Jonge kinderen (5-10jr) welk zadel geeft het meeste steun?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Welk zadel voor jonge kinderen?

Springzadel 15 inch
2 (33%)
Westernzadel kindermaat met langere beugels
2 (33%)
Geen van beide. Anders (graag een reactie)
2 (33%)

Totaal aantal stemmen: 6

MelissaV

Jonge kinderen (5-10jr) welk zadel geeft het meeste steun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 10:25

Hoi,
Ik heb een vraagje omtrent het rijden door jonge kinderen, denk aan leeftijdscategorie 5-10jr.
Ze rijden allemaal op kleinere ponys, dus ongeveer tot stokmaat 1.32m. Als het lichtrijden nog niet 100% is aan welk zadel hebben ze dan het meeste steun om correct te leren lichtrijden?
Een springzadel 15 inch of een westernzadeltje kindermaat (hierop rijden ze wel met iets langere beugels, die niet korter kunnen)?
Graag hoor ik jullie mening over het rijden op jonge leeftijd op een westernzadel.

Goyaja

Re: Jonge kinderen (5-10jr) welk zadel geeft het meeste steun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:28

Ik heb bij ons op de shet altijd met westernzadeltje gereden, maar daar zit je fijner op door dan dat je lichtrijdt (ik tenminste). Een Pinokkiozadeltje is wel heel geschikt voor jonge kinderen en is lekker klein dus past goed op een Shetlanderrug :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:30

Westernzadel is niet bedoeld om op te lichtrijden heb ik altijd gehoord.
Springzadel is mn voor verlichte zit ed geschikt.
Mijn dochter (nu 9) heeft leren rijden met een barebackpad zonder beugels.
(nou ja eigenlijk zelfs met een dekje en voltigesingel. later kwam de BBP)
Heeft nu een ijzeren zit en kan lichtrijden en springen zonder beugels.
Eerst aan de balans werken en het paard leren voelen. Lichtrijden komt later.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 10:32

Goyaja schreef:
Ik heb bij ons op de shet altijd met westernzadeltje gereden, maar daar zit je fijner op door dan dat je lichtrijdt (ik tenminste). Een Pinokkiozadeltje is wel heel geschikt voor jonge kinderen en is lekker klein dus past goed op een Shetlanderrug :)

Goh het gaat echt puur om het lichtrijden correct onder de knie te krijgen doorzitten komt later wel.
Pinokkiozadeltjes vind ik niks, ligt niet lekker op de rug van de pony en het gaat om wat grotere ponys.
Zelf rij ik op een westernzadel en daarop gaat lichtrijden best hoor, ligt een beetje aan het type zadel en type paard.
De meeste kunnen al paardrijden en ook al galoperen (heb ik ze niet geleerd) maar daarbij is het lichtrijden niet correct. Ik heb de keuze uit een Prestige pony zadel 15 inch of een kinder maat westernzadel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:34

Dan zou ik zeggen ponyzadel. Westernzadel heeft knop neem ik aan en dat doet best pijn als ze de balans nog moeten zoeken in het lichtrijden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 10:38

Zilfstar schreef:
Dan zou ik zeggen ponyzadel. Westernzadel heeft knop neem ik aan en dat doet best pijn als ze de balans nog moeten zoeken in het lichtrijden.

Ja klopt een heel klein knopje. Het is voornamelijk het benen geven, sturen, en lichtrijden tegelijk wat zeer moeizaam gaat. Pony snapt het dan ook niet meer omdat de handen alle kanten uitvliegen en de kindjes beginnen te stuiteren dus die gaat dan ook stil staan. Ik had de gedachtengang dat ze veel makkelijker kunnen lichtrijden als de beugels korter zijn vandaar dat ik eerder neig richting het springzadel omdat ik daar makkelijk een slag in de beugelriemen kan leggen. En de westernbeugels niet, daarbij zitten ze op zijn kortst.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:41

Ponyzadel :) Wat je zelf ook al zegt, je kunt evt korter neerzetten. Maar pas daarmee wel op, veel steken dan hun benen vooruit.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:42

Dan zou ik ook voor het springzadeltje gaan, dan hebben ze ook nog iets meer steun aan de kniewrongen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 10:43

xIirtJj schreef:
Ponyzadel :) Wat je zelf ook al zegt, je kunt evt korter neerzetten. Maar pas daarmee wel op, veel steken dan hun benen vooruit.

Ja natuurlijk ook niet te kort, maar wel net iets korter. Ik heb eventueel een filmpje van het meisje waar het over gaat, dan kunnen jullie ook zien hoe ze nu licht rijdt op het westernzadeltje. Stuur ik wel door via pb ivm privacy

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:43

Stubben Laurus S is hier erg populair in :)

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:46

Excuses, niet helemaal goed gelezen dan. Ik vind het wel moeilijk hoor, want op een springzadel zit je niet zo lekker met lange beugels, terwijl je daardoor wel beter op je zit leert rijden... Ik zou zeggen het zadel wat het beste ligt. Kinderen leren natuurlijk wel veel van verschillende zadels...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 10:47

Goyaja schreef:
Excuses, niet helemaal goed gelezen dan. Ik vind het wel moeilijk hoor, want op een springzadel zit je niet zo lekker met lange beugels, terwijl je daardoor wel beter op je zit leert rijden... Ik zou zeggen het zadel wat het beste ligt. Kinderen leren natuurlijk wel veel van verschillende zadels...

ze passen allebei op de pony, vandaar de twijfel :) Ik heb het idee dat ze aan het westernzadel niet genoeg steun heeft om correct te kunnen lichtrijden omdat de beugels te lang zitten.

Ik heb 2 zadels waar ik uit kan kiezen (pony heeft 3 zadels), dus ik ben eigenlijk niet van plan om een nieuw zadel te kopen..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:58

Zijn er aan het westernzadel niet op een of andere manier gewone beugels te maken die dan wel korter kunnen? Want met lange beugels ga je nooit goed leren lichtrijden, het kind zal al snel op de tenen gaan staan, en dat wil je juist niet hebben.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 11:00

Angela schreef:
Zijn er aan het westernzadel niet op een of andere manier gewone beugels te maken die dan wel korter kunnen? Want met lange beugels ga je nooit goed leren lichtrijden, het kind zal al snel op de tenen gaan staan, en dat wil je juist niet hebben.

Nope, een fender kan tot een bepaalde hoogte omhoog en dan houdt het op. Die hebben geen verwisselbare beugelriemen net als bij een engels zadel.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:01

Mijn ervaring is dat ze op een vzh het beste leren lichtrijden in combinatie met figuren rijden.

Bij een sz zitten de beugels iets korter dan bij vzh en bij dressuurmatig bezig zijn moet je de benen meer gebruiken dan bij springen.

Je hebt ook vzh zadels die naar sz neigen en dus iets meer wrongen hebben voor extra steun.

Wz is idd niet bedoelt om mee te lichtrijden, maar om de ruiter zo comfortabel mogelijk te maken tijdens het doorzitten.

annedv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:56

Ik zou gaan voor een ponyzadel