lastige rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

lastige rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 09:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hey hallo,

Sinds een jaar hebben we een welsh cob. het beestje had ondanks zijn 21 jarige leeftijd wat zadelvrees en vertrouwens issues waardoor ik pas sinds enkele maanden echt aan rijden ben toegekomen ( veel grondwerk gedaan). Er zat een kentaurdressuurzadeltje bij wat ik heb laten nakijken door zadelmaakster, evenals de rug van onze welsh door dierenarts. Zadel opnieuw laten opvullen en kussens laten innemen. Dierenarts vond niks gek in de rug zo met voelen. Ook wat oefeningetjes wezen niets uit wat hem enig letsel deed vermoeden. En inderdaad, zodra ik erop zit zie je dat Rof ontspant... het opstijgen en opzadelen en dus de beweging wanneer iets hoog boven richting hem beweegt dat maakt hem onrustig...

Goed, dat gaat eraan vooraf :)

Nu zit ik dus twee maanden echt in het zadel op Rof en merk ik dat ik helemaal niet fijn zit :(

Eerst dacht ik dat het aan het zadel lag ( super dwingend kentaur zadel met steile lepel). Toch had gisteren een zadel te leen om te passen ( plat ijslander zadel). En toen merkte ik dat ik als het ware achterover viel in het zadel en op dezelfde plek in mn rug spanning voelde als met de kentaur...

Ik heb wat fotos gemaakt ( srry, krijg ze niet gedraaid!)van Rof zn rug bloot en met ijslander zadel... wat denken jullie; blijft ik dit probleem ( het achterovervallen) houden ongeacht zadel door de bouw van mn pony? ( erg brede schouders, geen schoft, rond geribt en platte rug).... is dit iets wat ik met een bontje kan compenseren?
Of moet ik toch gewoon blijven zoeken naar een voor mij prettiger zadel?

Pumpkins

Re: lastige rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:16

Het achterover vallen in een zadel lijkt mij een teken dat het zadel nu niet goed ligt. Als je altijd in balans zit en nu ineens dit gevoel van achter over vallen hebt, is niet goed. Niet voor jezelf en niet voor je paard. Als je dit zadel houden wilt, zou je je zadelmaker ernaar moeten laten kijken of het dieptepunt verschoven kan worden door het zadel op te vullen. Vind op de foto’s dat het dieptepunt ook erg naar achter ligt. Met een bondje ga je dit niet oplossen, of je zou een pad moeten hebben die alleen het achter gedeelte ophoogt.
Een goed passend zadel is heel belangrijk voor ruiter en paard, heeft je zadelmaker misschien geen tweedehands zadels die je kunt proberen?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 10:37

Op mn paard zit ik stabiel en goed. Op mn pony val ik naar achteren... maar ook als je zijn rug bloot bekijkt vind ik dat er een behoorlijk hoogte verschil is tussen zijn schoft en waar de kussens van het zadel rusten... ik ben dus benieuwd of het door de rug van mn pony komt dat ik achterover kieper... :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:45

Op geen enkele paardenrug hoor je naar schter te kieperen. Ook al is de paardenrug iets hol, dan zou een goed zadel dit moeten compenseren. Doordat je op het IJslanderzadel ook naar achter kiepert, geeft aan dat het zadel niet goed past. Persoonlijk zou ik verder zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:50

Het hoogteverschil moet niet uitmaken, daarvoor heb je verschillende boommaten en ligging van zadels. Ik zou er gewoon eens een zadelpasser bij laten komen en verschillende zadels gaan proberen. Dan merk je vanzelf wat goed ligt en lekker zit :)
Als je achterover valt betekend dat de boom te smal is en het zadel achterover ligt.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 11:10

Zadelmaker heeft de kentaur ( heb ik even geen fotos van) goed passend gemaakt op Rof. Maar nu zit ik er niet meer lekker op ( val hier ook in naar achteren). Normaal kijkt ze ook hoe de ruiter erop zit maar dat ging toen niet door eerder genoemde angsten van paard. Ik denk wel dat ik haar ga vragen nog eens te komen kijken aangezien ik er nu wel voor zowel paard als mens ontspannen wijze opkom... ;)

Nee, ijslander zadel hdb ik gisteren ook meteen terug gebracht :)