Welk bit paard met weinig ruimte in de mond en smalle kaak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Welk bit paard met weinig ruimte in de mond en smalle kaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 20:20

Ik heb sindskort een nieuw paardje erbij maar ik ben nu zoekende naar een fijn bit voor hem. Zijn huidige bit wat er bij zat is een dubbelgebroken bustrens, die behoorlijk dik is. Gelijk bij het indoen zit hij al erg te spelen met het bit en gooit hij zijn tong eroverheen en opent hij zijn mond.

* Nu is zijn zadel laatst aangemeten op hem dus die ligt waarschijnlijk wel goed.
* Rug is nagekeken door de DA en osteo
* Zijn gebit zijn een paar scherpe randen van afgehaald vandaag maar hij had geen haken of andere rare dingen.

Ik heb vandaag nadat zijn gebit is gedaan zijn hoofdstel niet meer omgehad dus ik heb nog geen idee of dat een groot verschil heeft gemaakt. Maar ik vermoed van niet. Ik vermoed zelf dat zijn bit gewoon niet juist is voor hem. Hij heeft een vrij smalle kaak en een grote dikke tong. Als hij normaal zijn mond dicht heeft zie ik de tong ook we eens tussen de tanden door naar buiten glippen omdat hij best veel ruimte in neemt in de smalle kaak. Dus om daar een dik bit in te hangen snap ik dat dat niet zo comfortabel is voor hem. Maar welk bit is geschikt voor een paard met een smalle kaak en weinig ruimte in de mond?

P.S. Bitloos is op dit moment geen optie voor mij. Het is een jong paard wat nog veel moet leren en ik heb nog niet genoeg vertrouwen in hem om bitloos erop te durven en tevens heb ik geen ervaring met bitloos

Flabbergast

Re: Welk bit paard met weinig ruimte in de mond en smalle kaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:22

Kun je niet gewoon heel simpel naar een dunner watertrensje bijvoorbeeld? Die heeft mijn paard met weinig ruimte in zijn mond ook in, nagekeken door de tandarts en dat gaat top :).

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:23

Een Myler bit is erg fijn. Of een Trust bitje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:23

Westernbitje of onderlegtrens. Ongebroken of billy allen mondstuk. Dun genoeg en wiebelen/prikken niet.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:24

Ik heb voor mijn paard met weinig mondruimte Neue Schule bitten laten aanpassen bij Natascha van Eijk, echt superfijne en vriendelijke bitten voor mijn paard en een super service!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:30

Wat heb je allemaal al geprobeerd? Ik zou er eens gewoon een simpel dubbel of on-gebroken watertrensje in doen.

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:31

Die van mij heeft het zelfde probleem. Ik kon toen via via een heel dun enkelgebroken bustrensje kopen. Nooit meer problemen mee gehad :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 20:35

Bedankt alvast voor de snelle en nuttige reacties. Zal de bitten eens opzoeken
Dunner zat ik zelf ook aan te denken maar ik zit inderdaad ook mee of ik dubbel, enkel of ongebroken moet doen. Met die laatste eigenlijk geen ervaring. Dubbel heb ik nu omdat mij dat het meest prettig lijkt maar misschien stimuleert dat juist het paard om meer te spelen met het bit met zijn tong? Maar een enkel prikt misschien sneller in zijn gehemelte als er al weinig ruimte is. Allemaal vragen en twijfels vandaar dat ik jullie advies op prijs stel!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:38

Ik ben zelf voor een ongebroken bit. Zeker als je paard weinig ruimte heeft.
Het kan niet in het gehemelte gaan prikken.

Je kan ook een leerbit proberen.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:52

Een tijdje geleden is bij ons op stal een bitpassessie geweest. De vrouw van http://www.passendbit.nl is langs geweest. Zij heeft bij alle paarden het hoofdstel nagekeken, het gebit en de vorm van de kaak. Na een uitgebreide uitleg heeft ze ons bitten geadviseerd en mochten we van alles proberen.

Mijn pony heeft een smal mondje met weinig ruimte, en lagen die dicht tegen elkaar aanliggen.
Het bit waar ik altijd mee gereden heb was een dubbel gebroken watertrensje. Deze was alleen te dik en het tussenstukje te breed. ( dus het tussenstukje lag op de lagen in plaats van ertussen) Ze vertelde dat bij vrijwel alle paarden het tussenstukje te breed is. Ze had mij een dubbel gebroken onderlegtrens geadviseerd.
Deze was dunner en het tussenstuk dus minder breed. Deze heb ik aangeschaft en ze loopt er erg goed op!

Overigens mag je alle bitten uitproberen die ze bij zich heeft en die eventueel zou kunnen passen. Je mag er even mee rijden zodat je echt het verschil kan voelen. Dus mocht je echt twijfelen over je bit, laat er iemand naar kijken! Het was erg leerzaam en ook erg fijn dat je bitten kan proberen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:56

tamary schreef:
Westernbitje of onderlegtrens. Ongebroken of billy allen mondstuk. Dun genoeg en wiebelen/prikken niet.

Nee juist alsjeblieft niet. Voor een paard met een dikke tong wil je geen billy allen.

Ongebroken zou wel kunnen, als er een tongboog in zit. Dan denk ik eigenlijk dat een myler level 2 erg geschikt zou zijn voor dit paard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:05

Omdat Koper? Ik hoor er namelijk veel goede ervaringen over.

De tussenstukjes van dubbel gebroken bitten kunnen bij smalle onderkaken inderdaad onbedoeld verkeerde druk geven op de lagen en de tong - ze zijn vaak te breed.

Je zou kunnen kijken voor voorgevormde enkelgebroken mondstukken of cilindervormige dubbelgebroken mondstukken. Wel weer lettend op de breedte van het tussenstukje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:06

Omdat billy allens veel te recht zijn. Het zijn net staafjes.

In tegenstelling tot bitten met tongvrijheid (de naam zegt het al)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:09

Ondanks dat het rechte mondstukken zijn, zijn er toch veel paarden met dikke tongen die er goed op lopen. Het is natuurlijk ook per paard verschillend. :)

Met tongvrijheid moet je trouwens ook oppassen dat ze bij smalle onderkaken weer niet op de lagen druk geven. Teveel puntdruk bedoel ik dan. Hoor je ook nog wel eens dat dat geen fijne combinatie is.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:16

Ik volg even, mijn paard heeft exact hetzelfde probleem als het paard van TS en het ideale bit heb ik nog niet gevonden. Heb er nu een dubbelgebroken robart watertrens in hangen, maar nog niet ideaal. Weet iemand een bitfitter die voor 1 paard aan huis komt (omg baarle-nassau)?

Mij lijkt myler comfort ofzoiets wel fijn, maar dat vind ik nogal een aanschaf om even uit te proberen...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:23

Mijn dravertje (leassepaardje) had in eerste instantie ook een te dikke dubbel gebroken trens in. Vrij smal kaakje, en een korte mondspleet, tong redelijk normaal. Liep hier ook mee te klooien en al na 5 min aan de hand als n gek erop te schuimen. Loopt nu bij de kids met een dubbel gebroken trensje van harry's horse 13mm. Gaat stuk beter. Toch reageert hij nog steeds vrij heftig op de druk van t bit. Heb sinds kort ook een myler 1 trensje voor hem, en in de bak rijden we bitloos. Heb momenteel in de bak bitloos absoluut meer controle dan met bit! Gewoon eerst in kleine ruimte proberen, of als combi met een bitje zodat je die teugel erbij kunt pakken (dat doe ik nog op buitenritten, omdat ie dan erg heet kan worden). Maar elke mond is anders, en vaak is het toch uitproberen wat je paardje fijn vind...
Met een dikke tong zou ik inderdaad voor een myler level 2 gaan...