bont onderleggers heeft zodat ik deze kan vervangen als de andere gewassen gaat worden
- twee kanten elastiek bij beide singels
- 100% wol
- gewoon verkrijgbaar in ruitersportzaak
- oerdegelijke kwaliteit
- beide van hetzelfde merk
- verkrijgbaar in 60 en 110cm

Ik heb er al verschillende zoekfunkties op los gelaten, maar kom niet verder. Of ik val in een tussenmaat wat gevolgen heeft voor de ligging. Of de kwaliteit laat te wensen over. Of aan 1 zijde elastiek...ga zo maar door -O-
Mattes komt een heel eind, maar is jammer genoeg niet verkrijgbaar in ruitersportzaken, nu zou ik ze kunnen bestellen, maar kunnen niet retour gestuurd worden als het niet is wat ik er van verwacht.

Weet jij toevallig meer dan ik tot nu toe kan vinden?

maximuss

Re: Singelstrubbelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:26

Ik gebruik stretch and breath dressuursingels van barefoot met een br lamswolletje er rond (neopreen eraf en wol eraan). Die zijn volledig elastisch (een hele brede rekker eigenlijk) waardoor het geen bezwaar is dat ze niet anatomisch gevormd zijn. Ik heb nl ook een hele tijd moeten zoeken naar iets passend voor mijn gevoelige paard.
Ze hebben hier geen springmodellen van maar de meeste duurdere springsingels hebben langs 2 kanten elastiek en dan gewoon een los wolletje erover.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 17:44

Dat is het hem juist :) Een losse hoes vind ik persoonlijk niks gedaan. Als ik de singel los heb hangen aan één zijde schuift de hoes eraf... het gevolg raad zich raden _O-

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:35

Da's bij deze combinatie echt niet het geval, ik gebruik wel bontjes met 1kant bont (tegen het paard dus) en aan de andere kant elastieken zodat ze mooi aansluiten rond de singel.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:18

Hallo,

In dit geval vraag ik mij het volgende af: Wat is de reden dat dit paard singelplekken krijgt. Is het een reactie op het materiaal of schuift de singel en krijg je een 'drukking'?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:43

eric le tixerant singel aanschaffen, wedden dat je nergens geen last meer van hebt ;) kost wat maar dan heb je ook wat!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 21:40

@Marjo

Zij heeft veel huidoverschot tussen haar oksel en de singel als zij aangesingeld is. Hierdoor schuurt de huid teveel tegen de singel. Het gevolg laat zich raden. De singel zelf ligt als een huis, vandaar ook mijn keuze voor een singel met bontrand zodat er een stuk minder schuren plaatsvind.

@Listig: Ik zal er eens op googlen. Prijs vind ik min of meer ondergeschikt, als het zijn werk doet is het de prijs waard...naar mijn mening :-)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 06:29

Hallo,

Dit is idd. een lastig probleem. Een anatomische singel kan een oplossing zijn. Deze singel heeft veel vrijheid bij de ellenbogen, daar is de singel smaller gevormd.

Succes.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:57

listiglistje schreef:
eric le tixerant singel aanschaffen, wedden dat je nergens geen last meer van hebt ;) kost wat maar dan heb je ook wat!

Zoiets is zeker een oplossing. Dan zou ik er ook bij adviseren om je springzadel van lange stoten te voorzien, zodat je met 1 singel af kan.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 08:10

De singelstoten verlengen heb ik idd ook aan gedacht. Gelukkig zijn deze vrij simpel te vervangen. Zou het zelf kunnen doen!
Thnx Princes :-)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:34

Mijn paard is ook super gevoelig voor schuren. Ik heb een 'gewone' singel van Shires en ben er super super tevreden van!Het wol kan er wel niet af. Hij kan gewoon in de wasmachine, maar ik schrob hem om de paar dagen met de hand met isobetadine zeep. Ik heb ook een singel met afneembare wol (kan het merk even niet meer bedenken) en een springsingel van Greenfield, ook met afneembare wol.
Voor mijn dressuurzadel heb ik een neopreen singel, maar daar rijd ik maar een paar keer per jaar mee.

Voor meer info mag je Pb'en

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:12

Ik heb voor mijn paard een mattes singelhoes deze zit goed vast en valt er dus ook niet af. helpt het ook om na het singelen de voorbenen te strekken zodat de huid glad komt te liggen onder de singel?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 11:17

Nee Mistral, de ervaring wijst uit dat het daarvan alleen maar erger wordt :-/

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:01

Lastig probleem! Die van mij heeft in de zomer snel singel plekken. Heeft die van jou dat zowel de zomer als in de winter?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 13:43

In de winter had zij hier ook last van, wel in mindere mate Mistral. Het probleem is idd lastig. Ik heb een korte periode met een losse bonthoes gereden en moet zeggen dat er wel verbetering inzit. Wel smeerde ik de plekken voor en na het rijden in met Sudocreme. Het wordt er gelukkig niet slechter van. Inmiddels heb ik een Mattes bontsingel aangeschaft. Heb deze alleen nog niet echt kunnen proberen vanwege de warmte.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:07

Icrack schreef:
Mijn merrie reageert helaas niet goed op de singels welke zij draagt :( Nu wilde ik bontsingels voor haar omdat ik denk dat deze haar probleem kunnen verhelpen (singelplekken enso). Alleen zijn mijn wensen waaraan deze moeten voldoen waarschijnlijk lastig te vinden. Ik waag er een tread aan om te kijken of iemand van jullie mij verder kan helpen.

Ik zoek zowel een dressuur (anatomisch) als een spring/vzh singel (ook anatomisch),
- welke losse bont onderleggers heeft zodat ik deze kan vervangen als de andere gewassen gaat worden
- twee kanten elastiek bij beide singels
- 100% wol
- gewoon verkrijgbaar in ruitersportzaak
- oerdegelijke kwaliteit
- beide van hetzelfde merk
- verkrijgbaar in 60 en 110cm

Ik heb er al verschillende zoekfunkties op los gelaten, maar kom niet verder. Of ik val in een tussenmaat wat gevolgen heeft voor de ligging. Of de kwaliteit laat te wensen over. Of aan 1 zijde elastiek...ga zo maar door -O-
Mattes komt een heel eind, maar is jammer genoeg niet verkrijgbaar in ruitersportzaken, nu zou ik ze kunnen bestellen, maar kunnen niet retour gestuurd worden als het niet is wat ik er van verwacht.

Weet jij toevallig meer dan ik tot nu toe kan vinden?

Je mag van mij eventueel de san jorge singel proberen, maat 60 , of 65 heb ik liggen. Dan moet je me wel de verzendkosten betalen of hem zelf ophalen en terugbrengen. ;)
Deze singel is super zacht , leer, en zit elastiek in het midden. Je zou zo eventueel kunnen proberen of dit beter is voor je paard.

http://www.ollashop.nl/a-641854/zaldi-d ... san-jorge/

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 13:30

@Nombrado
Onwijs aardig aangeboden! Ik probeer eerst mijn pas aangeschafte Mattes uit. Mocht dit niks worden dan ben ik idd wel nieuwsgierig naar de San Jorge, mooie singel ook overigens :)

Het wachten is nu op wat koeler weer zodat ik met een beetje goed fatsoen kan rijden :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:34

Heb wel eens gehoord dat mensen het voorbeen van het paard omhoog en naar voren deden aan beide kanten ( natuurlijk om de beurt met een licht aangetrokken singel )om het vel van het paard vlak te leggen onder de singel .

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:19

Ik heb een anatomische springsingel en kon dus niks vinden met bont dat er ook nog af kon.

Nu heb ik een springsingel en 1 lang bontje door midden geknipt en dit links en rechts naast de buikflap om de singel.
De singel is zo breed dat de bontjes strak zitten en dus niet eraf glijden met opzadelen.

De 1e dag rij ik met bontjes, de 2 dag de vieze kant aan de buitenkant (bontjes draaien dus) en dan in de was. Rij ik nog 1 dag langer met de bontjes rij ik mijn paard ook door.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 07:24

Mattes heeft anatomische springsingel met afneembaar bont.:-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:40

Icrack schreef:
@Nombrado
Onwijs aardig aangeboden! Ik probeer eerst mijn pas aangeschafte Mattes uit. Mocht dit niks worden dan ben ik idd wel nieuwsgierig naar de San Jorge, mooie singel ook overigens :)

Het wachten is nu op wat koeler weer zodat ik met een beetje goed fatsoen kan rijden :D

Is goed.
Het is heel zacht leer, mijn ervaringen ermee zijn zeer goed.
Ik ben zelf altijd fan van singels met elastiek.
of aan beide zijde, of in het midden zoals de san jorge bv.