Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Angela schreef:Ze zijn ruim verstelbaar, maar een shet is wel erg klein. Als je googled kun je ook pessoa's vinden die wel op maat gemaakt worden, en nog verstelbaar zijn. Die zijn wel iets duurder, maar dan koop je iets waar je iets aan hebt.
Bij het gebruik van een pessoa is het wel noodzakelijk om een goede longeerbasis te hebben. Zowel van het paard/pony als van de longeur. Ook in een pessoa kan het paard namelijk verkeerd gaan lopen (bijvoorbeeld door te lange, of te korte instelling van de pessoa, of doordat het paard alsnog verkeerde stelling/buiging pakt, het bit vastpakt enz.). Een paard dat zich aan de longe goed laat sturen en bewerken (en een longeur die dit ook kan) kan echter heel veel baat hebben bij een pessoatraining.
calippolove schreef:Angela schreef:Ze zijn ruim verstelbaar, maar een shet is wel erg klein. Als je googled kun je ook pessoa's vinden die wel op maat gemaakt worden, en nog verstelbaar zijn. Die zijn wel iets duurder, maar dan koop je iets waar je iets aan hebt.
Bij het gebruik van een pessoa is het wel noodzakelijk om een goede longeerbasis te hebben. Zowel van het paard/pony als van de longeur. Ook in een pessoa kan het paard namelijk verkeerd gaan lopen (bijvoorbeeld door te lange, of te korte instelling van de pessoa, of doordat het paard alsnog verkeerde stelling/buiging pakt, het bit vastpakt enz.). Een paard dat zich aan de longe goed laat sturen en bewerken (en een longeur die dit ook kan) kan echter heel veel baat hebben bij een pessoatraining.
Oke, nu zit ik te denken omdat alles op maat gemaakt moet worden enz. om een simpele longeerhulp te gebruiken. Dan loopt ze toch over de rug en komt alles ook los. Is dat dan niet beter en goedkoper?
. Echter bij een longeerhulp vind ik, dat als ze fijn lopen, de longeerhulp wat onrustig in de mond blijft, omdat het tussen de benen doorloopt, die constant bewegen. Koper schreef:Groot nadeel vind ik dat het hele systeem aan het bit vast zit en dat je paard dus bij een beetje pech bij elke pas een ruk in z'n mond krijgt. Ik heb de pessoa daarom weg gedaan. Een bodywrap vind ik een fijner systeem. Makkelijker aan je paard vast te knopen ook.