Projectje, 100% handmade micklem bridle

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Projectje, 100% handmade micklem bridle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 15:18

Ik heb voor mezelf een micklem bridle gemaakt om later working equitation te rijden en lange teugelwerk, was heel erg benieuwd of ik dat wel zou kunnen (gezien het neusstuk uit 1 geheel bestond en dus niet simpel te verwerken is), dus ben ik eraan begonnen.
Ik zag het hoofdstel voor het eerst enkele weken geleden bij m'n trainster en was verrast door de perfecte pasvorm. Leek me heel fijn ook om naast hoofdstel als kaptoom te gebruiken, vandaar dat ik er nog twee ringen heb bijgestoken.

Hij is nog niet helemaal af, nog kaakriem, bijpassende teugels in dezelfde stijl, maar ik ben voor het ogenblik gekwetst en kan niet doordoen. Leek me ideaal om van de tijd gebruik te maken om het hier even te posten en te vragen wat jullie ervan vinden ;)
Er kroop wel immens veel tijd in, omdat alles met de hand gesneden en genaaid is en geen enkele riem rechtdoor kon gesneden worden maar wel in vorm gesneden met de hand, voor een betere anatomische pasvorm. Nu, ik heb het op m'n gemak gedaan, in het zonnetje en heb er enorm van genoten. Alleen de frontriem is wat mislukt, die ga ik ooit wel eens herdoen.
Het leder is zeer stevig harness leder van oorspronkelijk 7mm dik, de padding zeer zacht leder en bewerkt met een soort antiekwax voor de vintage look. De steekjes zijn stuk voor stuk met een priem gemaakt en genaaid met een zeer sterke waxdraad die waterbestendig is.
https://www.youtube.com/watch?v=1T52tSgowEs

Moonlight17

Re: Projectje, 100% handmade micklem bridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:26

Pfff dat jij hier het geduld voor hebt zeg. Zou ik niet hebben.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:29

Wow wat cool! En wat knap dat je daar geduld (en tijd) voor hebt! En het zal vast ook een heel stuk goedkoper zijn dan er een te kopen.
Erg mooi!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 15:31

Ik doe dit heel graag als ik het op mijn tempo kan doen. Ben er zelfs verslaafd aan :D .
Ik werk dat niet in 1 stuk af, elke keer een beetje als ik er zin in heb... word er enorm rustig door.
Ja hoor Catoohh, als ik die moet laten maken ben ik een fortuin kwijt :D

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:32

Jeetje wat een werk. Kan me voorstellen dat dit nou niet bepaald veel goedkoper is? Zoveel tijd en werk en de kosten van het leder...maar wel gaaf gedaan zeg. Ziet er mooi uit. Inderdaad frontriem is niet mijn ding.

Ben benieuwd naar een foto wanneer die klaar en in gebruik is.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:33

Wow wat gaaf zeg! Ik vind hem mooie als de echte Micklem :o

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:36

Ziet er top uit, ik houd van leder bewerken herken inderdaad zelf ook de rust die je er van krijgt

ben benieuwd hoe deze er uit ziet als je klaar bent

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:38

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:50

Heel gaaf dit!
Vraagje: Waar leer je dit?!!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 17:29

galaxyfizzy schreef:
Ziet er heel goed uit! Vind sowieso dat er goed is nagedacht over de producten die jij creëert. Naast dat het er echt heel mooi uitziet zo met die gespen, lijkt het kaptoomringetje zo ook minder last te kunnen geven en het kinriempje is al mooi onderlegt. Chapeau!

Thx G.;-).
De ringetjes voor het bit hangen er nog niet aan, omdat ik zelf niet met bit rijd, maar die komen er nog op omdat m'n trainster het hoofdstel graag wil proberen.
Ik heb de neusriem iets breder gemaakt, omdat ik vaak ga lange teugelen in het bos (met teugels door het schoftje) en ik merkte dat er nogal wat druk op de neus komt als paard bvb eens schrikt van iets.
Ik heb het gevoel dat een zachte bredere neusriem meer rust brengt, de originele micklem vind ik iets te scherp qua neusriem (en het leder voor het kussen vond ik ook wel redelijk hard).
Ook het feit dat die micklem zo stabiel ligt is een ferme pre, want voor bitloos is dat echt een must, ideaal dus, de zijkantjes bollen niet op, wat je bij een gewone sidepull wel eens kan hebben. Irritant zo iets...
Ik ga hem testen als ik genezen ben, ben benieuwd.

@Rena, ik had dit vel bruine leder al enkele jaren liggen, dus wou er al eens iets mee doen. Enige dat ik er al uit gemaakt heb zijn deze kaptomen:https://www.youtube.com/watch?v=uAbfp9ACeMQ
maar voor m'n eigen paard heb ik liefst de micklem-vorm.
Qua uren komt het inderdaad duurder uit als je het zelf maakt, maar ik doe het meestal 's avonds om volledig tot rust te komen met zo'n muziekje erbij :-), dan kun je het in feite rekenen tot hobby.
Vind je deze frontriem mooier?https://www.youtube.com/watch?v=9Yn93wagmlU&feature=youtu.be

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 17:50

siskeh schreef:
Heel gaaf dit!
Vraagje: Waar leer je dit?!!

De school is erg duur en je gaat erg traag vooruit, ze rekken het nogal zodat je na een voorbereidende module en 1 jaar nog maar een hoofdstel kan maken. Er is weinig materiaal waardoor je constant aan het wachten bent op elkaar om iets te gebruiken, weet niet of het nu nog zo is.... Best is je een oude zadelmaker zoeken die je het vak wil leren :-) en veel zelf oefenen, maar er zijn er niet veel die iets willen lossen, dus niet simpel zo iets, je moet geluk hebben. Ik volgde naast de school ook privélessen, maar je mag rekenen op 60 euro per uur, je materiaal dan nog niet bijgerekend....

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:25

Heel gaaf! Ik ben zelf erg tevreden met mijn micklem en de pasvorm, maar die extra ringen zijn wel echt handig hoor! Vind 'm erg mooi gelukt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 19:31

Tuurlijk, de micklem zit enorm goed in elkaar ;-)
Thx ;-)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:31

Prachtig gemaakt! ik vind hem nog mooier dan de originele +:)+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:12

Wow, die is echt supermooi geworden!

Fijn dat het ringetje van de neusriem er boven op zit, ipv er in, zo kan deze geen drukkingen veroorzaken!

Ik vind de kleur en de gespen ook prachtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:35

Práchtig!!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:46

somokkele schreef:
Wow wat gaaf zeg! Ik vind hem mooie als de echte Micklem :o

Idem. :j

Diep respect. _/-\o_

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:09

OOk die neusriem is niet helemaal mijn smaak, maar snap dat het op een lusitano of andalusier wel past. Ik vind het overigens wel heel mooi gemaakt hoor! Echt prachtig vakmanschap.

Die kaptoom ziet er ook heel fijn uit, zo iets zou ik ook wel willen :) Ik zie nu vooral kaptomen die gaan schuiven.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 11:09

Thx ;-).
Ik maak enkel kaptooms die niet schuiven, daar heb ik buiten de micklem nog tal van andere oplossingen voor :D
Niet elk paard is met zelfde soort neusriem goed, is gewoon kwestie van uitproberen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-06-14 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:11

ik zou 'm prachtig vinden voor op mijn lusitano, vooral ook die kleur!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:12

De video is prive.. Kan hem helaas niet zien :D

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:12

Heb je misschien een foto , ik ben zeer benieuwd maar bij mij staat dat het filmpje prive is.. :o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 11:41

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:41

gezien! ziet er heeel gaaf uit!!

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:43

bij mij doet hij t wel ! Enorm gaaf zeg .. ik vraag me al heel lang af met watvoor machine je dat leer zo goed kan naaien !