Wat is het nut van een bontje onder het zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mette

Wat is het nut van een bontje onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 11:10

Al een tijd vraag ik mij dit af en omdat ik van iedereen andere antwoorden krijg, waag ik toch een poging op bokt.

Wat is het effect van een zadelbontje (schapenbontje) onder het zadel? Ik heb al vele voor en tegen argumenten gehoord maar het spreekt elkaar toch vaak tegen.
- Het is lekker zacht en dus beter voor de rug van het paard
- Het vult een te brede boommaat op, handig als je paard afvalt en het zadel te breed is.
- Het tilt het complete zadel iets omhoog, en dus wordt de boom niet smaller.
- Voorkomt schuiven van het zadel
- Een goed passend zadel heeft geen bontje nodig, gebruik ervan is onzin.
Dit heb ik van verschillende mensen gehoord, ook professionals! Ik wil niemand zwart maken dus ga geen namen/beroepen erbij zetten maar ik weet inmiddels niet meer wat klopt. Maar wat klopt er nu? Vult het de voorkant op en wordt de boom smaller? Of tilt het alleen het zadel in zijn geheel op?

Wie kan mij (met bewijs) laten zien wat nu het effect is van een schapenbontje?
Sorry als hier al meerder topics over zijn, ik heb gezocht maar kwam hier niet tegen wat ik zocht.

fro

Re: Wat is het nut van een bontje onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:13

Een goed passend zadel heeft ook geen bontje nodig. Dan zorgt het bontje er juist voor dat het te krap word.

Als je paard een tijdje veel afgevallen is dan is een bontje wel fijn zodat tot hij weer op gewicht is/weer in de spieren is.

Bontje voorkomt niet schuiven, daarvoor heb je anti slip matjes.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:18

Ik kwam gisteren een heel interessant wetenschappelijk onderzoek tegen van dr. Hilary Clayton. Onder andere over dit.

Als je dit onderzoek leest fro, zul je zien dat jouw conclusies wat voorbarig zijn.

Hier staat een stukje van de conclusies:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 8250269301

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:19

Helaas heb ik zo zwart op wit geen bewijs ervan want heb mijn zadeltje uiteindelijk verkocht. Maar ik heb een pony met een moeilijke rug. Redelijk hol en haar kont is iets overbouwd. Hierdoor klapperde het zadel. En het maakte niet uit wat voor zadel het bleef klapperen en lag nooit goed.. ze konden ook nooit opgevuld worden tot waar nodig. We hebben ook de singelstoot laten veranderen maar dat hielp ook niks.

Ik heb er toen een gelpad bontje in tennisracket model onder gedaan om de achterkant op te hogen en dan lag het zadel stabiel. Bij mij hielp het dus zeker om het zadeltje op te hogen en beter te laten liggen. Uiteindelijk alsnog overgestapt op boomloos maar goed, dat had andere redenen

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:20

Een bontje zal je alleen zien bij paarden die een zadel hebben die niet volledig past.
Ik heb bijvoorbeeld een zadel met verwisselbare boom. Zadelmaker had aanbevolen een iets te grote boommaat erin te doen zodat ze qua spieren van de rug er nog onder kan groeien. Daarom heb ik nu een bontje eronder, omdat de boom nu eigenlijk nog te breed is.
Ongeveer na de zomer oid kan ik zonder bontje rijden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:20

Een lamsvel bontje zorgt voor bredere drukverdeling, maar het versmalt je zadel wel.
Als het zadel op zich wat ruim is, past het vaak alsnog gewoon. Maar een zadel dat al wat aan de krappe kant is, past dan niet meer.
Een zadel dat te breed is, schuift vaak. Doordat er een bontje onder komt wat dus versmalt, schuift het dan niet meer.
Sommige paarden zijn heel gevoelig op de rug, daar kan bont direct op de rug (zoals het eigenlijk gebruikt hoort te worden), net het verschil maken.
Het bontje versmalt niet zoveel als je puur door de dikte zou inschatten, omdat het zadel ook wat wordt verhoogt.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 11:30

Bedankt voor alle reacties. Ook hier is weer een verdeling te zien. :)
@nina88: bedankt voor je link, is het complete artikel ook op internet te vinden? Ik ben erg benieuwd!

Tegenwoordig zijn er toch ook zadelmakers waarbij je rijdt met een pad/dekje die de druk meet? En dat kan je achteraf terug kijken. Is dat nooit gedaan met een bontje eronder en een keer zonder bontje? Dan zou je toch wel (als er verschil is) het moeten zien!

Het zou mij bijvoorbeeld fijn lijken voor een paard om een bontje onder een springzadel te leggen. Het zadel past, maar het lijkt mij gewoon zachter.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:33

Mette schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ook hier is weer een verdeling te zien. :)
@nina88: bedankt voor je link, is het complete artikel ook op internet te vinden? Ik ben erg benieuwd!

Tegenwoordig zijn er toch ook zadelmakers waarbij je rijdt met een pad/dekje die de druk meet? En dat kan je achteraf terug kijken. Is dat nooit gedaan met een bontje eronder en een keer zonder bontje? Dan zou je toch wel (als er verschil is) het moeten zien!

Het zou mij bijvoorbeeld fijn lijken voor een paard om een bontje onder een springzadel te leggen. Het zadel past, maar het lijkt mij gewoon zachter.

Als je klikt op de balk waar in staat "studying the rider-saddel-horse interface" kom je op het artikel. Het complete onderzoek zul je waarschijnlijk niet zo bij kunnen.

Een onderdeel van dit onderzoek was inderdaad een drukmeting met en zonder bontje.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 11:35

Ik heb gelukkig een linkje via de Universiteit, dus hopelijk kan ik het wel helemaal lezen :) Ik ga even zoeken.

Edit: gevonden! Ik kan alleen het artikel hier niet plaatsen, maar eventueel zijn er meer mensen die een link hebben van de Universiteit.

de Cocq, P., Mariken Duncker, A., Clayton, H. M., Bobbert, M. F., Muller, M., & van Leeuwen, J. L. (2010). Vertical forces on the horse's back in sitting and rising trot. Journal of biomechanics, 43(4), 627-631.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:56

Oh, wat super!
Ik had alleen een afgeschermd stuk, waar je niet zomaar bij kunt. Maar wat goed dat je het hier plaatst, zo is de informatie voor iedereen beschikbaar. Overigens is jouw link wel een beetje anders als mijn informatie. Leuk, zal het vanavond eens uitgebreid lezen! :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:25

Wij hebben een bontje gebruikt bij een pony die flink was afgevallen. Haar zadel "zakte" om haar lijf heen en raakte daardoor haar schoft, met als gevolg een mooie drukplek met wondjes.
Omdat wij daar toch niet zo happy mee waren, hebben we een bontje onder het zadel gelegd. Omdat ze zo afgevallen was, was daar natuurlijk genoeg ruimte voor. Maar het zadel werd ook omhoog getild, zodat het boven de schoft kwam te hangen.
Ik weet het ook niet precies, maar gebruik een passend zadel graag zonder, of denk dat je als je een bontje wilt gebruiken, beter je zadel kunt laten aanpassen mét bontje eronder.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:53

Ik vind dit ook altijd een interessante vraag.
Ben van mening dat als je paard veranderd je dan gewoon je zadel moet laten aanpassen.
Daarnaast ben ik wel benieuwd of je iets kan met een pad iets kan wat betreft de druk die je als ruiter uitoefent, zonder dat het de pasvorm aantast.
Ik weet dat ze bv. bij Kingsley pads verkopen waarvan ze zeggen dat die de druk verdelen en klappen opvangen. Je legt natuurlijk ook een dekje onder je zadel. Je zou dan zeggen dat als je een drukverdeler zou hebben zo dun als een normaal dekje, dat dit niets moet afdoen aan de pasvorm van je zadel.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:56

Het lijkt nu alsof ik alleen op dit topic gereageerd heb op om reclame te maken.. :+ Maar wij hebben ook zulke dekjes in ons assortiment Def. Een shockproof dekje bijvoorbeeld. Heel apart materiaal is dat. Het is luchtdoorlatend en schokabsorberend.

Overigens ook een dekje van shockproof materiaal met bont onderlegd. Die zou ik ook wel eens willen proberen met zo'n drukmeter.
Laatst bijgewerkt door nina88 op 26-06-14 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:57

Celine_Famke schreef:
Een bontje zal je alleen zien bij paarden die een zadel hebben die niet volledig past.
Ik heb bijvoorbeeld een zadel met verwisselbare boom. Zadelmaker had aanbevolen een iets te grote boommaat erin te doen zodat ze qua spieren van de rug er nog onder kan groeien. Daarom heb ik nu een bontje eronder, omdat de boom nu eigenlijk nog te breed is.
Ongeveer na de zomer oid kan ik zonder bontje rijden.

Niet waar, een bontje zit er niet altijd onder omdat het zadel niet goed past. Mijn eigen paard heb ik een tijdje gereden met bontje onder het zadel, omdat zij daar een kaal plekje had. Dit wondje had ze gekregen door die rot paardenbh. Welke er hier dus ook nooit meer in komt. Dit op advies van de dierenarts. Wel had ik het bontje echt op de rug van het paard. Zoals het ook hoort. En niet zoals de meesten doen, direct onder het zadel. Want dan maak je het zadel inderdaad kleiner. Zoals ik het deed komt het zadel alleen wat hoger te liggen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:01

nina88 schreef:
Het lijkt nu alsof ik alleen op dit topic gereageerd heb op om reclame te maken.. :+ Maar wij hebben ook zulke dekjes in ons assortiment Def. Een shockproof dekje bijvoorbeeld. Heel apart materiaal is dat. Het is luchtdoorlatend en schokabsorberend.

Overigens ook een dekje van shockproof materiaal met bont onderlegd. Die zou ik ook wel eens willen proberen met zo'n drukmeter.

haha, nee hoor! Ik ga eens even kijken!
Dat ziet eruit als hele mooie dekjes en ook niet heel duur.
Ik denk dat de dunste wel is die Air Technology Shock proof (dekje of onderlegger)?

ilsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:13

Mette schreef:

Mijn zadelmaker heeft me vorige week inderdaad een bontje geadviseerd onder mijn goed passende springzadel (oud(erwets) type met harde kussens) om deze reden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:20

Dankzij dit topic heb ik mijn bontje weer tevoorschijn gehaald. Hij is onder mijn barebackpad gegaan.

ilsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:02

In aanvulling op mijn eerdere reactie: ik vroeg me ook af of het dan niet smaller zou worden (en m'n passende zadel vervolgens met bontje te krap zou worden), maar de zadelmaker gaf aan dat het zadel alleen hoger komt te liggen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:44

Ik gebruik ook bontjes onder het zadel van m'n lespaarden, puur om de ruggen te besparen.

Niet alle ruiters kunnen al perfect lichtrijden en wordt nog wel eens gestuiterd in het zadel. Om de rug zoveel mogelijk te beschermen heb ik er bontjes ertussen.

Zadelmaker/ passer heeft hier ook rekening mee gehouden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:04

ilsz schreef:
In aanvulling op mijn eerdere reactie: ik vroeg me ook af of het dan niet smaller zou worden (en m'n passende zadel vervolgens met bontje te krap zou worden), maar de zadelmaker gaf aan dat het zadel alleen hoger komt te liggen.

Als je hem direct op de rug doet. En daarover dan een zadeldekje. Dan komt het zadel inderdaad hoger te liggen. Maar zoals ik al eerder zei, de meesten doen het direct onder het zadel. Want ander wordt het bontje vies. En dan moeten ze wassen. Er bestaat prima spul om ze schoon te krijgen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 20:04

Bedankt voor alle reacties!
FriesWystke: hoe bedoel je dat precies? Maakt de volgorde uit waarop je het onder je zadel legt? Of zou je eigenlijk alleen met een bontje moeten rijden (dus zonder dekje)?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:04

Je hoort officieel het bontje op de rug te doen. En daarna een dekje. als je dat wilt. Dan gebruik je het bontje op de juiste manier. Een dekje is dan niet per se nodig. Ik legde er dan nog wel een dekje overheen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 21:10

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:22

Ik zie het vaak bij het springen, dus ik denk dat het ervoor moet zorgen om de druk beter te verdelen. En is wat zachter voor de paardenrug bij de landing na de hindernis. Tenminste, dit lijkt me het meest logisch.
Ik rij soms een paar maanden niet en dan gaat het lichtrijden soms wat moeilijk, wel handig dan zo'n bontje onder het zadel.
Ze zijn er in ieder geval niet voor om een zadel beter te laten passen.
Ik gebruik al sinds 2007 ofzo bontjes onder het zadel, zit ik ook wat hoger :D

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 01:58

waar kan ik deze bekijken? weet niet precies wat je bedoeld ben erg benieuwd

nina88 schreef: