leren bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jjuliiex

leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 18:21

hoi,
ik ben met mijn paardje overgestapt op bitloos rijden, vanwege mond problemen (zweertje en littekenweefsel van iets maar ik weet niet waarvan ), nu vroeg ik me af of een leren bit misschien zachter is (?) want bitloos lukt nu nog steeds niet zo goed, of is een leren bit het zelfde als een normaal bit ?

Saaams

Re: leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:25

Bit van leer??

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:27

Leren bit, is naar wat ik gehoord heb wel zachter in de mond, maar ik denk dat het enige wat je kunt doen is het uitproberen van een leren bit.

Evelientje30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:28

bit van leer..ik heb er nog nooit van gehoord.. :P
wat lukt er niet goed als je bitloos rijd?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:29

Heb er wel van gehoord, nooit gebruikt dus ik volg even!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:30

Die zijn er inderdaad ja. Ze zijn erg zacht voor de mond. Maar wel goed controleren na het rijden.
Leer is natuurlijk een stuk zachter als rubber en ijzer, en kan goed doorgeknaagd worden.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:33

Een leren bit is zo heel simpel gezegd een bit gemaakt uit leer.

Ervaring: Heb hem zelf niet gehad. Vriendin van me wel. Het is een bit dat zeer snel slijt en mega snel aan vervanging toe is. Maar ja zij zwichtte erbij dat het toch zeker wel heel vriendelijk was. Het lijkt me persoonlijk als paard niet prettiger om een stuk leer in je mond te hebben waar je de smaak van je speeksel van de vorige keer nog proeft. (Tip: goed afspoelen dus ;-) ) Maar het is wel beter (vriendelijker) dan een stuk koud metaal in de mond.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:49

Ik heb zelf ook een hele tijd met leren bit gereden! Helaas knabbelt mijn pony m door...
het is zeker veel zachter, en sommige paarden vinden het erg fijn! Voordat je het leren bit gebruikt zou ik m wel even een paar uurtjes in zonnebloemolie oid leggen (tenminste volgens mij moet dat voordat je m voor t eerst gebruikt, hebben wij wel altijd gedaan) dan wordt ie wat zachter namelijk en het is goed voor het leer :j

jjuliiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 18:54

bitloos hou ik dr wel maar het is echt trekken, en dat is ook pijnlijk en niet fijn,
Evelientje30 schreef:

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:55

jjuliiex schreef:
bitloos hou ik dr wel maar het is echt trekken, en dat is ook pijnlijk en niet fijn,
Evelientje30 schreef:

Dit gaat escaleren ben ik bang :Y)

Trekken is nooit goed, ook niet bitloos. Wie vertelt je dat je moet trekken?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:59

ik weet wel dat ze leren bitten bij dravers gebruiken maar niet om gewoon mee te rijden?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:06

Ja hoor. Ze bestaan al jaren. Leren Meroth bit. Je kan er wel op googlen. Vind je info.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:08

Leentje_P schreef:
Het is een bit dat zeer snel slijt en mega snel aan vervanging toe is.

Dat is dan misschien niet hèt bit voor dat paard, want zolang je het goed onderhoudt gaat het gewoon lang mee.. ;)
TS, ik zou zeggen: probeer het gewoon uit! Dan weet je meteen of het werkt of niet voor jouw paardje. Zo vreselijk duur zijn ze niet.. (zo een bv: http://link.marktplaats.nl/m821063821)

Evelientje30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:09

trekken is nooit goed inderdaad.. heeft ze die wondjes bij haar mond daarom dan? Omdat je veel moet trekken?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:46

Ik gebruik een leren bit op advies van de paarden tandarts. Met metaal in de mond slaat mijn paard heel snel zijn hoofd de lucht in als ik een keer teveel beweeg met mijn handen. Hij heeft heel gevoelige tanden en tandvlees.

Nu ik met het leren bit rij, is hij veel rustiger en accepteert hij ook dingen in zijn mond. Ik rij er fanatiek mee en ook dagtochten. Hij ziet er nog goed uit en lijkt niet snel kapot te gaan, heb het nu een half jaar.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:52

Leer is heel fijn voor het paard, het vormt zich naar de mond. Echter heb ik ook te horen gekregen van de paardentandarts die hier pas was en ik eens navraag heb gedaan, dat omdat het zich vormt, het ook op de tong kan drukken omdat het zacht word, en dus niet zo fijn kan zijn.

Ik kwam pas wel het volgende bit van zilco tegen, het mooie van leer, maar wel hard eronder zodat het niet snel doorgebeten word, en tong mooi gevormd is.
http://www.demenner.nl/menbitten/mullen ... 6XTv_l_tXY

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:52

Met een leren bit kan je eigenlijk alles doen, behalve uitkomen op dressuurwedstrijden.
Het wordt ook gebruikt bij paarden die kopschuw zijn en geen dingen achter hun oren verdragen.
Kennen jullie As Taro?
Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:56

Mag dat niet nee? Onder het zadel dressuur op een leren bitje? Kan het niet vinden in de bijlage reglementen bij de bitten. Is toch gewoon een bit, soort van ongebroken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:24

Ik heb een leren bit in gehad bij 3 paarden. het eerste kreeg wondjes aan de zijkant. De 2e vond het bit niet prettig en de 3e ging prima. Op mijn werk ook 2 paarden met een leren bit. De tinker doet al jaren met hetzelfde leren bitje en ook de shet loopt er probleemloos mee.

Het is gewoon heel erg paardafhankelijk. Ik werkte overigens (zowel thuis als op het werk) met het bit van Emiel Voest.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:49

Leren bitten kunnen prima werken, mits je het onderhoud wel consequent uitvoert. Ze hebben namelijk een flinke gebruiksaanwijzing t.o.v. de reguliere metalen/rubberen bitten.

Zoals gezegd, het is van leer en leer kan heel soepel zijn, mits je het dagelijks onderhoudt met bijvoorbeeld slaolie. Als het onderhoud niet goed wordt uitgevoerd kan het hard/ruw worden.

Goed onderhouden leren bitten kunnen heel zacht en soepel vormen naar de mond, maar zijn ook meer aan slijtage onderhevig dan aan metalen bitten. Als een paard kauwt op een metalen bit, gaat deze niet per direct kapot, een leren bit is hier gevoeliger voor.

Die hierboven, de meroth werkt alleen goed zonder hoofdstel mits het paard een beste kin heeft. Anders kan het bit zo wegschuiven.

StellaxBDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:48

Onze fjord heeft ook een leren bit( ik weet niet of het helemaal leer is maar in ieder geval geen metaal). Werkt prima. Om zijn mond nog zachter te maken doen we vlak voordat hij zijn bit in krijgt een appeltje in zijn mond zodat zijn bit daar naar gaat smaken en daar een beetje op kauwt en zijn mond gaat schuimen.