Stiften?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

f4bjheu

Stiften?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 23:36

Hi hi,

Ik ga binnenkort nar de zomer instructie weken *\o/* ,
Maar mijn pony staat rondom op ijzers.
Ik wil juist graag mee doen aan de cross lessen, en de KNHS adviseert dan ook sterk om stiften mee te nemen.

De hoefsmid is letterijk vanmiddag geweest en heeft er normale ijzers onder gezet.

Mijn vragen:
Hoe werken stiften?
En kan je op elk ijzer elke soort stift zetten?

Regendans

Re: Stiften?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 06:15

De smid moet in het ijzer 2 gaten maken
Als je dan concours hebt moet je deze gaten natuurlijk schoonmaken en draai je de stiften in de gaten, ik zou voor de cross voor grote schroeven met een ( scherpe) punt gaan.
De gaten kunnen in elk soort ijzer.
Je moet wel zoveel mogelijk een stenen ondergrond vermijden als je paard de stiften in heeft

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 06:19

Ja balen dat je net nieuwe ijzers hebt, de smit moet er idd gaten in maken waar je de stiften (soort noppen) in kan draaien.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 06:23

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 07:42

Gewoon even je smit bellen en vragen of hij deze week even tijd heeft om de ijzers eraf te halen en stiftgaten erin te maken. Dat is de goedkoopste oplossing. Niet te lang wachten, de ijzers zijn nu pas.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 08:23

Mijn pony heeft voor ook nog een siliconen zooltje, kan hij deze dan er ook gewoon weer onder doen? Anders wordt het idd een duur grapje...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:31

Als het goed is kan het gewoon omgelegd worden. Maar bel even je hoefsmid en leg het voor.
Maar even om mijn nieuwsgierigheid te bedwingen... Waarom heb je niet gelijk tegen de smid gezegd dat er stiftgaten in moesten?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:39

als je met je smid had doorgesproken dat je ging crossen/springen dan had hij wel gezegd dat er kalkoengaten in moesten
iedere paard op ijzers waarmee je wil gaan springen moeten kalkoenen in
zonder kalkoenen springen/crossen is gevaarlijk ze glijden geheid uit
ik zou je hoefsmid weer even bellen en hem terug laten komen om er gaten in te laten boren

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 08:42

Nouja het zit zo, toen de Smit al weg was kreeg ik het mailtje van de KNHS, ik had er niet zo bij stil gestaan dat ze stiften nodig heeft omdat ik nu ook zonder dressuur op de wei...

Ik zal het wel even overleggen met de smid...

Wat kosten stiften eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:58

f4bjheu schreef:
Nouja het zit zo, toen de Smit al weg was kreeg ik het mailtje van de KNHS, ik had er niet zo bij stil gestaan dat ze stiften nodig heeft omdat ik nu ook zonder dressuur op de wei...

Ik zal het wel even overleggen met de smid...

Wat kosten stiften eigenlijk?

een setje? 20 euro ofzo..

Als je nu ook op de wei dressuurd zonder stiften dan kun je ook wel zo'n crosslesje rijden zonder. Het is in de zomer, met een beetje geluk zijn de weilanden gewoon droog.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 09:28

Welke stiften moest ik nou hebben?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:35

Het makkelijkst kan je dit setje halen voor 35 euro, zit alles in wat je nodig hebt
Afbeelding

Bij een droge bodem draai je de kleine erin en bij een natte bodem de grote :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:36

f4bjheu schreef:
Welke stiften moest ik nou hebben?

Ben je van plan vaker met stiften te gaan rijden?

Dan zou ik investeren in taxc kalkoenen.
En als je maar 1 soort wil kopen zou ik punten kopen. Aangezien het gras in de zomer vaak droog en de ondergrond hard is.

http://www.ooteman.nl/op-wedstrijd/paar ... oenen-punt

Edit: Als je dus vaker met kalkoenen wil gaan rijden zou ik deze set kopen
http://www.agradi.nl/tacx-kalkoenenset- ... dschap.htm

Deze hoef je de schroefgaten niet van te voren te tappen. En dat is erg fijn op concours.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 11:13

nou ik heb de smid net gebeld en die was erg blij met me :+

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:54

Anoniem schreef:
Als je nu ook op de wei dressuurd zonder stiften dan kun je ook wel zo'n crosslesje rijden zonder. Het is in de zomer, met een beetje geluk zijn de weilanden gewoon droog.

Wij mogen hier geeneens zonder kalkoenen meedoen dat is vragen om blessures

jf4bjheu ja dat zal wel haha ;-) maare veiligheid voorop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 13:00

tinkert_tje schreef:
Anoniem schreef:

Wij mogen hier geeneens zonder kalkoenen meedoen dat is vragen om blessures

jf4bjheu ja dat zal wel haha ;-) maare veiligheid voorop

Wanneer het gras droog is en je dressuurd thuis ook op gras. En je past je snelheid en bochten aan op de situatie kan het prima hoor.

Je moet natuurlijk niet, met regen op volle snelheid willen draaien enz. Maar dat lijkt mij logisch.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 21:34

maandag ga ik met de smid een afspraak maken, maar is dit ( http://www.agradi.nl/imperial-riding-kalkoenset.htm ) een goede set?

veiligheid voor alles uiteraard, ik wil absoluut geen blessures.
en daarbij, als we daar gaan crossen wil ik ook écht kunnen crossen en niet alleen 1 takje omdat ze anders uit glijdt ( ik kijk er al de hele tijd naar uit :D )

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:44

De set hierboven lijkt me prima.

Zolang de ondergrond droog is en je geen korte bochtjes rijdt kan het op zich ook wel zonder stiften hoor, zeker omdat je pony het wel gewend is om op gras te lopen, maar risico dat je uitglijdt is wel wat groter ;)

Als het heeft geregend zijn stiften echt wel aan te raden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:49

Ik ben geweest naar de instructieweek en er is amper gras tijdens de cross. 5 meter voor de trap en dat is het. Ga je ook naar het achterste gedeelte (sommige groepen, veel groepen komen daar niet) is daar meer gras, maar er waren erg weinig mensen met stiften omdat het veelal gewoon op zand is. Achterin is nog een waterbak met 2 boomstammen en een opsprong en een greppel, thats it.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 22:00

ze staat wel vierkant op ijzers en het word door de knhs aangeraden...
toch maar wel of is het niet nodig?
ik wil wel dat het verantwoord, leuk en blessure-loos blijft (t's een arabiertje met van die enge spillebeentjes)

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:03

Zoals ik al zei: als het droog is kan het prima zonder stiften, ook op het gras.

Als het gras echt nat is en jullie gaan ook naar het achterste gedeelte waar gras is zijn stiften echt wel aan te raden.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:05

Ik ga mee met bovenstaande bericht (edit: inmiddels nieuwe berichten ertussen gekomen. ik bedoel het bericht van Jorien), maar als je dan toch met stiften wilt rijden, koop dan gewoon 10 kleine stiftjes (2 reserve voor als je een stift verliest), iets om de stiftgaten mee schoon te peuteren (ik gebruik een hoefnageltje, maar een echt gatenschoondraaiding is eerlijk gezegd wel fijner, maar dan moet je paard/pony wel netjes zijn voet omhoog houden...) en een sleutel om de stiften in te draaien. Een hele set kopen is echt niet nodig! Ik doe het al een aantal jaren zo.

Maar goed. Belangrijkste is dat jij je er goed en veilig bij voelt! :j

jericho_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:10

Waarschijnlijk heeft je hoefsmid ook wel stiften te koop, kosten ongeveer 1,- per stuk, neem je er 10 (2 voor reserve), vraag je er een hoefnagel bij om de gaten schoon te maken en een passende sleutel van thuis en klaar ben je!
Als je een gewone middelmaat gebruikt kun er alles mee doen.