[WN] westernzadel aansingelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

92smartie92

westernzadel aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 11:09

Hallo bokkers,

Ik heb een vraag. Heb sindskort een westernzadel. Alleen nu is de 'tiestrap' bij mij korter dan hij eigenlijk hoort te zijn. (net zolang als de rechterkant)

Ik heb ook geen 'tiestrap holder' Dus kan niet de stropdasknoop doen.

Kan het zijn dat dit hoort? Bij bepaalde westernzadels? De singel past verder wel gewoon goed.

En het ziet er niet uit dat het afgebroken is.

Groetjes Marthe.

Ragdollcat

Re: westernzadel aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:13

Ik persoonlijk vind dat het zo hoort bij een westernzadel om de stropdasknoop te kunnen doen bij een tiestrap holder.

Nog nooit had ik een westernzadel gezien waar het aan ontbrak.

Toch maar eens gaan informeren bij de verkopers/ leveranciers in de westernzadels, ze hebben er verstand van.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 11:32

Dat vind ik dus ook het rare. Heb al geinformeerd maar nog geen respons.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:35

De aanwezigheid van een tiestrapholder heeft niets te maken met een stropdasknoop :) Voor de bevestiging van de singel heb je een D-ring nodig. Voor het opbergen van het restant van de singelriem een tiestrapholder.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 11:39

Ik kan de stropdasknoopp niet maken doordat mijn tiestrap te kort is. Het stuk wat je overhoudt doe je dan door de tiestrapholder. Ik heb ook een D-ring, aan beide kanten. Alleen de tiestrap die dus lang hoort te zijn is niet bij mijn zadel. Mijn vraag is, kent iemand dat?

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:41

Heb je er evt een foto van?

En misschien kan je er een tiestrap voor kopen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:42

DubbelDun schreef:
De aanwezigheid van een tiestrapholder heeft niets te maken met een stropdasknoop :) Voor de bevestiging van de singel heb je een D-ring nodig. Voor het opbergen van het restant van de singelriem een tiestrapholder.

Ja zo bedoel ik het ook, ik dacht dat de D-ring zo genoemd werd (tiestrapholder).

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:43

DubbelDun legt het al goed uit. Ik heb in al de jaren dat ik western rijd nog nooit een stropdasknoop gebruikt. Uit jouw beschrijving lijk ik te begrijpen dat jij aan beide kanten van je zadel hetzelfde stuk hebt zitten (de off billet) in plaats van twee verschillende (de off billet rechts en de tie strap links). Die tie strap zou je een of meerdere keren door de gesp van je singel moeten halen en vastgespen en vervolgens het eind dat je over hebt in een tie strap holder (leren stukje in de buurt van de fork van je zadel) steken.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 11:44

SmidjeJollie schreef:
Heb je er evt een foto van?

En misschien kan je er een tiestrap voor kopen?

Ga ik vanmiddag maken! Ja dat is misschien ook een idee dat ik evt los een tiestrap kan kopen. Dan is het "probleem" weg.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 11:46

Maflinger_S schreef:
DubbelDun legt het al goed uit. Ik heb in al de jaren dat ik western rijd nog nooit een stropdasknoop gebruikt. Uit jouw beschrijving lijk ik te begrijpen dat jij aan beide kanten van je zadel hetzelfde stuk hebt zitten (de off billet) in plaats van twee verschillende (de off billet rechts en de tie strap links). Die tie strap zou je een of meerdere keren door de gesp van je singel moeten halen en vastgespen en vervolgens het eind dat je over hebt in een tie strap holder (leren stukje in de buurt van de fork van je zadel) steken.

Precies zoals je het zegt is zo! Maar ik begrijp van jullie dat dat dus niet kan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:08

Of het kán is een 2e, het hóórt gewoon niet :)
Het voordeel van een lange riem is dat je wat meer kracht kunt zetten met aansingelen. Doe je dit middels de korte off-billet dan gaat het meer op de engelse manier lijken en met de meestal dikke korte riem is dit bepaald niet simpel :D
Iemand moet dus al een hele goede reden hebben om dit zo te doen (waar ik benieuwd naar ben), maar meestal is het de onkunde van een westernzadeleigenaar en gaat helaas vaak gepaard met goedkope zadels verkocht door net zulke ondeskundige verkopers.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:08

Je kunt in principe wel met twee off billets werken, zoals jij ze nu hebt, maar dat is niet gebruikelijk. Nu kan je de off billet aan de linkerkant gebruiken om aan te singelen, zoals eigenlijk met een engelse singel, maar dan laat je het restant gewoon naar beneden hangen want een off billet is te stug om terug omhoog te vouwen. Dat lijkt mij niet lekker rijden en je bent ook heel beperkt in het aantal gaatjes dat je kunt gebruiken.

Ik zou een tie strap aanschaffen en die aan de linkerkant van je zadel gaan gebruiken. Aannemende dat je een westernsingel hebt met westerngesp zou dat geen probleem moeten zijn. Je kunt er dan nog een losse tie strap keeper bij kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:10

@maflinger: het probleem is dus dat ze een waarschijnlijk goedkope singel heeft zonder gesp en dus met de off-billet geen stropdasknoop kan maken :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:12

@Dubbeldun: dat denk ik ook, vandaag mijn voorzichtige tip van de westernsingel ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:14

Wellicht is het zadel van iemand geweest die het niet zo handig vond, dat gedoe met die lange tie-strap, en gewoon aan beide kanten een off-billet heeft gemaakt om min of meer op de Engelse manier aan te kunnen singelen, gewoon op het pinnetje van de gesp?

Dat is prima te doen, helemaal als je wellicht ook een singel hebt met natuurlijk een pinnetje, maar dan ook met bvb. een "los" neopreen hoesje er omheen, dan kan je het uiteinde van de off-billet daar netjes in weg stoppen :)

Je kan natuurlijk ook een losse tie-strap kopen, dat is geen probleem, is bij de meeste westernwinkels wel te vinden :j

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar hier wat info over het aansingelen met een tie-strap en over het vastmaken van een western singelriem aan een zadel:

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/weste ... evestigen/
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Off-b ... evestigen/

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:22

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden en tips! Maar zoals pmarena zegt heb ik het ook. Dat zeg maar de offbillet aan de linkerkant na het aansingelen bij de singel in gaat. Het is niet zo dat ik elke dag met het zadel ga rijden, meer om af en toe een rondje te stappen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:26

Dan nog vind ik dat je goed materiaal moet hebben :) Zeilen leer je ook niet met een motorboot ;)

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:38

Bedankt voor de tip :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:34

Maflinger_S schreef:
Je kunt in principe wel met twee off billets werken

Semantisch gezien kan dat niet, een off billet kan alleen aan de rechterkant zitten. De "off" kant. Als precies zo'n zelfde riem aan de linkerkant zit noem je 'm near billet.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 00:22

WN-AM -> WN-TR

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:14

Even over de stropdasknoop met de tie-strap: ik gebruik 'm wél :), vooral als ik buiten ga rijden.
Heb in Mexico in de bush gereden en dan móet je zelfs de stropdasknoop gebruiken. Ook in Frankrijk rijden we enkel met de stropdasknoop.
Het gevaar met gebruik van de gesp is nl. dat als er bush achter het pinnetje blijft hangen, je singel los schiet. Met de stropdasknoop heb je dat risico niet.