Ik heb een best wel lastig probleem, namelijk een erg gevoelige pony + moeilijke rug + een zadel.
Ik heb mijn paardje nu 6 jaar en ik heb al veel verschillende dressuurzadels gehad en ook een hoop verschillende zadelmakers, en ik ben nu op een punt dat ik het even niet meer weet.
Het zit namelijk zo: een zadel ligt op zijn langst een paar maanden goed, en daarna gaat hij weer problemen geven. Ik merk dit gelijk met rijden, hij wil dan niet meer zakken/buigen/etc. Het is nu zelfs zo erg, dat na de laatste opvulbeurt mijn zadel maar 2 weken goed heeft gelegen, en nu begint het alweer.
Het wordt zo wel heel erg lastig, vooral omdat de zadelmaker vaak een lange wachttijd heeft en daarbij wordt het een duur grapje op deze manier.
Wie o wie herkent dit en heeft dé oplossing gevonden? Ik rijd nu wel voorlopig af en toe met barebackpad, maar dit is natuurlijk geen blijvende oplossing. Nu zat ik wel te denken aan misschien een veelzijdigheidszadel, omdat deze minder vast op de schouder zou liggen. Iemand hier ervaringen mee?

Is natuurlijk een maatzadel dus is niet meer dan logisch, maar ik kijk toch nog even verder of ik niet een goedkopere oplossing kan vinden.
maar veel (of alle?) van de gewone zadels van barefoot (andere merk weet ik niet) mag je wel mee starten
Zolang het op een Engels zadel lijkt is het (zover ik weet) prima.
Maar dat is wel fijn dan, dat er met de normale modellen gewoon gestart mag worden.