martigaal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

melissatje9

martigaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:10

Hallo,

Ik had een vraagje over hoe je een martigaal moet dragen. moet je de ringen tussen het zwarte dingetje bij de teugels en het bit doen of tussen het zwarte dingetje en je hand

met deze site zie je wat ik bedoel met het zwarte dingetje.
http://boktimg.nl/sites/default/files/s ... k=OdtbnEZR

Groetjes,

Melissa

MyHu

Re: martigaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:13

Zarte dingen en je hand, zo wordt voorkomen dan het tegen het bit aan komt.

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:15

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:17

Jep. Je haalt de teugels los bij de gesp in het midden zodat je aan elke bitring een losse teugel heb hangen (teugels zitten dus nog vast aan het bit). Dan doe je de teugels door de ringen. Rechterteugel door de rechter ring van de martingaal en de linker door de linker. Dan maak je het middelste gespje weer vast. De ringen van de martingaal zitten zo tussen de zwarte 'dingen' (teugelvlinders of stops worden ze genoemd) en je handen. Zo komen de ringen van de martingaal niet tegen het bit aan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:23

Oh oh, de ringetjes moeten tussen je hand en de teugelstops (vlindertjes, zwarte dingetjes).

Ik heb nu een martingaal en teugels zonder stops, maar iedere keer als mijn paard even nageeflijk loopt moet ik de ringetjes weer van de teugelgespjes (gespen aan het bit) halen. Als mijn paard namelijk even nagefelijk loopt een dan zijn hoofd omhoog slaat, blijven de ringetjes van de martingaal nét achter het bit (aan de teugelgesp) hangen.

Om dát te voorkomen zijn dus teugelstops, die er voor zorgen dat de ringetjes niet bij het bit komen.

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 18:24

Bedankt voor de uitleg :).
Nu had ik nog een klein vraagje. Ik had voor dat ik deze vraag stelde op google plaatjes gekeken. De meeste hadden de ringen tussen de handen en de vlindertjes. Maar er waren er ook een paar die het wel tussen het bit en de vlindertjes liet hangen. Is dit helemaal fout of kan er ook een andere bedoeling mee zijn?
Groetjes,
Melissa

Shar161

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:24

Lijkt me niet de bedoeling, omdat je niet wil dat de ringetjes helemaal tot aan het bit komen. Anders gebeurt er wat xSlvna zegt, niet echt prettig.

simooonnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:32

Nee, dat lijkt mij ook niet echt prettig! Zou die ringetjes gewoon net achter het bit doen.

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:52

Zwarte ding en je hand.

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:56

Als je een doorhaalteugel hebt (dus zonder gesp bij het bit) dan heb je geen teugelstops nodig omdat de ringen van het martingaal niet kan blijven haken aan de gesp van de teugel... misschien bedoel je dat?