[WN] Westernzadel vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Westernzadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 12:30

Aangezien wij westernzadels gaan aanschaffen ben ik me aan het inlezen over de do’s en don’ts van westernzadels.
Natuurlijk heb ik mij ook even ingelezen over het passen van zadels ect. Nu viel mij één ding op.

Zadelmakers/passers passen als het even kan de kale boom op de rug. Op i-net is duidelijk te lezen en weergegeven waar ze dan op letten. En dat is bijvoorbeeld dat de boom geheel goed aansluit (om bridging en rocking te voorkomen), terwijl het paard netjes stilstaan... Alleen kun je een paardenrug in rust toch niet vergelijken met een paardenrug aan het werk?

Ik weet dat er voor en tegenstanders zijn van de theorie dat paarden de rug optillen (de buik aanspannen) tijdens het werk. Maar wij hebben de ervaring dat dat wel gebeurd o.a. omdat de in rust passende zadels (Portugese zadels), tijdens het werken over de schouders werden getild (met een zadel op de schoft tot gevolg). Het nadeel van paarden met weinig schouder... Pas met op maat gemaakte zadels (gericht op dat probleem) en een specifieke singelophanging is dat probleem opgelost.

Dus nu heb ik dus de angst dat het schuiven ook gaat gebeuren met westernzadels als er puur gekeken gaat worden naar de rug in rust. Maar goed, ik ben geen westernzadel expert en misschien “werkt” een westernzadel wel anders. Maar wat is nu jullie ervaring als westernzadelsgebruikers? Ik neem aan dat wij niet de enige zijn met paarden die de rug “liften” tijdens het werk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:53

Interessant gegeven en leuk om over te discussieren :)

Ik denk dat er maar weinig paarden zijn die de schoftlift maken en net zo weinig ruiters die weten hoe dat te doen. Terwijl dat het behoud van je paard zijn rug is... en een pijnlijke rug is geen rijdbaar paard !! (tegenhanger van 'no feet no horse' :D )
Nu ben ik niet roomser dan de paus dus ik heb er voor gekozen om het paard minimaal 24 uur de tijd te geven om zich lichamelijk te herstellen van het feit dat ik er op rijd. En dat doen we nu al 8 jaar boomloos zonder rugpijn :)

Dus het is maar net wat je wilt; een zadel met ruimte om de schoftlift te kunnen maken of niet (maar het dan ook niet willen doen.) Overigen kunnen we het dan wel hebben over een significant (heerlijk woord) verschil, zie onderstaande plaatjes.

Normale stand zonder schoftlift
Afbeelding

Stand met geforceerde schoftlift
Afbeelding

Er is dus wel degelijk kans op bridging of rocking als zadel en rijstijl niet op elkaar zijn afgestemd.

Overigens kan ik me niet indenken dat een paard gedurende langere tijd deze houding vast kan houden en zul je een paard toch eerst de kans geven zich warm te lopen voor je technisch 'zware' dingen gaat vragen, maar alles kan getrained worden :)
Hoe zadel-rug zich verhouden op een ontspannen buitenritje is dan weer een ander verhaal.

Ik ben ooit eens bij een clinic geweest van een hele bekende 'engelse' zadelmaker die wereldfaam geniet en zadels van € 3000+ maakt (ben de naam helaas kwijt), maar die vertelde ook dat een dressuurzadel niet gebruikt hoort te worden voor een recreatie-rit (en andersom) idd vanwege bovenstaande.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 15:11

Het grappige is dat wij juist ervaren bij al onze criollo’s dat de ruglift al voorkomt bij een simpel handgalopje (niet verzameld). Elke keer als ze de achterhand onderbrengen om de galopsprong te maken bolt de rug en schuift een niet passend naar voor tegen de schouder aan. Aangezien de paardjes dan niet verzameld zijn (en dus niet continu rond) schuift het zadel vervolgens na de sprong weer terug naar de originele plek en zo krijg je een golvende beweging van het zadel waardoor drukplekken en schuurplekken ontstaan of een zadel wat na de 1e galopsprong te ver naar voren ligt en niet meer terugglijd, met drukplekken tot gevolg. Nu hebben onze paarden weinig schouder, waardoor het schuiven zich wellicht wat eerder voordoet, Maar dan zouden dus bij een heleboel paarden wel niet passende zadels liggen, waar minder duidelijk zichtbaar is omdat de zadels minder snel schuiven (en bijvoorbeeld alleen drukken, of paarden de rug niet liften omdat daar geen ruimte voor is?) Overigens is dit geen conclusie, maar een gedachtegang.

Daarnaast ben ik het ook niet eens met de theorie dat tijdens een buitenrit de lift niet/weinig voorkomt, want welk paard wordt niet op zijn favoriete galoppad heet waarbij hij dus erg verzameld gaat lopen als hij nog niet mag of in een handgalopje moet lopen? Hierbij ga ik er even vanuit dat er gewoon kundige ruiters op zitten, paardjes normaal/goed getraind zijn en paarden de rug niet (standaard) wegdrukken. Daarbij maakt de bespiering ook niet uit, want bijvoorbeeld Loki kwam bij ons met weinig bespiering en de neiging om niet de juiste spieren te gebruiken. Maar toch lukte het hem om de rug te liften tijdens de galop (zonder gevraagde verzameling) en dan is/was hij echt geen andaatje of lusi die van nature erg makkelijk verzameld.

Met de twee westernzadels die ik nu heb liggen (eentje bij Loki gekregen en eentje in bruikleen) heb ik dezelfde ervaring als met Spaanse zadels. Met een mal kan ik kijken hoe het zadel in rust en met gelifte rug ligt op het paard en heb ik gekeken wat het effect is na kort rijden met dunne pad en lang rijden met dikke pad. (uiteraard heb ik ook gekeken naar de lengte van de zadels, afronding van de boom, bridgen en rocken) Overigens zijn beide zadels "gebruikt", dus leer soepel.

Het zadel wat ik bij Loki kreeg, lag goed op een rug in rust (volgens mal), maar schoof toch en je zag duidelijke schuifsporen en drukplekken in de schouder. Het zadel in bruikleen ligt goed met gelifte mal en waren er ook geen negatieve sporen te vinden na werk en een goede buitenrit (en kort werk met dun dekje) Daarbij kijken we ook naar symptomen naar rijgedrag van de paarden onder het zadel zoals niet/wel willen buigen, ect. Toevallig wilde Loki’s zadel goed past op de gelifte rug van één van onze andere paarden, zijn rijgedrag kennen we door en door (helaas ook met niet passend zadel) en onder Loki’s zadel loopt hij erg fijn en er zijn geen negatieve sporen terug te vinden na werk, buitenrit en met kort werk met dun dekje.

En ik ben echt geen opgeleide zadelpasser/bouwer. Maar heb na jaren zoektocht naar goede passende zadels wel ervaring opgebouwd met het zadelpassen en zien/voelen of zadels passen. En met mijn netelige kennis loop ik dus wel tegen vraagstukken aan bij de visie op het passen en passende westernzadels. Toevallig moet ik binnenkort bij Arthur’s langs en ben ik benieuwd naar zijn visie op bovenstaande. Maar toch vraag ik mij of het niet meer leeft bij westernruiters? Vooral omdat het toch meer een “gekozen” stroming is, anders dan bij engels waar de meeste beginnende ruiters zo inrollen op de manege.

troi

Re: Westernzadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:08

Ik ben zeker geen zadel kenner maar weet wel dat er drukpads bestaan waarmee je de puntbelasting op meerdere plekken kan meten. Ook tijdens inspanning. Dat zou dit probleem in kaart moeten kunnen brengen.