Kimblewick bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

moOby

Kimblewick bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 21:56

Ik ben me eens aan het orienteren over bitten want ik zou graag een ander bit hebben voor buitenritten te maken. De rede hiervoor is dat mijn paard als ik aleen op buitenrit ga heel sterk word. Ik kan hem dan niet meer houden want hij gaat dan hard galopperen en dat is gevaarlijk. Heeft iemand ervaring met een kimblewick bit? Waarom ik het wel of niet moet gebruiken. Of heeft er iemand een andere oplossing?

Als ik met andere paarden buiten ga of in de bak heb ik dit probleem niet. Paard is goed verkeersmak.

rien10

Re: Kimblewick bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:58

Een Kimblewick werkt hetzelfde als een pelham met korte scharen. Dus een hefboom werking met kinketting.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:59

Een kimblewick is inderdaad het zusje van de pelham met in het algemeen een minder sterkere inwerking dan de pelham.

De rest van je vragen beantwoord ik morgen via de computer. :)

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 22:01

En kan iemand me de werking uitleggen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:06

Voor de snelle uitleg (via de mobiel is het lastig) verwijs ik je graag naar www.paardenbitten.nl > Engelse bitten > Pelhams. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:10

Het is een stangetje met minimale hevelwerking.
Liefst kies je bij een stang een ongebroken mondstuk ivm duidelijkheid inwerking.

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 22:18

Bedankt, ik zal de link eens bekijken.
Denken jullie da dit een goed bit is om buite te rijden?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:21

Kwestie van uitproberen denk ik. Ieder paard en iedere ruiter is anders. Kan je er een lenen om uit te proberen? Of 2e hands kopen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:28

Samen met ook op buitenrit dressuurmatig aan het werk zetten is het zeker een optie. Gehoorzaamheid is nl wel iets wat ook buiten de bak een gewoonte moet worden, het komt niet automagisch enkel omdat het in de bak wel goed gaat.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:35

Ik gebruik regelmatig een Kimblewick stang voor mijn merrie die vaak sterk is tijdens een massa start (endurance) of als ik met een van de dravers op stal gaat rijden (tja, ze heeft iets te bewezen tegen dravers?).
Vroeger gebruikte we ze als kind voor sterker pony's! Ik gebruik een met een stang mondstuk en vind het eigenlijk fijner rijden dan een dubbele gebroken, heb de gevoel dat het rustiger is in haar mond.
Qua werking vind het een sterkere bit dan een pelham, ook zijn de zij stukken (dus schanieren) korter. Bij een pelham zou je twee teugels (in plaats van roundings) moeten gebruiken om een schanier effect te krijgen, dan is in mijn ogen de voordeel van een kimblewick. Ik zie ze ook vaak in gebruik in het buitenland in het endurance.
Als je eentje aanschaft zorg dat hij twee gaatjes heeft voor de teugels, dan kan je kiezen voor wel/niet schanieren. En natuurlijk een goed ketting beschermer, vooral als je paard een kinketting niet gewend is (sommige paarden moeten echt aan wennen, kan je ook voor zorgen dat het nauwlijks in werk de eerste keren je het gebruikt, dus goed los zetten). Voorbeeld:

Afbeelding

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:37

tamary schreef:
Samen met ook op buitenrit dressuurmatig aan het werk zetten is het zeker een optie. Gehoorzaamheid is nl wel iets wat ook buiten de bak een gewoonte moet worden, het komt niet automagisch enkel omdat het in de bak wel goed gaat.

Daar ben ik zeker mee eens! Maar dat is niet te zeggen dat je dit kan doen in combinatie met een sterkere bit. Een bit is zo sterk als de handen, of zoeits gezegd. Maar dat weten we al denk ik ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 15:34

moOby schreef:
Bedankt, ik zal de link eens bekijken.
Denken jullie da dit een goed bit is om buite te rijden?

Dat ligt aan je paard. Ik ben om dezelfde reden als jij met een kimblewick gaan rijden. Mijn paard ging er alleen maar nóg harder van rennen.