kentaur zadel duwt benen van paard af...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

kentaur zadel duwt benen van paard af...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 13:39

Hallo,

Ik heb een vraagje;

Kan het zo zijn dat het zadel van mijn pony mijn benen op een totaal verkeerde plek legt?

Als ik op mn paard zit liggen mn benen ontspannen, stil en recht in 1 lijn met mn heup en schouders... zoals je het gewoon hebben wilt zeg maar :)

Zit ik op mn pony dan voelt het net alsof mn billen naar voren worden gedwud waardoor er ook meer spanning op mn onderrug komt ( heb ook rugpijn na het rijden...nooit eerder gehad), mijn bovenbeen en knie worden ook wat geduwd en mn onderbenen steken van de buik van mn pony af waardoor mn benen ook heel onrustig liggen tijdens het draven...

Kan een zadel dit veroorzaken of moet ik gewoon 'anders leren zitten' op dit zadel?

Ik heb altijd op KN, Hulsebos en Passier zadels gereden. Dit is de eerste Kentaur die ik onder me heb...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/ reacties... :)

Angela

Re: kentaur zadel duwt benen van paard af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:43

Ja, dat kan. Ik had het met mijn vorige zadel, mijn benen werden naar achteren gelegd, en ik kreeg ze niet naar voren. Mijn huidige zadel legt mijn been precies goed neer, en dat is voor mij echt veel fijner rijden.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 13:45

Afbeelding

Afbeelding

Ter illustratie:

foto 1 is op paard, hulsebos zadel

Foto 2 is op pony, kentaur

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:51

Op die foto's zie ik niet echt wat :') Maar kan goed hoor! Ik heb ook een tijdje een Kentaur gehad, inderdaad ook altijd rugpijn. Met Passier nooit.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:45

En is dit dan iets waar ik mezelf op kan aanpassen / dus maw mijn houding kan veranderen tbv het zadel?

Of moet je zoiets niet willen en op zoek gaan naar een ander zadel?

Wil ook meer buiten gaan rijden en vindt deze kentaur ook wat te 'dressuuretig' voor buitenritten... :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:34

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een ander zadel.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 20:43

Ben er ook bang voor...pff, eigenlijk helemaal geen zin in... maar ja, dit rijdt ook niet fijn... :(

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:55

Je foto's zijn niet zo duidelijk
Zou het kunnen dat het zadel van de pony een kleinere inch-maat is? Je lijkt te ver naar achteren te zitten op de lepel.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:06

Ik heb zelf kentaur maar herken het niet wat je zegt. Misschien is het de kniewrong. Dat je dat niet fijn vind. Mijn benen hangen keurig in positie zoals zou moeten. Een vriendin heeft hem ook maar hoor ik er ook nooit over.

corina430

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:26

Misschien kun je eens een zadelmaker vragen mee te kijken? Sommige goede zadelmakers willen dit best ook al heb je het zadel daar niet gekocht. Hij of zij kan je dan vertellen of je een ander zadel zou moeten of dat het misschien wel aangepast kan. Als jij niet lekker en goed kunt zitten en hulpen geven is dit ook niet goed voor je pony dus er 'maar aan wennen' lijkt me geen optie.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:29

Ik heb net n zoektocht naar n ander zadel achter de rug, de meeste zadels kon ik echt niet op zitten...
Als laatste nu n passier en dat zat meteen als n huis. Dus een zadel heeft wat mij betreft ongelofelijk veel invloed op je zit. Als jij je zit niet kan vinden dan is het waarschijnlijk niet geschikt voor jou. Alhoewel het me een raadsel is hoe sommige zadels wel geschikt zijn voor iemand -O-

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:48

De hulsebos op het paard is een 18 inch. De kentaur op de pony is een 17,5 inch meen ik. Ik heb hiervoor jaren een kn symphonie 17 inch gehad die echt prrfect voor mij zat. Ik ben zelf 1,75 en heb broekmaat 36.

Wat je zegt norton klopt wel; die kniewrong is best dwingend en voor mij storend aanwezig. De kn en ook nu de hulsebos hebben een ( voor mijn anatomie althans ;) )subtielere kniewrong waardoor mijn latten ook meer ontspannen aansluiting vinden op het paard.

Hmm, ja het naar achteren zitten herken ik ook wel... heb ook het idde tijdens het lichtrijden alsof ik van heel 'diep' moet opkomen... haha, klinkt raar maar hopelijk begrijpt iemand dit...

Het zadel is door zadelmaakster helemaal passend gemaakt voor de pony, helaas kon ik er toen niet op om te zien hoe het voor mij zat ( pony vertrouwde mij toen nog niet, lang verhaal... :) ).

Inmiddels vanuit het grondwerken naar het rijden aangekomen en nu kan ik niets met dit zadel...

:(

Herken het wowamigo... de zoektocht naar een fijn zadel voor mn paatd heeft ook bijna een half jaar geduurd... echt een ramp!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:50

Ik ben altijd heel blij geweest met mijn kentaur.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:54

Afbeelding

Sorry, alweer zo'n wazige foto... maar de enige die ik nog van opzij heb...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:58

Zeg ook niet dat het aan het zadel ligt he mensen!? :)

Voor hetzelfde geld ligt het aan mijn lange latten ;)

Vind het mooie kwaliteit leer voor die prijs... maar vroeg me gewoon af wat een zadel voor je houding kan doen... ik heb ook jaren zonder zadel gereden en toen ik voor de gein es op een peperduur zadel van een kennis stapte voelde dat zo 'opgesloten'...

Nu ik mama ben stap ik niet meer zonder zadel op mn paard haha ( zit allemaal tussen mn oren)... maar ik heb nog steeds de voorkeur voor vrij open zadels denk ik...

Dus... iemand een leuke passier of kn in de aanbieding? :)

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:04

Klinkt toch als een te klein maatje.. mijn bovenbenen zijn in verhouding erg lang en als ik dan in een te kleine maat zit heb ik hetzelfde probleem: pijn en/door een verkeerde beenligging.

De kentaur heeft waarschijnlijk een diepere zitting dan de kn, vandaar dat je daarin er minder/geen last van had. 17" kn is overigens 17,3 dus toch wel richting de 17,5.

Ik raad je toch aan het probleem voor te leggen bij de zadelmaker, wellicht kan je dit zadel weer inruilen. Mijn tip is neem een maatje groter of wanneer dat ivm de ruglengte van de pony niet kan een zadel met minder wrong en een minder diepe zit zodat je benen wat meer ruimte hebben.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:09

Ik heb het ook hoor, rijd diverse pony's en heb zelf een paard.
Daar heb ik nu een wintec spring op liggen waar ik wel als een huis in zit en voorheen met de dressuur versie Had Ik zwabber benen.
Op mijn haflinger ligt een thorowgood en die zit voor mij hemels.
Rijd ook weleens met een kieffer op diverse paarden en dan verschilt het ook per paard.
Gezien het denk Ik jou vaste rij paarden zijn zou ik wel voor een ander zadel gaan

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:12

Oke, dat zou wel wat verklaren... vond het ook al vreemd dat die 18inch van het paard niet te 'groot' voelde voor mij... dus niet alleen de dikte van je billen bepaald ;)

Ja, lange benen die heb ik wel!
Dat van de maten van kn wist ik niet! Weer iets bijgeleerd, dank! Het was een oude symphonie, echt mn trots ( van mn eigen eerste gespaarde centjes gekocht 15 jaar geleden... helaas vorig jaar gestolen!).

De zadelmaakster kan dus ook zien of het zadel te krap is voor mij... mooi, ze moet de hulsebos nog een keer nachecken... kan dat mooi ineens.

Zo, dank voor jullie berichten... ik ga op 1 oor... :)

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:24

Haha ik wist dat van die maten eerst ook niet maar na een hele studie was ik er uit waar de code in het zadel voor staat!

Ik zou haar vragen of ze ook een 18" versie heeft en of dat ook op de rug van de pony zou kunnen passen. Rij er dan gewoon even mee en voel of dat beter gaat. In principe voel je het meteen of het goed/beter zit. Persoonlijk neem ik zelf geen genoegen meer met beter, een zadel is altijd een grote uitgave (ook 2e hands) en moet daarom gewoon goed voor paard en jezelf zijn.

Voel zelf echt even goed bij het rijden van een andere maat of ander zadel en luister daar ook naar! Ik ben door een zadelmaker in een 17" zadel gezet als zijnde perfect, met mn kledingmaat zou het inderdaad moeten kunnen maar met mijn benen hield ze geen rekening.. Ik voelde me eigenlijk meteen al niet oké in het zadel maar hé zij is de deskundige dus zij zal het wel weten.. niet dus! Luister dus altijd naar je eigen gevoel en laat je daar niet vanaf praten ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:17

Het kan ook zijn dat het zadel gewoon niet bij je past. Mijn Kentaur was namelijk zelfs een maat groter dan ik normaal heb, toch hadden mijn benen minder ruimte.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 12:34

Ja... ik heb nog es de zadels vergeleken vanochtend... die kentaur zn lepel staat echt bijna rechtovereind wat mij zo naar voren duwt. De hulsebos heeft een veel minder steile hoek en is breder gevormd. Ik heb nog es met met beugelriemen zitten klooien en heb volgens mij net een gaatje langer nodig. Dan heb ik ook meer contact met mn pony. Alleen val ik nu nog meer naar achter in dat toch al diepe zadel...pffhaha. ..

Ik wil es een bontje eronder leggen, kijken of dat de achterkant wat omhoog tilt... ( reken maar dat ik in de gaten houd hoe het zadel dan voor mn paardje ligt, die staat op nro uno ;) )

Mocht het dan acceptabel zijn houd ik het nog wel even vol maar ga ik wel al langzaam wat sparen denk ik... dit is echt een dressuurzadel en ik ben meer van het ontspannen een buitenritje maken... ;)