Ik had er zo één. Van Divoza, zou zo niet weten welk merk maar vond hem best prijzig. Hij schoof heel vaak weer in elkaar (=onhandig) en hij was ook nog eens binnen een mum van tijd stuk! Vond het niet zo'n daverend succes. Alhoewel die longeerzwepen in 2 stukken bij mij ook altijd na een tijdje om de haverklap uit elkaar vallen. Ondingen die longeerzwepen
Ze zijn idd vrij zwaar. Ik vond het meest wel fijn werken omdat je veel dichter bij het paard kunt komen en precies aan kunt raken waar je wilt (na een beetje oefenen natuurlijk ) Wij hadden wel dure zwepen, die eigenlijk waren om 4span mee te mennen. Geloof dat die rond de €100 per stuk waren.
Ik had (let op de verleden tijd van dit werkwoord) een hele mooie (en dure) van Lammert Haanstra. Fijn ding, lekker licht, maar ze kunnen niks hebben. Dus als je de zweep nog wel 's in de bak laat liggen, of je hebt een paard dat niet altijd even goed oplet war hij zijn voeten neerplant, koop dan lekker een gewone simpele Beter voor je frustratielevel en portemonnee.
Wij gebruiken bij voltige in de trainingen altijd vishengels inderdaad. Die kunnen best wel wat hebben en ook al moet je ze vervangen, kosten ze nog niet de wereld. Het is alleen even uitvogelen hoe je je slag er zo aan maakt dat die echt vast blijft zitten.