Sidepull of crosslink?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OATrider

Sidepull of crosslink?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 13:06

Hallo allemaal!

Ik ben van plan om een bitloos hoofdstel te kopen. Er zijn echter zoveel pro en contra's voor alle verschillende soorten dat ik het bos door de bomen niet meer zo goed zie.
Wat is volgens jullie ervaringen nu eigenlijk het best en het meest effectieve: sidepull of crosslink?

Alvast bedankt :)

Equisync

Re: Sidepull of crosslink?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:13

Ik heb nu een tijdje een sidepull en ben erg tevreden erover. Heb bij mijn paard ook een touwhalster geprobeerd maar die manier van sturen/drukverdeling was geen succes. Eerste keer met sidepull ging perfect. Hij loopt er heerlijk onder, is gewoon vrolijk, goed te sturen en fijn op lichte hulpen te rijden, merk eigenlijk geen enkel verschil tussen het rijden met bit en het rijden met sidepull, behalve dat hij met bit net wat scherper is, dus sneller reageert, maar dit zal met sidepull met de tijd ook wel komen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:14

Sidepull voor dressuur. Gekruisd vind ik wat minder. Maar het verschilt per paard.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:16

Verschilt per paard
Ik rij al jaren bitloos, begin altijd met een sidepull maar ik heb ook een merrie gehad die daar de bedoeling niet van snapte en er niet fijn mee liep. Bij de eerste keer kaakgekruist was het alsof ze al jaren niks anders deed. (let wel op een goede release!)

OATrider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 13:25

Met mijn pony rij ik al een hele tijd gewoon met het halster, ze is zo braaf dat ik amper de teugels moet gebruiken. Misschien voor haar best een sidepull dan?
Maar voor mijn andere paard zou ik ook graag een bitloos hoofdstel aanschaffen. Van zodra ze het bit in haar mond heeft, doet ze echt heel vervelend zelfs zonder teugeldruk! Ik heb echter nog nooit zonder bit gereden met haar en het is ook niet het simpelste paardje... Dus ik weet niet goed welk hoofdstel bij haar past

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:28

Als ze aan het halster goed reageert zou een sidepull moeten volstaan

OATrider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 13:45

Is zo'n sidepull ook geschikt voor m'n andere paard denk je?
Ze steigert en schrikt redelijk snel... maar ze heeft last van het bit, (dus ik denk dat ze met een bitloze optoming al kalmer zou zijn.)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:52

Dat kan ik zo niet zeggen, reageert ze net zo aan het halster als je andere paard?