welk (type) zadel adviseren jullie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

welk (type) zadel adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 22:12

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hallo,

Ik ben erachter dat mijn huidige zadeltje ( een kentaur dressuurzadeltje) niet meer voldoet aan wat ik zoek in een zadel voor mijn welsh cob. Het gaat om een breed rond geribt paardje met weinig schoft. Hij heeft hierbij nog eens brede schouders ( jeej).

Ik ga met dit paardje wat lichte dressuur oefeningetjes doen om allebei wat soepel te blijven. Verder met name relaxte buitenritjes.

Ik zelf houdt niet zo van erg duwende of dwingende (dressuur) zadels. Heb 15 jaar op een oude kn symphonie gereden en vond dit een fijn zadeltje. Ik heb lange benen, ben 1.75 en weeg 60 tot 65 kilo ( afhankelijk van mn ontbijt ;) ).

Ik zoek liefst een ouder/ gebruikt type zadel. Mn budget is max. 300 euro

swaatje

Re: welk (type) zadel adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 15:31

Helemaal niemand :) ?!

Het punt is dat ik bekend ben mey dressuurzadels en wat hier een beetje de betere merken zijn. Van buitenrij zadels ( endurance/ trekking/ boomloos/?) heb ik nog niet zo'n idee wat er is en wat bij zijn bouw zou kunnen passen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:34

Kent & Masters cob? Of anders inderdaad boomloos proberen.

Femzjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:38

Ik had op mijn rondgeribte fjord een Rossner zadel liggen, maar een boomloos zadel is ook een optie idd.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:40

Ik heb een tekna zadel op mijn kruising haflingerXGroninger die vaak voor Welsh cob wordt aangezien. Mijne heeft ook nog eens een enorm korte rug. Dit zadel was het enige dat paste en kort genoeg was. Ik heb er van duur tot goedkoop op gepast in jaren tijd.
Ik heb een dressuur maar je hebt ze ook vz.
Wij maken er ook buitenritten van soms vier uur mee en t zit heerlijk.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:41

Denk dat je met Thorowgood (modellen gelijk aan kent en masters, maar goedkoper ) en dan de cob lijn best wel wat kans maakt. Cob zadel is redelijk vlak, kniewrongen kunnen eraf, beugelophanging ligt wat verder terug tov veel andere zadels. En het cobmodel is gemaakt voor jouw model paard. Anders zou je ook eens bij ijslanderzadels kunnen kijken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:12

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:34

JC zadels zijn erg goed voor korte ronde paarden, Jouw paard zijn bouw lijkt heel erg op die van mij, en die loopt al 5 jaar tevreden met een JC Saphir. Alle andere zadels schoven maar deze blijft perfect liggen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:35

Ik heb een Kieffer zadel op mijn Welsh x New Forest liggen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:40

Zaldi, Massimo, Thorowgood, Kent&Masters, of Pfiff zullen wel iets geschikt hebben voor jouw pony :j

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:06

Pfoe, das geen makkelijker bouw. Kieffer past sowieso niet op dit soort paarden door het model boom. Misschien een massimo, thorowgood , equestor of stubben met wijde boom. Pfiff vind ik kwalitatief niet zo en Zaldi is mij slecht bevallen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 20:44

Tessebes schreef:
Pfoe, das geen makkelijker bouw. Kieffer past sowieso niet op dit soort paarden door het model boom. Misschien een massimo, thorowgood , equestor of stubben met wijde boom. Pfiff vind ik kwalitatief niet zo en Zaldi is mij slecht bevallen.

Ik ben wel van mening dat je niet alle zadels van Pfiff over 1 kam moet scheren. Ze hebben namelijk best een uitgebreide collectie, ook met duurdere kwaliteit zadels.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:20

kiki1976 schreef:
Tessebes schreef:

Ik ben wel van mening dat je niet alle zadels van Pfiff over 1 kam moet scheren. Ze hebben namelijk best een uitgebreide collectie, ook met duurdere kwaliteit zadels.

Klopt, de duurdere Pfiff zadels (die alsnog veel betaalbaarder zijn dan Stubben/Kieffer/etc zijn kwalitatief prima. De goedkopere Pfiff zadels vind ik zelf ook niet goed.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:22

Euroriding luxor