Wie herkent dit? (showhalster?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ginoya

Wie herkent dit? (showhalster?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 16:36

Al jaren verzamel ik enthousiast allerlei harnachement. Unieke en aparte hoofdstellen, bitten, etc.
Voor de fun, om op te hangen of voor een show/fotoshoot etc.

Nu vond ik laatste op een rommelmarkt een apart midden-oosters showhalstertje. Tenminste dat dacht ik in eerste instantie dat het was. Toen ik hem echter bij mij paard ging passen (arme beest moet altijd paspop spelen:o ) zag ik dat het misschien toch geen standaard showhalster is.

Weet een van jullie misschien meer over dit halster? (herkomst? ras specifiek?)

Hij is gemaakt van leer (geitenleer-achtig) met daaromheen veel details in het blauw van en soort plastic/stof spul. Alle uiteinden zijn afgewerkt met een metalen kokertje/huls met een spijkertje erdoorheen. De 'knoppen' zitten vast om het leer met koperen strips.

De gespen zijn niet verstelbaar. Nu dacht ik eerst dat er een bit aanvast zat. Als je echter kijkt naar de vorm dan denk ik niet dat dit een bit is. Het is echt een flinke bocht van zo'n 24cm. Dat ik hem bij mijn paard om had leek het alsof het onder de kin moet komen, die vorm heeft het precies.

De maat is cob want hij paste mijn arabkruising prima. Op de foto zie je hem naast een halster maat pony.

Wat ik voornamelijk vreemd vind is het metalen 'bit' ding maar ook de 'knop' bovenop. Die heeft namelijk twee stukje leer die afgeknipt lijken. Eerst dacht ik dat het zo hoorde maar alle andere losse uiteinden op het halster zijn netjes afgewerkt.
Maar waar zouden die leertjes dan eventueel heen moeten gaan?

Ik hoop dat een van jullie hem herkent en mij hier meer over kan vertellen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kensin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:51

Ik zou het niet weten, lijkt op iets indiaans ?
ben wel erg benieuwd hoe hij je pony staat!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:13

Set_Elkol

Re: Wie herkent dit? (showhalster?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:16

ik wilde meteen al zeggen Oosters/Russisch/Mongools/Tibetaans maar Brainless heeft het al gevonden! Ben benieuwd naar een foto op je paard, en stiekem ook wel benieuwd naar je verzameling :D