Het nut van een sperriempje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Het nut van een sperriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 20:38

Heyhoi bokkers,

Ik ben zelf nooit zo'n fan geweest van sperriempjes, vind ze er redelijk paardonvriendelijk uit zien. Maar dit is geen topic over of het vriendelijk is of niet.

Mijn vraag is:
Wat zijn de verschillende gebruiken van een sperriempje?

Mij werd namelijk altijd verteld dat dit is omdat het paard het bit vast wil pakken/de tong over het bit wil gooien en dan mooi aan de kletter gaat. Nu heb ik dus puur om het uit te proberen eens een wandeling met mijn verzorgpaard gemaakt zonder sperriempje. Hij hield zijn mond gewoon mooi dicht en heeft geen een keer iets raars gedaan met het bit ofzo... Dus zijn er nog andere redenen?

Ik zou namelijk zelf graag uiteindelijk naar bitloos overstappen maar als het paard in zn koppie heeft dat ie zonder bit aan de kletter mag (weet ik natuurlijk niet) stap ik er zeker niet zonder bit op.

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:41

Een sperriem is geloof ik ook zodat ze de mond niet open kunnen doen, maar dat kan ook liggen aan gebitsproblemen enz.
Laatst bijgewerkt door charissa90 op 26-06-14 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Re: Het nut van een sperriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:44

De sperriem laat het bit mooi stil in de mond liggen.
Ik vind het er zonder sperriem juist onvriendelijker uitzien.

Je paard gaat zonder bit echt niet zomaar aan de kletter hoor! En je kan dat natuurlijk voor de eerste keer ook in een afgesloten bak doen. :)
Ik was ook bang dat ik zonder bit minder controle zou hebben, maar dat was niet zo.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:48

De officiele functie van een sperriem is dat als je bakstuk breekt of je teugel dat het bit niet uit zn mond valt. (als dus de paardentandarts) Helaas wordt dus ook als symptoom bestrijding gebruikt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 20:58

Okay dat wist ik niet. Ik rijd ook niet wedstrijdgericht dressuur met hem, meer gewoon recreatief. Ik vraag wel dat hij netjes mijn gewicht draagt, voor zijn eigen bestwil, maar ga niet aan zijn mond sjorren oid. De teugels worden bij mij alleen gebruikt als extra hulpje bij een wending/stelling als hij het nog niet helemaal snapt.

@ karinvdM, daar ga ik ook niet van uit, maar stel hij merkt "hey, geen bit meer, geen druk meer (dit zeg ik heel voorzichtig: geen pijn meer), ik kan rennen!" Dan weet ik niet of dat goed gaat haha.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:03

Leuke theorie van die paardentandarts hoor, en als je bakstuk breekt zal je bit inderdaad vast wel blijven liggen met een sperriem. Maar in welke situatie breek je een bakstuk, waarbij niet de sperriem van de neus getrokken is? :? Gelukkig heb ik het überhaupt nog nooit meegemaakt :=

Maar een sperriem is precies wat de naam al zegt: een riempje dat het sperren van de mond moet voorkomen. Over het algemeen sperren paarden alleen als er iets aan de hand is (gebitsproblemen, ruw teugelgebruik). Voor mij dus geen sperriem :n

Wat bitloos betreft: Afhankelijk van het type optoming kan bitloos in sommige gevallen zelfs een pittigere inwerking hebben dan een bit. Denk bijvoorbeeld aan zo'n ouderwetse, ijzeren Duitse Hackamore, of een spaanse serreta... Bitloos is in ieder geval niet gelijk aan minder controle. Wel is het, net als bij een bit, in het begin vaak even een zoektochtje naar wat het beste werkt voor jou en je paard.

Belangrijk om te weten is dat de meeste bitloze optomingen niet geschikt zijn voor rijden met een constante druk. Dit omdat de release dan voor het paard (zeker in het begin van het rijden met een bitloze optoming) niet duidelijk genoeg is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 21:06

Mijn idee van bitloos is voor nu echt nog gewoon een halster met bont onderlegd (zodat het niet schuurt) met teugels eraan (dus een soort sidepull) . Zo heb ik geen geld uitgegeven aan een hoofdstel wat maar wat rondligt mocht het ons toch niet bevallen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:08

GreaseMonkey schreef:
Leuke theorie van die paardentandarts hoor, en als je bakstuk breekt zal je bit inderdaad vast wel blijven liggen met een sperriem. Maar in welke situatie breek je een bakstuk, waarbij niet de sperriem van de neus getrokken is? :? Gelukkig heb ik het überhaupt nog nooit meegemaakt :=

Mijn paard gaat nog wel eens op de teugels staan nadat ik eraf gedonderd ben. Gek genoeg nooit een kapotte sperriem (die overigens zo los zit, dat mijn vingers er makkelijk tussen kunnen), maar wel altijd één of twee kapotte bakstukken, dan wel kopstukken, terwijl de sperriem nog netjes om z'n mondje zit.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 26-06-14 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 21:11

Ja bij mijn verzorgpaard zit ie echt op het strakste gaatje dus neem aan dat er toch iets van de mond dichthouden achter zit...

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:12

Meestal als je een rustig rijpaard hebt en hij/zij snapt om aan het halster te lopen en dus te kunnen wijken voor druk, kunnen de meeste ook het bitloos rijden snappen.
En als je buiten kunt stappen aan een halster, waarom niet bitloos kunnen rijden? :P

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:12

_San87_ schreef:
Mijn paard gaat nog wel eens op de teugels staan nadat ik eraf gedonderd ben. Gek genoeg nooit een kapotte sperriem (die overigens zo los zit, dat mijn vingers er makkelijk tussen kunnen), maar wel altijd één of twee kapotte bakstukken, dan wel kopstukken.

(uit nieuwsgierigheid:) Waar zit je sperriem na zo'n incident?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:13

GreaseMonkey schreef:
_San87_ schreef:
Mijn paard gaat nog wel eens op de teugels staan nadat ik eraf gedonderd ben. Gek genoeg nooit een kapotte sperriem (die overigens zo los zit, dat mijn vingers er makkelijk tussen kunnen), maar wel altijd één of twee kapotte bakstukken, dan wel kopstukken.

(uit nieuwsgierigheid:) Waar zit je sperriem na zo'n incident?

Ik had net geedit, waar deze hoort te zitten :D.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:14

Ik rij altijd zonder sperriem. Als je aanleuning in orde is heb je die ook niet nodig.. Verder vind mijn paard het niet fijn en is ze rustiger zonder.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:15

:D ik zie het... bijzonder... gelukkig nog nooit een gebroken bakstuk gehad terwijl je er nog op zat (en het dus echt belangrijk werd dat het bit ongeveer bleef liggen waar het hoort)?

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:15

Volgensmij is de functie van een sperriem om het bit stil in de mond te laten liggen, ik vind het daarom fijner om met sperriem te rijden.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:16

See ;) hele goede tandarts met goede opleidingen dus neem aan dat hij wel weet waar hij het overheeft. Dat mensen het tegenwoordig gebruiken voor iets anders prima. Maar dit is de eerste functie van dit riempje wat van heel vroeger uit ook niet eens een sperriem heet :) maar goed ieder zn eigen mening.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 21:18

Als ik het dus goed lees zijn de meningen nogal verdeeld over het nut van een sperriempje haha.
Nouja, weer wat bijgeleerd in ieder geval!

Dat zou wel moeten ja ierusje, maar soms is hij echt heel koppig en sterk. Gelukkig heb ik een buitenbak en binnenbak tot mijn beschikking waar we kunnen oefenen stel we gaan écht over op bitloos. Ik wacht nog steeds op een appje terug van de eigenaresse haha.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:19

GreaseMonkey schreef:
:D ik zie het... bijzonder... gelukkig nog nooit een gebroken bakstuk gehad terwijl je er nog op zat (en het dus echt belangrijk werd dat het bit ongeveer bleef liggen waar het hoort)?

Nee, gelukkig niet. Mijn paard is een brekepoot, ik verzorg mijn tuig goed, dus versleten was het niet. Maar zoveel kracht kan zelfs het beste leer niet aan, helaas :'). Als het het bakstuk of het kopstuk niet is, dan wel de teugel. Maar nooit de sperriem.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 21:21

Als ik het me een beetje goed kan voorstellen komt er ook in eerste instantie geen druk op de sperriem, dus de grootste druk zal al afgenomen zijn tegen de tijd dat de rest geknapt is en niet veel meer over blijven voor de sperriem qua druk om op te vangen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:28

_San87_ schreef:
Nee, gelukkig niet. Mijn paard is een brekepoot, ik verzorg mijn tuig goed, dus versleten was het niet. Maar zoveel kracht kan zelfs het beste leer niet aan, helaas :'). Als het het bakstuk of het kopstuk niet is, dan wel de teugel. Maar nooit de sperriem.

Wat ook logisch is natuurlijk... die ligt haaks op de trekkracht. Die zal eerder wat verdraaien dan breken, en inderdaan zoals MorganR al aanhaald zal daar nauwelijks nog kracht op komen te staan als het bakstuk eenmaal gebroken is

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:33

Ik rijd zonder sperriem. Over het idee van: als de bakstukken breken, blijft de sperriem hangen; dan blijft de neusriem dus ook zitten? Ik kan me er niks bij voorstellen. :o

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:34

MorganeR schreef:
Als ik het me een beetje goed kan voorstellen komt er ook in eerste instantie geen druk op de sperriem, dus de grootste druk zal al afgenomen zijn tegen de tijd dat de rest geknapt is en niet veel meer over blijven voor de sperriem qua druk om op te vangen.

Klopt. Dankzij de sperriem ben ik dan ook nooit het bit kwijtgeraakt :D.

jamietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:35

een sperriem is niet onvriendelijk ze hebben er helemaal geen last van.. Tenzij je het veel te strak doet..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:37

jamietinker schreef:
een sperriem is niet onvriendelijk ze hebben er helemaal geen last van.. Tenzij je het veel te strak doet..

Wat veel te vaak gebeurd :\

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:39

Kijk maar eens naar een rijdend paard met of zonder sperriem, dat bit ligt dan veel stiller in de mond. Kijk, dat er mensen zijn die die sperriem super hard aansnoeren dat is wat anders. openssperren kunnen ze overigens met sperriem ook hoor, je ziet dan vaak een opgetrokken lip/ of tanden. Ik ben pro sperriem maar wel stabiel om de mond, niet te los/strak.