Hallo! Ik ben aan het rondkijken voor een hulpteugel bij het longeren van een jong paard. Ik zou graag de achterhand, en de aanleuning trainen om het paard sterker te maken, en goede bespiering te ontwikkelen. Nu kwam ik uit bij de Pessoa en dit leek mij een goede hulp om voor- en achterhand tergelijkertijd te trainen. Ben nu al even aan het rondzoeken en kwam al een aantal tegen op verschillende sites. Zou iemand even naar deze link kunnen kijken of hij hetzelfde is als een Pessoa? http://www.agradi.nl/horze-longeer-hulpmiddel.htm Mijn ruimtelijk inzicht is goed, maar ik kom er even niet uit.
En dan de rest van de vraag. Hoe kan ik hier het beste mee beginnen? Ik wil hem zowiezo laag instellen zodat het paard goed over de rug loopt. Maar hoe begin ik ermee? Kan me voorstellen dat paarden het niet altijd even leuk vinden om zoiets achter hun benen langs te hebben.
Dus met het idee dat er geen domme vragen zijn, en ik wil meer leren Kom maar op met de hulp en tips En desnoods foto's om je uitleg te verduidelijken!
Yep, is zo'n teugel. Er moet alleen wel een longeersingel bij, mooiste is met veel ringen voor verschillende instellingen.
Is je paard al gewent aan een bit? Zo nee, begin daar mee. Anders loop je kans dat het in gevecht gaat en zijn/haar mond beschadigt. Ik begon met eerst aan het bit bevestigen en het deel met het bontje eerst vast op de rug. Dit zodat ze leerden dar er druk aan 2 kanten van het bit komt. Na een 10 min. heb ik het bontje los gemaakt en achter de kont gedaan, vele gaan wel bokken hier op. Vaak van korte duur.
Als het goed is zit er een beschrijving bj van welke standen er zijn en hoe te bevestigen.
Heb helaas geen foto's hoe ik hem gebruik. Kan ze binnen kort ook niet maken, paardje heeft een been wond en staat stil.
fleurtjeuh
Paard is al bereden en is dus bekend met bit Ik wil gaan longeren voor de afwisseling en ondersteuning bij het rijden Longeersingel is wel op stal aanwezig, maar alleen geen hulpteugel Bedankt voor de tips!
Ik gebruik deze longeerteugel ook voor mijn pony, en vind het echt een hele fijne manier. In het begin was ze als de dood voor dat ding achter haar kont, en uberhaupt die touwen over haar heen ( bij inspannen). Maar nu gaat het super! Heel veel mee oefenen, dan went het vanzelf.
Kent je paard dat bontje achter zijn billen? Zorg ervoor dat je paard altijd vooruit kan rennen, als hij het eng vind, dus aan de zijkanten staan zodat ie altijd naar voren kan.
Verder zou ik er ook een persoon bijhouden die er al ervaren mee is de eerste paar keren. En rustig opbouwen.
fleurtjeuh
Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-14 16:05
Nou, vandaag voor de dame in kwestie de eerste keer de Pessoa gebruikt. Niks aan de hand! Kon rustig de touwtjes vastmaken(op zn langst eerst maar eens) en toen het bontje achter haar kont laten zaken. Ze keer even om en stapte daarna rustig weg. Ze heeft super lekker gelopen, ben echt blij met dit ding!
Anoniem
Geplaatst: 02-07-14 16:20
Bij EJ heb je foto's met de verschillende 'houdingen' waarin je m vast kan maken, misschien leuk om is naar te kijken? Zal m even opzoeken zo voor je Ik zweer ook bij de pessoa, mijn 5jarige loopt er ook super op!