Hoe heet zoiets nou?? om achterbeen actiever te maken...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

siepjes

Hoe heet zoiets nou?? om achterbeen actiever te maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:43

Mijn paard heeft een veel te slappe achterhand- waardoor ik echt balans problemen heb- met name in galop. IN overleg met de dierenarts heb ik al een aangepast trainingsschema. Maar nu was ik aan het denken om van die bandjes met ringen om de achterbenen te doen tijdens het longeren / rijden. Zodat ze meer geprikkeld wordt om de benen op de tillen. Maar HOE HETEN DIE DINGEN NU? IK kan ze dus ook nergens vinden op internet... wil ze graag kopen.

manonutjuh

Re: Hoe heet zoiets nou?? om achterbeen actiever te maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:46

Ballenboots? Al vraag ik me af of je dit gaat helpen met de juiste bespiering opbouwen, optillen van de benen lijkt me een andere belasting dan meer vannuit de achterhand gaan dragen ipv stuwen

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:46

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:48

Ik moet oa veel cavaletti lopen- of bv door hoog water. Achterwaarts lopen en heuvels op...... ZE heeft nogal last van knie op slot. Dierenarts en hoefsmid zijn betrokken... maar ik merk dat ze echt wat extra's nodig heeft .

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:48

Weet niet de precieze werking ervan maar de pessoa maakt de achterhand volgensmij sterker.
pas op met africhten , als ie te strak zit krijgt je paard bij iedere stap een ruk in zijn mond :"(

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:49

Heb gekeken -- ballenboots is het niet. Het is gewoon een armband met ringetjes die een beetje rammelen en die doe je dan om de koot.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:50

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:52

JAAA dat zijn ze Froukje... de trainingsringen. Bedankt. Ik ga ze bestellen.
NONtie - ja die Pessoa is vergelijkbaar met de 8- die ik met bandages maakt. Gebruik ik dus al min of meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:54

Hier bereik je niets mee.. Paard gaat hier niet van dragen maar alleen de achterbenen raar hoog op trekken dan krijg je een stuwende achterhand en dat is nu net wat je niet wil....

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:56

Je kunt er gewoon ketjes om doen met een karabijnhaakje. Even op maat (laten) maken.
Die dingen die jij bedoeld weet ik ook wat het is, maar niet hoe ze heten. Wij noemden ze gewoon ringetjes. Worden veel gebruikt in de tuigpaardenwereld. Denk dat ze niet kant en klaar worden verkocht, misschien eens bij een tuigenmaker informeren? Die weten in ieder geval meteen wat je bedoeld.

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:56

Je hebt van BR ook beenbeschermers voor de training die iets zwaarder zijn... die zijn gevuld met lood of zoiets.. die zijn daar iig speciaal voor ontworpen.

Leg trainers zijn dat en je hebt ook nog verzwaarde springschoenen..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:46

En gewoon veel overgangen rijden en schakelen in de gang.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:53

Jetta schreef:
En gewoon veel overgangen rijden en schakelen in de gang.

Dit is het eerste waar ik ook aan moest denken. Geen hulpmiddelen, maar het zoeken in een betere training. Eén van de beste manieren is overgangen en schijnovergangen maken. Daarnaast: een knie die op slot zit, kan bij overbelasting heel pijnlijk worden en neven-klachten geven. Wellicht een ongebruikelijke vergelijking, maar mijn zoon heeft dat ook lange tijd gehad en kon toen echt niets meer. Om dan van een paard te vragen om evengoed door te gaan... Mijn zoon heeft Fysio-therapie gehad om gerichte oefeningen te doen, waarbij het belangrijk was om vooral rechtlijnig te blijven lopen (en geen onverwachte bewegingen te maken) plus het versterken van de bespiering. Hier heeft hij lange tijd voor moeten trainen. Het zit hem ook in het woordje geduld: geef het paard de tijd om de bespiering op te kunnen bouwen. Het hoeft niet gisteren klaar te zijn. ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:53

siepjes schreef:
Ik moet oa veel cavaletti lopen- of bv door hoog water. Achterwaarts lopen en heuvels op...... ZE heeft nogal last van knie op slot. Dierenarts en hoefsmid zijn betrokken... maar ik merk dat ze echt wat extra's nodig heeft .

hoelang ben je hier al mee bezig?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:06

Je zou met longeren een bandage langs de achterhand kunnen spannen, verder zou ik niet in de hulpmiddelen zoeken maar rustig de dingen blijven doen die je van de dierenarts en hoefsmid heb mee gekregen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:10

paardjes123 schreef:
Je zou met longeren een bandage langs de achterhand kunnen spannen, verder zou ik niet in de hulpmiddelen zoeken maar rustig de dingen blijven doen die je van de dierenarts en hoefsmid heb mee gekregen.

Dit idd, verder niet gaan lopen klooien met trainingsringen, ze zijn niet voor de achterbenen bedoeld.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:19

Je hebt van BR geloof ik beenbeschermers die iets verzwaard zijn waardoor ze motiveren. Verder zou ik ook een bandage om de achterhand spannen aan je longeer ring en daarmee veel balkjes lopen. succes!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:46

Die dingen met ringetjes om de achterbenen zijn helemaal niet bedoeld om de achterhandspieren sterker te maken. Ze zorgen er voor dat 't paard de bene hoger (richting buik) optrekt, zoals dat bij o.a. tuigpaarden graag gezien wordt.
Als er zoals TS schrijft al sprake is van een hakende knie, zou ik dit soort hulpmiddelen juist ten zeerste afraden, daar de verkregen bewegen dan juist funest kan uitpakken op de aandoening.

Inderdaad, schijnovergangen, en intervaltraining met veel galop (geen gerace, maar gecontroleerde galop, waarbij het paard op de achterhand moet blijven).

Probeer ook eens binnen 1 oefening geregeld van gang te wisselen, en bouw dat gradueel op naar steeds meer uitdaging.
Bijv. galop-draf-galop-draf op de grote volte, opbouwen naar ditzelfde op een spiraalvolte, dus grote volte, indraaien naar kleiner, nog kleiner en weer steeds groter. Hierbij steeds weer de overgangen in gang maken. Dit is heel zwaar, maar een echte power-builder. Je paard moet hiervoor wel goed soepel (lenig, gegymnasiseerd) zijn, anders schiet je je doel voorbij, dus niet bij de overgangen uit elkaar vallen en op de voorhand kukelen.

Ook stap-galop-stap etc. is een goede oefening, maak ook dat weer steeds moeilijker, op bovengenoemde voltes. Let op dat er wordt aangesprongen van achteruit, en niet "er in gevallen".

Tot afsluiting een lekkere lange galopsessie in wisselend tempo.

Dat bouwt pas spieren en kracht!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:19

Terpentijn ik heb dan weliswaar niet het topic geopend maar dat van die spiraal klinkt als een goede tip, dat ga ik zelf eens proberen bij paardlief. Bedankt voor je post!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:48

Gypsy, moet je zeker toe passen of uit proberen, 't is ook een van mijn eigen favoriete "body-building" oefeningen, je pakt meerdere functionaliteiten tegelijk aan, maar als je 't paard aaneen weet te houden ook met name de achterhand (door de overgangen).

Ik longeer al jaren paarden voor anderen (met name Arabo Friezen) met als doel ondersteunende spier/conditie-opbouw (dus niet voor wat "extra beweging of zo) en ook hier gebruik ik deze oefening, geregeld. Zwaar, ja, maar uitermate doeltreffend! Krijgen ze een kluit spieren van, maar tegelijk souplesse, dus 't is geen eenzijdige oefening.

Voor m'n eigen paard: onder de ruiter wordt hij er wat alerter op het been van, paard moet snel reageren en op blijven letten, daar het zowel een kringbeweging is als een herhaalde tempowisseling, als een vermeerderde en verminderende buiging.

Voor TS: ook een paard met een hakende knie kan veel goeds uit deze oefening halen, duurt wel even voordat ze het juist hebben aangeleerd... je kunt er naar believen mee varieren en in moeilijkheidsgraad opbouwen.
Het spreekt dat een indraaiende cirkel (ik doe soms wel vier in maat kleiner wordende voltes, dan loopt 't paard zeer kort rond) meer moeite kost dan een uitdraaiende.
Het is zaak om de cirkel geleidelijk groter te laten worden, het is zinloos om het paard opeens naar buiten weg te laten lopen. Alles moet je geleidelijk opbouwen.

Juist uitgevoerd: een hele fijne oefening, die mits geregeld toegepast steeds makkelijker zal gaan, en een sterk opbouwend effect heeft.

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:04

hoi ,

Als je doe lessen dan kan je instructeur je hier vast ook me helpen.
Het belangrijkste is dat je het met beleid dingen gaat doen en niet te overhaast.
Begin bij de basis.
stap , draf, galop zorg hier voor dat je paard eerst aan het been komt. been geven is draven / galopperen.Dus veel overgangen gaan rijden.
Het maakt niet zo veel uit hoe hij zijn hoofd houd het heet ook niet voor niks voorwaarts neerwaarts rijden.
Als dit goed gaat dan kan je naar de volgende stap en dat steeds op een volte of in de hoeken stuks verruimen. midden stap/ midden draf en natuurlijk midden galop. hier mee actieveer je het binnen achterbeen.
Je kan ook een volte dan een stukje gaan wijken volte sluiten volte openen. en als dit goed gaat ben je al heel goed op weg.

Dit kan je natuurlijk ook aan de logeerlijn. en dan misschien met een slof gaan logeren. Als je dit nog nooit gedaan hebt vraag dan iemand of die je kan helpen.

ik hoop je zo een beetje op weg geholpen te hebben.

gr