[WN] Lengte scharen bij shank

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Lengte scharen bij shank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 14:29

Bokkers, I'm confused....
Ik was in de veronderstelling dat hoe langer de scharen aan een shank hoe scherper de inwerking omdat de hefboom langer is.
Zelf rij ik met een correctional met gebogen scharen en daar loopt het paard het lekkerst op. Billy Allen en gewone shanksnaffle gooit ze dr hoofd omhoog en is geen rijden. Ook zit er geen ketting maar een leren riempje aan.

Afijn, ik heb voor mijn bijrijdster een baby correctional gekocht zodat ze toch zelfde mondstuk heeft maar kortere scharen en dus (in mijn beleving) minder heftig.

In de WE bijvoorbeeld mag je ook niet met een correctional starten met lange scharen, daar moet je eerst met de baby variant starten tot je het nivo hebt bereikt dat je met de lange scharen mag rijden. Uiteraard zijn er nog meer bitten waar je mee mag starten maar ik heb het nu alleen over de correctional.

Nu komt mijn 'confusion': onze lesjuf zet dat de babyshank juist scherper is dan de lange scharen omdat je eerder doorkomt .... ??? Nou ben ik helemaal het spoor bijster...
Iemand die het mij kan uitleggen in jip en janneka taal?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:37

kortere scharen => minder kracht maar de hulp komt sneller door, paard heeft dus minder tijd om te reageren.

langere scharen => meer kracht maar paard heeft meer tijd om te reageren.

Voor paarden die verder in hun opleiding zijn en gewend zijn om op een lichte hulp te reageren, kan een lange shank dus prettiger zijn. Voor jonge paarden die nog moeten leren hoe ze op druk reageren is een korte fijner.

Iets uitgebreidere tekst in het Engels:

A shorter-shanked bit is usually a milder bit, but also responds quickly when the rider touches the reins. Short shanked bits are usually better for a young horse transitioning from a snaffle to a curb because if the inexperienced horse gets into a place where bit pressure from the rider's hands becomes significant, there is less leverage pressure placed on the horse's head.

However, as the horse becomes more polished in its training, a somewhat longer shanked bit is preferred for its subtlety. Longer shanked bits must rotate back further before applying pressure on the horse's mouth than shorter-shanked bits. Therefore, the horse has more "warning" of a rider's hand movements in a long-shanked bit, allowing it to respond before any significant pressure is applied to its mouth. In this way, a longer shank (up to a point) can allow quieter communication between a well-trained horse and a rider with soft hands, without increasing severity of the mouthpiece.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:38

Volgens mij is het allebei waar.
Korte rechte schaar kom je eerder door (in tegenstelling tot een langere gebogen schaar bijvoorbeeld)
Lange schaar kan heftiger doorkomen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:41

Maar het hangt toch ook af van de lengte tussen bit (kantelpunt) en bakstuk bevestiging, dat bepaalt hoe sterk het bakstuk 'aangehaald' kan worden? Is die lengte eigenlijk standaard?

Eigenlijk bepaald de lengte tussen teugelbevestiging en bitbevestiging toch alleen maar de snelheid van binnenkomen vd hulp? Waarbij korter dan toch sneller en 'scherper' is?
Laatst bijgewerkt door troi op 11-07-14 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:43

normaal is in ieder geval een verhouding van 4 : 1 qua lengte.

cissy

Re: Lengte scharen bij shank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:01

Paard is voldoende afgericht maar bijrijdster nog niet, met gewone trens rijden zou ook nog kunnen maar niet met een rondje naar buiten, dan is paardlief soms erg 'wakker' :):)
Ik ben dus aan het bedenken met welk bit ze dan het beste kan gaan rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:06

en waarom dan niet het bkwerk op een trensje, en naar buiten op de lange shank.Buiten is meestal toch lange teugel zonder veel te vragen, behalve eens een noodstopje oid?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:07

Bij mij werkte in die situatie een billy-allen shank met een middelmatige lengte shank of een hackamore (paard was al bekend met Hackamore). Paard wordt heel geirriteerd bij slechte timing / snel oppakken bij kortere shanks of snaffle.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:11

Mmmm.... zou ze dan eventueel niet beter buiten een snaffle combineren met een neusriem?
Als de ruiter het zelf nog niet zo gewend is en je paard is wat wakker buiten, dan kan ze ook niet per ongeluk te hard zijn met een shank bijvoorbeeld?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:26

Paard is buiten altijd wakker op de terugweg, wie er ook op zit, paard maakt geen onderscheid }>
Dan heb je met gewone snaffle/neusriem teveel werk om dr bij je te houden.
Je kunt dan niet lange teugel rijden en niks doen, dan ben je heel erg snel thuis!
Met shank is ze heel licht te rijden maar het is een heel fijn lijntje wat je moet onderhouden, te strak en ze wordt pislink, te los en je bent snel thuis.
Ik ga ook zeker nog eerst op de fiets mee naar buiten om te leren hoe ze dat moet aanpakken.

Bakwerk kan inderdaad dan wel op gewone snaffle, zal m eens onderuit mn zadelkast peuteren :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:42

En dit bit bijv? http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=1753
Het mondstuk wat je paard gewend is en teugels kun je op 2 plekken bevestigen. Ook niet te hard inwerken natuurlijk.

Mijn pony liep op een shanksnaffle prima. Billy Allen snaffle en shank beiden niet zo. Correctional vond hij naar. Ik heb nu voor hem een babyshank met cricket in het midden. Omdat hij niet in training is wissel ik af met snaffle en heel af en toe de billy allen shank.

Ik vind eigenlijk wel dat je buiten even door moet trainen zelf dat je paard wat beter luistert. Is toch niet fijn voor jezelf en het paard. Jij kan ermee omgaan, maar ik zou niet relaxed zijn als mijn brijrijdster dan weg is straks.

Mijn pony vroeger was zoals je beschrijft. ( 25jr terug ) IK sprong haar al met rubberen ongebroken pelham bit. Ik heb toen bovenste teugels door de martingaal gedaan en mee gereden. Aan onderste gat had ik iets kortere teugels wat losser. Je krijgt een soort stang en trens idee. Met bitje was die pony echt heel erg springerig en druk. Ik was heel jong, dus wist ook niet beter. Maar met de pelham kon ik loslaten en werd de rit meer ontspannen. + dat ik niet steeds druk had op onderste teugel.

Een andere tip vroeg iemand een keer aan me. Mijn pony is ook weleens wat drukker gaan doen omdat hij graag wilde galopperen op een pad waar we normaal altijd hard gingen. Dat duurt maar eventjes. Iemand anders had continu een dribbel pony en vroeg me wat ik deed. Ondanks dat hij dan druk werd, gaf ik toch been. Aan de voorkant begin je niks en je wil ze uit hun gedrag hebben. OOk pak ik wel de zijgangen erbij. Maar ik zeg eerlijk dat het bij die van mij weinig voorstelt. Hij wil graag, doet alsof, maar blijft heel braaf luisteren.

Ik zou je bijrijdster eerst wat laten uitstappen buiten bijv.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 17:23

Geloof me, ik ben al bijna 18 jr bezig om haar dat gestuiter buiten af te leren :+ , ze is inmiddels 21 geworden zonder ongelukken en ik heb haar goed onder controle, ik zoek geen advies hoe ik haar moet trainen, ze luistert bijna perfect naar mij, enige wat ze doet is stuiteren. Paard is verder absoluut gecontrolleerd te rijden maar doet alleen wel idioot.

Ik zoek alleen een bit waar mee ik mijn bijrijdster veilig kan laten rijden als alternatief voor de correctional waar ik zelf mee rij. Zij is nog niet zo ervaren dat ze met het bit om kan gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:03

Daarom kwam ik ook met dat bit. En ik zeg ook dat jij er wel mee om kan gaan, maar je zit ook niet relaxed als iemand anders ermee op stap gaat als je weet hoe je paard doet.
Het is gewoon jammer dat je het er niet uit hebt gekregen dan. Waren alleen maar tips, omdat het niet nodig is. Als er straks wat gebeurt zijn er 3 slachtoffers.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:11

Verhouding tussen onder en boven boom heeft ook invloed op de sterkte.

Ik zie ook zat shanks te koop die je met 2 teugels kan gebruiken. Schijnt bijna heiligschennis te zijn om dat te doen, maar het kan wel. Voor die shanks hoor ik ook wel de term westernpelham langskomen al zou ik ze niet met een verbindingsriempje willen gebruiken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:21

ik zou geen bit wisselen. Leer je bijrijdster gewoon omgaan met je bit en het rijden van je paard. Je paard zal haar zelf afstraffen wanneer ze te hard inkomt of misbruik maken wanneer ze te soft is...ik had een engels dressuurmeisje op Tjieks.... ze reed hem op de correctional met high port en lange shanks buiten......

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:40

Omdat ik het erg lastig vind om het te onthouden en ik het graag terug lees wanneer ik het nodig heb, had ik deze bij mijn bookmarks staan:

[WN-TR] shanks

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 09:53

ElCamino schreef:
ik zou geen bit wisselen. Leer je bijrijdster gewoon omgaan met je bit en het rijden van je paard. Je paard zal haar zelf afstraffen wanneer ze te hard inkomt of misbruik maken wanneer ze te soft is...ik had een engels dressuurmeisje op Tjieks.... ze reed hem op de correctional met high port en lange shanks buiten......

Ja daar ben ik ook mee bezig maar ik kan er niet altijd bij zijn als ze rijdt, het gaat voornamelijk om buiten en zij is zelf onzeker buiten en paard misbruikt dat dan.

breakthelaw schreef:
Omdat ik het erg lastig vind om het te onthouden en ik het graag terug lees wanneer ik het nodig heb, had ik deze bij mijn bookmarks staan:

[WN-TR] shanks
thanks, ik zal m er ook bij zetten!

tamary schreef:
Verhouding tussen onder en boven boom heeft ook invloed op de sterkte.

Ik zie ook zat shanks te koop die je met 2 teugels kan gebruiken. Schijnt bijna heiligschennis te zijn om dat te doen, maar het kan wel. Voor die shanks hoor ik ook wel de term westernpelham langskomen al zou ik ze niet met een verbindingsriempje willen gebruiken.

de babyshank kan op twee teugels, maar dan moet ze daar weer mee om leren gaan. Misschien dat ik er nog wel een verbindingsriempje tussen kan proberen dat scheelt ook weer een paar cm.