Invetten! Wat moet ik gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Invetten! Wat moet ik gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:04

Hoi hoi!
Ik zit de laatste tijd te denken dat alles weer eens ingevet moet worden, en dat wil ik ook best doen.
Maar wat voor spul kan ik het beste gebruiken?
Wat moet ik gebruiken voor het invetten, en als ik alles in heb gevet wat kan ik er dan op doen of hoeft er dan niks op. En voor het mooie, hoe kan ik de gespjes weer mooi krijgen :D
Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

ElsRoosje

Re: Invetten! Wat moet ik gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:05

Leervet misschien? :P

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:05

ElsRoosje schreef:
Leervet misschien? :P

Nee daar was ik nog niet achtergekomen hoor..

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:08

lederolie

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:09

Ik zou gaan voor leerzeep (dit altijd sowieso eerst) en erna een lederbalsem, -creme, -dressing of -conditioner. Geen ledervet, ledervet en lederolie zijn eigenlijk alleen goed voor echt droog leder en is niet goed voor delen waar vulling onder zit. Zoals je zitting, kussens, maar ook het onderlegde deel van je hoofdstel.

De gespjes gaan goed met metaalpoets, maar tandpasta werkt ook goed. Dan gaan ze weer mooi glimmen.

cleoxox

lederzeep en ledervet van petrie

Anoniem

Even de beugelriemen van je zadel even afhalen, kan je overal goed bij :) Dan met lederzeep schoonmaken en daarna met ledervet of lederbalsem invetten. Laten intrekken en dan uitpoetsen. Zou daarna ook even de beugelriemen mee invetten.

Je hoofdstel ook schoonmaken met zadelzeep, hoofdstel kan je met lederolie doen, daar wordt het soepeler van. Maar ik weet niet zo goed of dat wel zo goed is voor je hoofdstel. En anders met ledervet of lederbalsem en daarna ook goed uitpoetsen. Voor het schoonmaken natuurlijk je hoofdstel even uit elmaar halen.

Gespjes.... Vgm met speciaal poets even poetsen, dan blinken ze ook weer mooi :)

itsfloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:10

ik zou leervet gebruiken

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:10

Leen schreef:
Ik zou gaan voor leerzeep (dit altijd sowieso eerst) en erna een lederbalsem, -creme, -dressing of -conditioner. Geen ledervet, ledervet en lederolie zijn eigenlijk alleen goed voor echt droog leder en is niet goed voor delen waar vulling onder zit. Zoals je zitting, kussens, maar ook het onderlegde deel van je hoofdstel.

De gespjes gaan goed met metaalpoets, maar tandpasta werkt ook goed. Dan gaan ze weer mooi glimmen.

Bedankt!
Dus het is geen ramp als je geen lederolie/vet gebruikt?

Marlene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:11

Wij gebruiken lederzeep. Werkt super met een nat sponsje alles doen en daarna inwrijven met een schone doek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:11

SindyKaya schreef:
Leen schreef:

Bedankt!

Leerzeep is alleen maar voor het schoonmaken, dus het voedt niet echt. Daarna gewoon lederbalsem mee invetten.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:12

De gespjes worden het mooist met een beetje zilverpoets (bij de grotere supermarkt te verkrijgen of de kruidvat) Met een vel keukenrol goed inwrijven even op laten drogen en dan met een stuk doek uitwrijven.
Zijn ze weer helemaal bling bling!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:16

Het schoonmaken is het belangrijkste. Dus eerst met lederzeep schoonmaken, en goed met schoon water naspoelen. Even laten drogen, en dan met leerzeep/olie/balsem oid invetten.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:18

Oke dankjulliewel! :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:18

SindyKaya schreef:
Leen schreef:

Bedankt!

Ik heb gemerkt dat eender wel merk vet ik gebruik het er echt niet schoner op werd. Je ontvet namelijk eerst door de zeep en dan doe je er weer gewoon vet op wat er maar deels intrekt en dus weer gewoon stof ed. in plakt. Olie trekt bijvoorbeeld al sneller in maar daar moet je niet te veel van gebruiken. Het leer wordt er heel soepel van maar ook veel kwetsbaarder. Bijvoorbeeld de aanhechting van je neusriem en de riem die achter de oren gaat wordt dan een zwak punt, hetzelfde voor het stuk waar keelriem en bakstuk opsplitsen ed. Bij je zadel dan weer de singelstoten en bovenaan je zweetblad. Een lederbalsem trekt ook sneller in dan een vet maar het verstopt de porien niet zo. Lederconditioner heb je zelfs in spray vorm, dat gaat lekker gemakkelijk en dan blijft ook alles netjes.
Sinds ik nu 2 jaar alleen zadelzeep en lederbalsem gebruik zijn mijn spullen zoveel fijner geworden. Ze zijn echt als nieuw.

Maar wat ik begrijp is dat het al een tijdje geleden is dat je nog alles schoongemaakt hebt? Dan kan vet geen kwaad maar laat het dan een 10 min intrekken, dan goed opwrijven met een schone doek en de volgende dag weer opnieuw. Dan zijn de meeste resten er wel weer af en dan zit het dus alleen in het leer en niet erop.

itsfloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:21

ik gebruik zadelzeep daarna vet

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:21

Schoonmaken met zadelzeep en daarna zonnebloemolie

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:22

Leen schreef:
Ik heb gemerkt dat eender wel merk vet ik gebruik het er echt niet schoner op werd. Je ontvet namelijk eerst door de zeep en dan doe je er weer gewoon vet op wat er maar deels intrekt en dus weer gewoon stof ed. in plakt. Olie trekt bijvoorbeeld al sneller in maar daar moet je niet te veel van gebruiken. Het leer wordt er heel soepel van maar ook veel kwetsbaarder. Bijvoorbeeld de aanhechting van je neusriem en de riem die achter de oren gaat wordt dan een zwak punt, hetzelfde voor het stuk waar keelriem en bakstuk opsplitsen ed. Bij je zadel dan weer de singelstoten en bovenaan je zweetblad. Een lederbalsem trekt ook sneller in dan een vet maar het verstopt de porien niet zo. Lederconditioner heb je zelfs in spray vorm, dat gaat lekker gemakkelijk en dan blijft ook alles netjes.
Sinds ik nu 2 jaar alleen zadelzeep en lederbalsem gebruik zijn mijn spullen zoveel fijner geworden. Ze zijn echt als nieuw.

Maar wat ik begrijp is dat het al een tijdje geleden is dat je nog alles schoongemaakt hebt? Dan kan vet geen kwaad maar laat het dan een 10 min intrekken, dan goed opwrijven met een schone doek en de volgende dag weer opnieuw. Dan zijn de meeste resten er wel weer af en dan zit het dus alleen in het leer en niet erop.

Oke heel erg bedankt! :j

Ja klopt het is al best een hele tijd geleden, het hoofdstel is voor het laatst in januari gedaan. Het zadel vorig zomer :=

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:53

hoi ,

Ik maak eerst alles goed schoon met zadelzeep. haal alles uit elkaar (hoofdstel)
Dan doe ik alle lossen onderdelen in een emmer met zonnebloem olie. dat laat ik een nacht staan.dan hang ik het op zodat het lekker kan uitlekken en dan met een doek afdoen en weer in mekaar zetten. dan is het de eerste week weer een beetje vet maar je zal zien dat het heerlijk soepel wordt en niet zo vaak hoef te doen.
Met mijn zadel en laarzen precies het zelfde.
en als ik op wedstrijd ging deed ik ook altijd met laarzen met kiwi schoensmeer en dan met een panty op poetsen.

gr

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:20

Ik doe altijd eerst al het zand er af halen met een zachte borstel, dan schoonmaken met zadelzeep, invetten met ledervet, en de metalen delen met metaalpoets.

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:24

Ik gebruik altijd een pot met vet wat naar bitterkoekjes ruikt.. Maar kom niet op de naam!