Bitring krom, nadelig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Bitring krom, nadelig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 18:48

Vraag me niet hoe het is gekomen maar ineens was mijn bitring krom :? Ik denk dat er iemand op heeft gestaan want hij was helemaal gebogen. Mijn vader heeft hem zo goed als mogelijk proberen te herstellen maar hij is nog steeds niet helemaal rond :(

Zou ik hier nog steeds mee kunnen rijden of zou het een nadelig effect op het contact kunnen hebben? En zou het geaccepteerd worden op wedstrijden ed? Of zouden ze daarover gaan piepen?

(Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto, moest hem met de ipad maken...)
(Edit, ik zie dat de foto zo slecht nog niet is :) )

Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:56

Kan de ring nog gewoon ronddraaien zonder tegen te wringen?

Sjira

Re: Bitring krom, nadelig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:44

Ja hij kan net zo makkelijk ronddraaien als de andere ring....

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:40

Dan lijkt het me geen andere inwerking hebben. Vanaf de foto valt het ook niet erg op, dus ik neem aan dat ze je daar op wedstrijd ook niet op gaan pakken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:46

Ik zou me alleen afvragen of het allemaal nog wel sterk genoeg is. Niet dat je volgende week op buitenrit gaat en je paard ertussenuit piept en jij 'm niet meer terugkrijgt.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:52

nee precies, je bit is nu wel 'gevoeliger', en heeft meer kans op straks wel een keer te breken mocht je er een keer heel hard aan trekken terwijl paardlief het bit tussen zijn tanden heeft. Beetje het idee dat ej bij een blikje het lipje zo vaak beweegt dat het afbreekt. Het probleem is dat als je hem al kan terugbuigen dat dan het metaal gewoon niet (meer) goede kwaliteit heeft. je kan voor de zekerheid kijken of er ergens een nieuwe ring aan kan tegen een goedkoop prijsje, maar ik zou zelf opzoek gaan naar een nieuw bit (miss tweede hands een idee?)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:29

Ik hoop dat niemand zo hard aan de teugels trekt... Dan zou een bustrens al lang gebroken moeten zijn aangezien dat mar met een pinnetje vast zit. Breken zal het alleen als je het nu in de andere richting plooit en weer terug, maar dat kan bij een ronde ring niet.
Zolang er geen roestplekjes komen gaat het zijn stevigheid niet verliezen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:33

Mensen als haar vader met alle moeite die bitring nog niet eens goed rond krijgt, denken jullie dan echt dat je onder het rijden die bitring kan breken door spierkracht? Ik hoop van harte dat jullie niet zo hard trekken dan. En ik denk eerlijk gezegd dat het ook helemaal niet mogelijk is. Deze bitten zijn van roestvrij staal, dat kan echt wel tegen een stootje!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:42

Het is niet alleen dat, maar ook vorst en dan weer warmte. Maar ik ben dan ook best een zeikerd wat dat aangaat.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:48

Ben ik de enige die niet eens ziet om welke bitring het gaat :')

Ik zou dus zeggen dat het in ieder geval niet opvalt (al helemaal niet als het paard het bit in heeft) en op wedstrijd zullen ze het waarschijnlijk niet eens zien :+ Zolang er geen enorm recht stuk in zit zal het ook geen effect hebben op de werking of het contact en als hij net zo makkelijk draait als de andere zal het helemaal geen probleem zijn :)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:50

Kan je een foto van de bovenkant maken? Ben ontzettend benieuwd hoe het eruit ziet!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 22:57

Heb hem toevallig vanavond weer aan mn hoofdstel gehangen dus kan morgen pas een foto maken van de bovenkant. Maar vanuit die hoek zie je bijna niet dat hij krom is geweest. Hij is zodoende dus goed recht getrokken. Het is alleen nog maar die kromming die je rechts onderin ziet. Juist omdat we het materiaal niet teveel op zn donder wilden geven hebben we niet geprobeerd om dat ook helemaal recht te krijgen. Daar moesten we echt met een hamer op tikken en dat verzwakt het materiaal wel. Met kans dat je weer ergens anders een kromming krijgt... Ik ga gewoon proberen om er mee te rijden en als het anders voelt dan voorheen overweeg ik toch om een nieuw bit aan te schaffen :=

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 23:02

Lara_Silver schreef:
Deze bitten zijn van roestvrij staal, dat kan echt wel tegen een stootje!

Bit is een KK Conrad Aurigan dus geen RVS. Materiaal is wel iets zachter dan RVS maar nog steeds sterk genoeg om tijdens het rijden niet kapot te gaan lijkt mij. Dan moet er wel heel wat kracht bijkomen en dat gebruik ik gelukkig niet tijdens het rijden :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:04

het kan geen kwaad, al is het wel een heel goed excuus om een nieuwe te kopen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 23:07

Benfan schreef:
het kan geen kwaad, al is het wel een heel goed excuus om een nieuwe te kopen.

Hahahahahaah jaaaaa dat klopt :D

Maar ze zijn best prijzig en ik heb de laatste tijd al zo veel aangeschaft :=

Ik wacht sowieso weer even op de 25% kortingsactie van de Divoza hihi

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:12

Gypsy schreef:
Het is niet alleen dat, maar ook vorst en dan weer warmte. Maar ik ben dan ook best een zeikerd wat dat aangaat.

Je hebt al enorme temperatuurverschillen nodig voordat RvS zich op welke manier dan ook laat beïnvloeden. En dat zijn niet de 40 graden variatie in Nederland. Pakweg -10 tot 30 graden. Het is echt wel stabieler dan dat. Zou je het van een flinke hoogte laten vallen, een flinke klap met een hamer, of er machinaal aan trekken bij -10 / - 20 (dwz dat het staal die temperatuur ook daadwerkelijk heeft aangenomen) ja dat wil nog wel breken, maar dat zijn krachten die een mens niet uit zijn armen kan halen onder het paardrijden hoor.

TS, je riskeert niets met dit bit, als de ring vrij kan draaien is er niets aan de hand. Voel je je er niet lekker bij dan koop je gewoon een nieuwe trens natuurlijk, zo duur zijn ze niet.

Ik zie net de post van Sjira; aurigan heeft als grootste bestanddeel koper (al ben ik er niet zeker van dat de ringen ook uit dat materiaal zijn, maar dat ter zijde) dwz dat je nog minder riskeert omdat koper een zachter materiaal is dan staal. Hoe harder iets is, hoe breekbaarder. Maargoed, dat doet er echt allemaal niet toe, we hebben het over krachten die een mens alleen zonder hulpmiddelen/ gereedschap niet teweeg kan brengen.