Welk (semi) boomloos zadel ligt op jouw brede en korte pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Welk (semi) boomloos zadel ligt op jouw brede en korte pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 17:04

Hallo,
Al ruim een jaar loop ik aan te klooien met zadels. Van boomzadel naar boomloos en zo weer terug. Inmiddels 5 zadelmakers verder en nav de laatste (Polane) blijkt niets te passen. Advies van haar en mijn goed bekend staande osteo is toch weer boomloos.
Wij hebben alle modellen van Barefoot inmiddels al gehad. Dit blijft schuiven. Van M pommel tot XXL en van bananensingel tot FRA singel. Ik heb t gehad met Barefoot nu omdat dat gewoon niet passend voor ons is.

Nu las ik t centrale topic wat door maar daar staat erg veel wisselends in. Ik vroeg me af welk merk boomloos zadel op jullie ronde pony's liggen?
Ik heb een Britse Welsh cob met een boommaat van extra wijd. Zijn draagvlak is slechts 36 cm.
Hopelijk herkennen meer zich hierin en komen er wat merken voorbij die ik zou kunnen bekijken.

Alvast bedankt

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:10

Ik heb voor mijn stevige merens een hidalgo alicante 2. De boom past zich aan, aan haar.

Afbeelding

Officieel heeft ze volgens de passer 44cm. Nu tijdelijk de 47cm er onder om te kijken hie ze loopt en hier loopt ze beter onder. Dit past wel op haar rug, maar moet niet langer zijn. (Is nagemeten, voor het geval ik half bokt over me heen krijg)

Jessix

Re: Welk (semi) boomloos zadel ligt op jouw brede en korte pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:19

Ik heb veel plezier gehad van mijn Startrekk dressuur voor op mijn Lusitano. Helaas is hij er nu uitgegroeid.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 20:45

Ik zat ook al te kijken naar Hidalgo. Op zich mag zo'n zadel natuurlijk wel wat langer zijn als het draagvlak, zolang je maar zit binnen dat draagvlak en niet op de lendenen. Alleen woon ik in Groningen dus weet ik niet wat de prijs voor een consult zal zijn (die kosten komen mijn neusgaten uit zolangzaam aan) gezien de standplaats in Overijsel is. Ik begreep nl uit de site dat je niet zomaar een Hidalgo er op moet gooien maar wel echt moet passen?

Startrekk, hoe zit het daar mee? En is hij eruit gegroeid omdat dat ook op maat gaat zoals de Hidalgo?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 06:03

Er zijn meerdere wederverkopers van hidalgo. Je hebt ook nog buitenzinnig en per mi cavallo. Suzanne zit ook op bokt onder de naam buitenzinnig. Zij is veel te vinden in het voor en nadelen boomloze zadels-topic. Zij kan veel vragen vast ook beantwoorden. Ze zitten beiden in het noorden des lands. Suzanne in workum en per mi cavallo in vlagtwedde.
Eruitgroeien gebeurd niet zo snel. Het zadel heeft een lederen boom en blijft zich aanpassen aan het paard. Ik heb het zadel nog geen maand maar hij bevalt super goed. Mijn paardje heeft slechte ervaringen met het zadel bij de vorige eigenaar, maar loopt nu lekker ontspannen.

In principe kun je geen enkel zadel zomaar op een paard gooien. Ook niet bij bijvoorbeeld barefoot. Het ene paard loopt goed onder een cayenne en het andere onder een london. Bij hidalgo is het net zo, er zitten panelen onder. Deze moten passen op de rug van je paard, net als de kussens van een boomzadel. Deze panelen worden dmv velcro (klittenband) onder het zadel geplakt. En het is natuurlijk ook hoe jij zit, of het zadel lekker past op je paard, als jij niet lekker zit in een dressuurzadel, dan gaat je paard natuurlijk ook niet lekker lopen.

Het voordeel van semi boomloos vind ik dat er pasconsulten zijn. Bij boomloos, kun je een zadel testen, maar ik voelde mij er niet zeker genoeg over omdet er niemand met je mee kijkt.
Laatst bijgewerkt door Sussanne op 18-06-14 06:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 06:11

Hier ook iemand met goede ervaringen met hidalgo. 2x een week een zadel op proef gehad en paard loopt er erg fijn onder. Ben nu aan het wachten op mijn bestelling. Ik heb Laura van hidalgo-zadel.nl aan huis gehad. Wel raad ik aan om een 2lijn of een special te proberen. Zit namelijk best wel verschil tussen en de 1lijn voeren deze dames niet omdat de kwaliteit en pasvorm minder is dan de 2 en de specials.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 06:12

Is het geen idee om voor een engels zadel te gaan. Ik zou even informeren bij andere cob eigenaren, desnoods in engeland. De gemiddelde duitse zadels zijn hier niet op gemaakt nl.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:46

sylva schreef:
Ik zat ook al te kijken naar Hidalgo. Op zich mag zo'n zadel natuurlijk wel wat langer zijn als het draagvlak, zolang je maar zit binnen dat draagvlak en niet op de lendenen. Alleen woon ik in Groningen dus weet ik niet wat de prijs voor een consult zal zijn (die kosten komen mijn neusgaten uit zolangzaam aan) gezien de standplaats in Overijsel is. Ik begreep nl uit de site dat je niet zomaar een Hidalgo er op moet gooien maar wel echt moet passen?

Startrekk, hoe zit het daar mee? En is hij eruit gegroeid omdat dat ook op maat gaat zoals de Hidalgo?

Elk zadel heeft natuurlijk zijn eigen pasvorm en is niet zomaar geschikt voor elk paard. De Startrekk heeft een vervangbaar kopijzer, wol gevulde kussens en is boomloos, dus er is wel het e.e.a. mogelijk. Maar als het met het grootste kopijzer toch niet meer helemaal goed ligt is dat voor mij een reden geweest om een ander zadel te nemen. Erg jammer, want ik zat er heerlijk op en vind het een heel prettig systeem.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:49

Ik heb Suzanne van buitenzinnig bij mijn pony gehad, een haflinger met een kort ruggetje en wij zijn uitgekomen op een hidalgo Mallorca. Heel fijn zadel en het draagvlak van het zadel komt niet "tot het eindpunt" waardoor het zadel nog steeds niet te lang is ( of in ieder geval, ik kom niet tot de lendenen).

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 21:08

Klopt Sussanne, ik vond dat ook niet fijn met Barefoot. De winkel waar ik de testzadels vandaan had gaven het op de balans van de ruiter. Nouja, hij schoof ook heen en weer zonder ruiter. Dus ik kan gewoon echt niet anders dan concluderen dat het t voor ons gewoon niet is. Wel fijn dat er meerdere opties met de Hidalgo zadels blijken met oa buitenzinnig op bokt. Ik zal s rondkijken. Ook ben ik gaan kijken naar wat Cemlys zei en heb ik contact gehad met Smart Solution Saddles (semi boomloos, ook met leer en panelen) in Derbyshire en The Native Pony Saddle Company (boomzadels). Ik had t beste gevoel bij de Smart Solution zadels. Gezien zij in Nederland geen agents hebben zou er op een andere manier een mogelijkheid tot consult kunnen zijn middels video, telefoon, foto's en email. Ze waren erg behulpzaam iig.

Voor nu staat nog de afspraak met een bekende Stubbenzadelmaker uit de stad voor 24 juni, want ik heb in totaal 3 pony's welke ondervonden worden aan een ander zadel, wegens hetzelfde traject. Alleen is de Welsh cob gewoon erg breed en kort en vond ik de bewegingen met boomzadel en boomloos wel een wereld van verschil voor hem, in tegenstelling tot de andere twee. Konden ze maar praten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:20

Het is jammer dat je niet wat duidelijker hebt waarom eerder geprobeerde zadels niet werkten?

Heb je niks van duidelijke foto's / filmpjes van de zijkant genomen, met de verschillende zadels die je hebt geprobeerd, en het probleem waar je met elk zadel tegenaan liep?

Aan de hand daarvan kan je wellicht een beter beeld krijgen welke kenmerken je zoekt / juist wilt vermijden :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 10:26

Volgens Equixantos was het een meer voorkomend probleem bij extreem ronde paarden... Waar ik dus een exemplaar van heb. Dan kan ik me inderdaad indenken dat er zonder boom natuurlijk makkelijk gegleden kan gaan worden door het zadel, helemaal als je gewicht erop plaatst. En ik geloof best dat ik nooit 100% recht zal zijn en mijn paard zal ook nooit 100% recht zijn. Vandaar dat aangeraden werd om te kijken naar semi boomloos, omdat de leren panelen net wat meer steun kunnen geven?
Ik heb iig elk model van Barefoot gepast en elke maat pommel. Dit, in combinatie met de verschillende singels. Alles schuift. Dus ja, dat extreem ronde van het paard icm niks wat steun kan geven, dat klinkt me toch best logisch... Laatst sprong ik erop zonder zadel, ik lag aan de andere kant eraf binnen een paar seconden, plat op mijn neus. Hij keek me ook echt zo aan van wat doe jij nou? Zo rond is hij dus, ik kon niet eens ingrijpen op het moment dat ik doorgleed :D :+

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:29

Ik heb op mijn korte ronde pony een Ghost zadel liggen. Boomloos, maar met panelen. Ik stap altijd op met een krukje (oid) en het glijdt minimaal. Je leert er heel goed van zitten en boven je paard te blijven...

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 10:32

Heb je daar misschien een foto van AngeliqueB? En toevallig een idee hoe lang hij is?

Momenteel wil ik me wagen aan de SMART Solution saddles, maar die beginnen bij 2100 pond :oo

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:36

Zal er eens een foto van maken. Het lijkt een heel lang ding, maar de schouder beweegt eronder door, en achterop zit je niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:41

Ik heb op mijn zeer ronde haflinger (met wijkende rug) een Trekker Luxus liggen.

Aangemeten door Esther Groen van www.greendistance.nl

Ben zelf erg tevreden over haar als deskundige en over haar service. Daarnaast ben ik enorm blij met het zadel, boomzadel was voor mijn paard geen optie, boomloos ook niet. Daarom gegaan voor semi boomloos. Merk dat ze erg veel heeft aan de franse kussens die er onder zitten voor de drukverdeling.

Misschien nog een optie om naar te kijken voor je lijstje. Lastige keuzes hè.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 10:44

Ik krijg zojuist per pb de optie om een Trekker True Talent over te kunnen nemen. Zal me even erin gaan verdiepen! Bedankt voor je reactie daarom MarliesV. Ik lees iig al snel op bokt hier dat het bij de ene ronde pony zit als een huis (waar toevallig Barefoot ook niks voor was) en bij de andere ligt het zadel in no time op de buik.