Zucht.. Hoefschoenen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Zucht.. Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 16:01

Na vandaag voor de 3e keer in 6 weken de smid te moeten bellen voor een verloren/los ijzer ben ik het een beetje zat.
Mijn paard heeft slechte hoeven, en volgens mijn niet zo op zijn mondje gevallen hoefsmid kun je ze beter omschrijven met een drieletterwoord..

Nu zei hij vandaag dat ik eens moest kijken voor hoefschoenen, aangezien ijzers waarschijnlijk niet meer heel lang een optie gaan zijn(ze groeien totaal niet en zijn het afgelopen half jaar alleen maar korter geworden zelfs(mét ijzers ook nog dus). Nu wil ik me daar wel eerst over inlezen uiteraard.

Punt is, ik ben bang dat als ik de ijzers eraf laat halen zijn voeten zo gaan brokkelen dat hij kreupel gaat lopen, en dat wil ik uiteraard voorkomen. Ik snap dat dat komt omdat de nagelgaten dan doorscheuren en eruit moeten groeien, maarja, niemand zit te wachten op een kreupel paard uiteraard.

En dan nog.. Welke hoefschoenen? Welke merken zijn goed en welke niet? Ik rij best veel buiten, lange ritten van een paar uur zijn niet ongebruikelijk. We hebben hier geen ruiterpaden dus 90% van al mijn routes is ook over verhard/hard terrein of zelfs asfalt.
Kan hij met hoefschoenen ook gewoon het water in of gaat dit dan weer niet? En hoe zit het met in de bak(zand) rijden? Moet hij ze dan ook om of hoeft dat niet?

Wie kan mij hier een beetje wegwijs in maken, want al mijn gegoogel en gezoek maakt mijn frustratie en onwetendheid nog groter en brengt weer nieuwe vragen op..

Esther84

Re: Zucht.. Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:30

zou je eens wat foto's van de hoeven van je paard willen laten zien, dan kunnen we een beter mening vormen.
Vaak zijn de hoeven helemaal niet zo kort en beginnen ze juist beter te groeien zonder ijzers omdat de hoef zelf beter doorbloed is.

Je kunt met hoefschoenen gewoon door water. ik zou ze niet in de bak gebruiken omdat daar de slijtage minimaal is.
Ik ben voorstander van de Dalmer clog, alleen moet die wel door een hoefsmid worden aangemeten.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 16:33

Ja foto's heb ik, heb ik een tijd geleden in een ander topic gezet, zal ze even zoeken.
Ook heb ik foto's van deze week omdat ik wilde zien of er al wat verschil in zat(of ze gegroeid waren) maar die moet ik nog even op de computer zetten.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:34

geen ervaring met hoefschoenen maar wat je wel kan proberen is (natuurlijke) Biotine hierdoor worden de hoeven sterker en groeien ze beter.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 17:20

[BEH] Hoeven groeien niet, wat doen?
Dit is het vorige topic over zijn hoeven. Toen schreeuwde (bijna) iedereen even hard dat ik die ijzers er onder uit moest halen dus ik hoop dat ze zich hier ook weer mee bemoeien en me dit keer wat nuttige tips wbt hoefschoenen kunnen geven.
Op pagina 2 zijn de foto's te vinden, hier was hij net de dag van te voren beslagen.

En dit zijn recentere foto's;
LV http://i61.tinypic.com/2jbmcjr.jpg
RV http://i58.tinypic.com/b8nvci.jpg
Voor http://i60.tinypic.com/141qq6s.jpg
Achter http://i59.tinypic.com/2zgxo2c.jpg

Dit was begin deze week. Ja, jullie zien het goed, linksvoor zit er ineens een ander ijzer op. Hij is ong. een week of 3 geleden een ijzer kwijtgeraakt en ik heb uren gezocht en kon het niet meer vinden. De smid kon er toen ook geen normaal ijzer meer opzetten omdat het na 2 dagen zo enorm afgebrokkeld was dat er gewoon geen nagels in gingen. Toen heeft hij dit ijzer erop gezet omdat dat wel ging(na heel veel moeite en verschillende pogingen). Dit ijzer zit er nu nog op, maar blijft geen 2 dagen meer zitten.

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:25

Pff lastig dit.. ik heb geen idee joh. is er geen dierenarts of hoefsmid die enig idee heeft hoe dit komt. misschien valt de oorzaak op te lossen door iets aan de voeding ofzo te veranderen, ik zeg ook maar wat hoor heb geen idee

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:30

Hoe beslaat je hoefsmid?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 17:32

ArmaWhis schreef:
Pff lastig dit.. ik heb geen idee joh. is er geen dierenarts of hoefsmid die enig idee heeft hoe dit komt. misschien valt de oorzaak op te lossen door iets aan de voeding ofzo te veranderen, ik zeg ook maar wat hoor heb geen idee

Nee, en voor zover ik weet heeft hij dit altijd al gehad, dus manier van houden of voer is in principe wel veranderd maar gaf dus geen 'reactie'.
Hoefsmid kan me ook niet vertellen waar het door komt of waar het aan ligt en een andere smid ook al niet.
Dierenarts heb ik nog niet geprobeerd/gevraagd, maar weet ook niet of hij daar iets vanaf weet.

smurffie: hoe bedoel je hoe beslaat hij? Of hij warm of koud beslagen word? In principe altijd warm, maar mijn andere(vervangende) smid heeft het verloren ijzer(waar hij dus een nieuwe voor heeft gemaakt) er laatst gewoon koud onder geslagen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:33

Wat doe je qua voeding? Voer je biotine bij? Of hufregulator van Marstall? In zo'n extreem geval zou ik zelfs over beide nadenken.

Qua hoefschoenen zou ik kiezen voor de easyboot gloves als hij ze past. Makkelijk te bevestigen en hoeven niet ingelopen te worden. Indien hij erg slecht loopt zou je ze er zelfs tijdelijk onder kunnen lijmen (easyboot glue on) en dan zonder gaiter. Dit kan maar een beperkt aantal keer (per schoen), en maximaal een week uit mijn hoofd gezegd, maar daarna kan je ze met gaiter gewoon als gloves gebruiken.

Bij die van mij had ik geen keus, die heeft een dergelijke hoefmaat dat hij alleen in de cavallo's past (die vallen qua maat heel ruim, mocht je er naar kijken. Hij zou maat 6 totaal niet moeten passen, te klein, maar achter sloft maat 6 zelfs. Hij past net geen maat 5).

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 17:37

Mizora schreef:
Wat doe je qua voeding? Voer je biotine bij? Of hufregulator van Marstall? In zo'n extreem geval zou ik zelfs over beide nadenken.

Qua hoefschoenen zou ik kiezen voor de easyboot gloves als hij ze past. Makkelijk te bevestigen en hoeven niet ingelopen te worden. Indien hij erg slecht loopt zou je ze er zelfs tijdelijk onder kunnen lijmen (easyboot glue on) en dan zonder gaiter. Dit kan maar een beperkt aantal keer (per schoen), en maximaal een week uit mijn hoofd gezegd, maar daarna kan je ze met gaiter gewoon als gloves gebruiken.

Bij die van mij had ik geen keus, die heeft een dergelijke hoefmaat dat hij alleen in de cavallo's past (die vallen qua maat heel ruim, mocht je er naar kijken. Hij zou maat 6 totaal niet moeten passen, te klein, maar achter sloft maat 6 zelfs. Hij past net geen maat 5).

Hij staat nu 24 uur per dag buiten in de wei, en krijg in principe niks bijgevoerd door stal. Zelf voer ik nu al een tijd wel iedere dag wat muesli bij met op aanraden van iemand die ik ken(en die ook van alles weet over voeding enz van paarden) verse(hele) rozenbottels en fenegriek erdoor.
Helaas merk ik nog niet echt verschil, volgens die persoon zou ik na een week of 4 al wat verschil moeten zien(van de groeikringen), maar die zijn ver te zoeken..

En wat bedoel je eronder lijmen? Kan hij ze dan toch omhouden op de wei enz?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:41

Hoefschoenen zijn een goed alternatief voor ijzers, ik geef er de absolute voorkeur aan. Ze zijn ook goed te gebruiken bij de overgang naar blootsvoets. Uren buitenrijden ermee zou uiteindelijk geen probleem moeten zijn. Echter, in jouw geval zou IK er nog mee wachten. De hoeven van je paard zullen zeker nog van vorm veranderen.
Het kan best zijn dat je paard moet wennen en gevoelig zal lopen, al is de zomer een goede tijd van het jaar om te stoppen met ijzers. Dat heeft imo te maken met een hoef die beschadigd is. Door een ijzer zal je dat niet merken maar het is niet zo dat het daardoor komt door het houden zonder ijzers.
Je kunt erover denken je te verdiepen in de werking van de hoef en het hele gebeuren errond. Ik denk zelf dat het je een hoop kan leren, ook als je wel voorstander van ijzers zou zijn. :)

Als je vragen hebt over dit onderwerp en ik je kan helpen die te beantwoorden mag je me ook altijd pb'en. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:48

Ik heb hoefschoenen, maar gebruik ze niet dagelijks. Cavallo Simple Boots en Cavallo Treks. Beide vallen over de kroonrand, waardoor ze niet makkelijk uitgaan. Nadeel is dat het zou kunnen gaan schuren, maar dat is bij ons nog nooit gebeurd. Ik doe er tegenwoordig preventief een steunkous onder (jawel, van de apotheek)

Als je paard alleen ruwvoer krijgt, kan hij tekort aan mineralen hebben. Een klein beetje muesli vult dat niet voldoende aan. Dat kan ook een oorzaak zijn van brokkelende hoeven. Je zou als aanvulling een mineralenbrok kunnen geven. Kans dat het daarvan opknapt.

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... hte-hoeven

Esther84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:51

Om eerlijk te zijn vind ik de hoeven vrij lang en denk ik dat ze daarom afbrokkelen. Verder vindt ik de hoeven er eigenlijk heel mooi uitzien. En ik zou hem wat lager op zijn hielen zetten dat is ook beter voor de straal. Dan krijg je een betere doorbloeding en groei van de hoef.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 17:52

Maar waarom groeien de hoeven van de andere 29 paarden op stal dan wel als kool en alleen die van mij niet :')
Die krijgen allemaal precies hetzelfde te eten, de meesten nog minder zelfs.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:58

Sommige paarden zijn er gevoeliger voor dan anderen. Maar een hoop paarden die niets gevoerd krijgen hebben wel tekorten, ze uiten het alleen wisselend (vaak valt het zelfs pas op als ze wel een vitaminekorrel bijgevoerd krijgen).

Rozenbottels zijn een biotinebron, maar is geen vaste hoeveelheid. Ik raad je dus aan om toch een biotinesupplement te voeren en eventueel hufregulator of Marstall Force (een algemene vitaminekorrel). Welke muesli krijgt hij?

http://www.easycareinc.com/our_boots/ea ... ue-on.aspx

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 18:01

Ik zal dan toch maar eens gaan kijken voor die biotine.

Hij krijgt muesli van Bestmix, zonder haver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:02

SuperAssie schreef:

Hoeveel weegt je paard en hoeveel muesli krijgt ze?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:05

Ik heb renegade hoofboots gebruikt en was er super tevreden over. Ze zijn niet goedkoop maar kon gelukkig testen met een 2e hands paar. Reed ook veel op de weg en heb er bijna 2 jaar mee gedaan.

Esther84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:06

Ik moet zeggen dat je eigenlijk ook wel naar de bekende weg vraagt. In je vorige topic zijn ook al heel veel
goede reacties en uitleg gegeven. Alleen ben jij op zoek naar een antwoord op je vraag die jouw aanstaat en die zul je ben ik bang niet gaan krijgen.

Ik zou zeggen ijzers er onderweg en laat die hoeven maar eens lekker slijten, wedden dat hij niet kreupel gaat lopen. Zijn lichaam reageert er echt wel op tijd op, door die hoeven te laten gaan groeien.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 18:08

safina schreef:
SuperAssie schreef:

Hoeveel weegt je paard en hoeveel muesli krijgt ze?

Heb geen flauw idee hoeveel hij weegt. Zal richting de 500-600kg gaan of zo? Het is een volwassen(1.50m) haflinger die normaal op gewicht is. Hij krijgt ook wisselend muesli. Als ze pas naar een vollere wei omgaan krijgt hij wat minder, maar normaal een kwart schep per dag. Als hij hard gewerkt heeft een halve tot driekwart schep.

Esteher84: in het vorige topic werd er alleen maar geroepen dat ik de ijzers eronder uit moest halen en dat ik hem naar natuurlijk moest laten bekappen want dat zou wonderen doen. Dat laatste wil ik nog steeds niet en ga ik ook niet aan beginnen. Nu vraag ik dus om tips voor hoefschoenen en nu is het volgens jou ook niet goed? Ja, waarschijnlijk laat ik de ijzers eronder vandaan halen, maar ik ga NIET rijden zonder hoefschoenen of ijzers omdat ik graag nog langer van mijn paard heb dan één ritje.

Esther84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:13

Ik ben ook heel lang bang geweest dat mijn paard zijn hoeven te kort zouden worden. Toen heeft mijn hoefsmid mij gezegd rij maar eens door. Het paard zijn lichaam zal er echt wel op reageren door zijn hoeven te laten groeien. Ik heb het toen heel huiverig er op aan laten komen en ik rij inmiddels altijd blootvoets langs de weg zonder problemen. En als ik merk dat hij gevoelig begint te lopen dan knoop ik idd de hoefschoenen er onder.
Plus het scheelt je hoefsmidkosten omdat hij lang niet meer zo vaak heen hoeft :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:19

Als je lange hoeven gewend bent zal het ook wel even schakelen zijn naar kortere hoeven. Voor de ruiter dan he, niet voor het paard. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:25

Ik zou aan de hand gaan wandelen zonder schoenen, beginnen met kleine stukjes en kijken hoe hij het doet. Met rijden (in ieder geval in eerste instantie) gewoon wel schoenen gebruiken. Mijn paard loopt nu af en toe wat gevoelig, maar zijn hoeven zijn wel veel kleiner (lager) geworden en qua structuur veel beter. Als er 2 mm bij is, zijn ze weer perfect. Nu loop ik dus tijdelijk ook met schoenen, maar ik probeer zo veel mogelijk zonder te doen. Je paard kan dan dus zelf aangeven wanneer zijn hoeven te kort worden, maar het is wel fijn als dat in de buurt van stal gebeurt.

Die van mij wordt overigens niet natuurlijk bekapt, al staat een cursus wel op de planning omdat ik het tussentijds bijhouden op zich wel nuttig vind en ik dan wel enige achtergrondkennis wil hebben. Naast de kennis die ik al heb geleerd van het traditionele bekappen, en ik heb ook wel eens een dode hoef zelf bekapt tijdens een trainingsweek via school. Dit was traditioneel bekappen. Ik ben niet puur een aanhanger van het natuurlijk bekappen/de manier van houden van paardnatuurlijk.

Ik verwacht dat een volwassen haflinger rond de 500kg (ontwormen op 600) weegt. Ik zou überhaupt geen muesli voeren aan een dergelijk paard, behalve als hij invalt. Maar wel dus een vitaminekorrel, zelf voer ik Marstall Force en Excellent Biozin (=Biotine). Onderzoeken hebben uitgewezen dat de hoef zo'n 20% harder gaat groeien indien je 0.1mg/kg voert. Dat betekent zo'n 50mg voor jouw dier, wat neerkomt op 25 gram van de meeste biotinesupplementen (die bevatten namelijk 2g/kg biotine). Van Marstall Force voer je in principe 75-100 gram per dag en dan krijgt hij in principe alles binnen wat hij nodig heeft, mits hij op gewicht blijft.

Een kwart schep muesli is zo'n 200 gram (een volle schep is vaak 800gr, gekeken naar een gemiddelde muesli). Maar dat zou je voor het mooi even moeten afwegen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:26

Even een kritische kanttekening: let erop dat de meeste supplementen met biotine ook veel suiker voeren, wat juist weer niet zo goed is voor de hoeven. Maak daarin dus een gerichte keuze.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 18:32

Ik ga denk ik dan eens overschakelen op die Mastall Force, de muesli is toch bijna op dus dat komt wel goed uit..
Moet ik naast die Mastrall dan toch nog iets bijvoeren van biozine of zit dat er gewoon in?