Pessoa

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dyonne

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 07:38

Hoi!
Ik wil graag met pessoa gaan trainen ondat dat de achterhand geactiveerd wordt, de rug word goed gebruikt, en je kunt je pony ermee los maken.
Ik zie dit allemaal als voordelen en dus geen reden om geen pessoa te kopen.
Wat vinden jullie? Het is nu voor een shet en over een jaartje voor een B pony.

Groetjes calippolove

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 08:08

Wat houdt je tegen? :D

Al onze paarden lopen aan de pessoa met fijne resultaten.

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 09:09

linda_arnold schreef:
Wat houdt je tegen? :D

Al onze paarden lopen aan de pessoa met fijne resultaten.

Bedankt! Ik ga er wss toch een aanschaffen. Hoor allemaal positieve dingen :)
Past een pessoa ook op een shet dan? Want ik zie altijd maar 1 maat staan..

linda_arnold

Re: Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:21

De pessoa welke ik heb past niet op een shet....dan hou je wat meters over.

Kijk eens goed hoe een pessoa in elkaar zit. Kattrollen, elastiek, touw en musketons kun je zelf kopen, dan kun je er zelf 1 op maat maken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:50

Ze zijn ruim verstelbaar, maar een shet is wel erg klein. Als je googled kun je ook pessoa's vinden die wel op maat gemaakt worden, en nog verstelbaar zijn. Die zijn wel iets duurder, maar dan koop je iets waar je iets aan hebt.

Bij het gebruik van een pessoa is het wel noodzakelijk om een goede longeerbasis te hebben. Zowel van het paard/pony als van de longeur. Ook in een pessoa kan het paard namelijk verkeerd gaan lopen (bijvoorbeeld door te lange, of te korte instelling van de pessoa, of doordat het paard alsnog verkeerde stelling/buiging pakt, het bit vastpakt enz.). Een paard dat zich aan de longe goed laat sturen en bewerken (en een longeur die dit ook kan) kan echter heel veel baat hebben bij een pessoatraining.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:54

Enig nadeel van de Pessoa is dat je niet echt stelling kunt vragen, maar dat is mijn mening.
Verder vind ik het een heel fijn hulpmiddel, alleen voor een shet word het lastig om iets passends te vinden denk ik.
Je kunt ook een elastische bandage om z'n achterhand binden, dan heb je een zelfde effect wbt de bewustwording van de achterhand.

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 10:02

Angela schreef:
Ze zijn ruim verstelbaar, maar een shet is wel erg klein. Als je googled kun je ook pessoa's vinden die wel op maat gemaakt worden, en nog verstelbaar zijn. Die zijn wel iets duurder, maar dan koop je iets waar je iets aan hebt.

Bij het gebruik van een pessoa is het wel noodzakelijk om een goede longeerbasis te hebben. Zowel van het paard/pony als van de longeur. Ook in een pessoa kan het paard namelijk verkeerd gaan lopen (bijvoorbeeld door te lange, of te korte instelling van de pessoa, of doordat het paard alsnog verkeerde stelling/buiging pakt, het bit vastpakt enz.). Een paard dat zich aan de longe goed laat sturen en bewerken (en een longeur die dit ook kan) kan echter heel veel baat hebben bij een pessoatraining.

Oke, nu zit ik te denken omdat alles op maat gemaakt moet worden enz. om een simpele longeerhulp te gebruiken. Dan loopt ze toch over de rug en komt alles ook los. Is dat dan niet beter en goedkoper?

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:06

calippolove schreef:
Angela schreef:

Oke, nu zit ik te denken omdat alles op maat gemaakt moet worden enz. om een simpele longeerhulp te gebruiken. Dan loopt ze toch over de rug en komt alles ook los. Is dat dan niet beter en goedkoper?

Als jij zelf d.m.v. zweephulp de achterhand erbij kan drijven, is dat ook een prima oplossing ja :). Echter bij een longeerhulp vind ik, dat als ze fijn lopen, de longeerhulp wat onrustig in de mond blijft, omdat het tussen de benen doorloopt, die constant bewegen.

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 10:27

Dat is inderdaad een heel groot nadeel.. Zou een pessoa wel een B pony passen? Bij de shet is niet zo heel nodig maar heeft wel veel beweging nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:24

Groot nadeel vind ik dat het hele systeem aan het bit vast zit en dat je paard dus bij een beetje pech bij elke pas een ruk in z'n mond krijgt. Ik heb de pessoa daarom weg gedaan. Een bodywrap vind ik een fijner systeem. Makkelijker aan je paard vast te knopen ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:33

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:35

Er zijn ook wel mensen die pessoa maken in de maat Shetlander pony.
Heb er zelf eentje op maat via iemand.
Weet niet meer wie maar denk ook dat je dat gemakkelijk zelf kan maken maar ik ben daar te makkelijk voor haha.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:35

Precies Angela. En je hoeft niet eens te longeren met dat ding, gewoon paard mee laten rondlopen. Hartstikke handig voor paarden die vanwege een blessure ofzo niet te veel bochten moeten maken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:53

Koper schreef:
Groot nadeel vind ik dat het hele systeem aan het bit vast zit en dat je paard dus bij een beetje pech bij elke pas een ruk in z'n mond krijgt. Ik heb de pessoa daarom weg gedaan. Een bodywrap vind ik een fijner systeem. Makkelijker aan je paard vast te knopen ook.

Klopt. Ik vind het ook een bekkentrekding, dus hij komt hier niet meer om.