Bitloos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 18:52

hallo bokkers!

Zaterdag is de veearts geweest bij mijn paard. Hij kwijlde als een tierelier en ik wist niet wat het was. Stal eigenaar wist het ook niet, dachten aan slokdarm verstopping, dus de VA maar voor de zekerheid laten komen.
Slokdarm verstopping was uitgesloten *\o/* Maar hij ging verder kijken, hij wilde Windigo zijn tong voor de 2de keer vast pakken en hij reageerde hier heftiger op dan de eerste keer. Hij draaide de tong iets en daar zat een snee in van 2/3 cm aan de andere kant op de zelfde hoogte maar dan kleiner. De oorzaak is onbekend. Zijn tong was dus blijkbaar ontstoken. Vandaag voelde hij zich helemaal weer goed en morgen mag hij weer wat brokken en mag hij de wei op *\o/*

Nu mag ik morgen ook weer gaan rijden maar ik durf er geen bit in te hangen dus wil ik hem bitloos gaan rijden. Nu ben ik helemaal groen in de hoofdstellen, welke zijn het meest vriendelijk en geven de minste druk? Morgen mag ik een bitloos van een vriendin lenen heb geen idee welke het is :+

Spoiler:
Ik heb ooit een keer eerder bitloos gereden en kreeg hier een compliment over hoe rustig ik mijn handen had, dit was op een paard dat het al kende

Thirza_99

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:53

Ik vind een sidepull heel fijn. Duidelijk en goede release.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:54

Ik zou gaan voor een sidepull. Ik merkte bij mijn paard dat ze hierbij weinig moeite had met de omschakeling van bit naar bitloos en ik vind het bovendien erg fijn werken!

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:54

sidepull... Je kunt het ook gewoon proberen met een halster en een touw aan beide kanten, maar dan moet je wel even op letten dat je het niet te veel heel en weer trekt want dan schuurt het over zijn neus.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:55

Als het zomaar voor een paar keer is, dan is denk ik een sidepull het beste. Dit lijkt voor het paard een beetje op een halster, en aangezien ze dat al kennen, zullen ze het sneller snappen.
Als je paard een beetje braaf is kun je zelfs gewoon met een halster rijden, ik kan me voorstellen dat je het zonde van je geld vind om voor die paar keer een hoofdstel aan te schaffen.
Of je maakt je teugels even improvisatorisch aan je neusriem vast.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:55

Inderdaad sidepull. Dit is voor een paard dat het niet gewend is de makkelijkste omschakeling. Mijn paard liep voor geen meter op touwhalster, gewoon omdat hij de drukverdeling en inwerking niet snapte. Daarna sidepull geprobeerd en hij loopt als een tierelier!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:56

Dat verschilt per paard. Vind zelf een sidepull fijner rijden en mijn paard ook. Mijn ervaring met kaakgekruisd is dat je de release nooit helemaal hetzelfde is als met bit of sidepull, en het paard dus ook minder snel merkt dat je de druk weer vermindert.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 19:02

Wat fijn al die snelle reacties!
Ik wil er later zeker een aanschaffen voor de afwisseling en er misschien ook een keer mee starten :o

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:10

Oh wat leuk! Ik wist niet dat je zo enthousiast was! :D
Zelf vind ik het altijd een fijne manier om te checken of de aanleuning wel echt uit de achterhand komt. Als je eerlijk rijd en je paard snapt en accepteerd de nieuwe optoming, zou je ook bitloos een nette aanleuning/verzameling moeten kunnen bereiken. Het komt immers van achter.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:13

Sidepull ben je meestal het beste mee ja, meeste paarden reageren daar goed op.
Maar, voor meer dressuur vind ik kin of kaakgekruist dan weer beter. Maar dan moet je paard daar wel goed op reageren. En dat weet je alleen door uit te proberen jammer genoeg :P

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 19:23

We gaan rustig aan proberen!

Hoorde ook iets van een stalgenoot dat je bij de knhs die dingen kan lenen? Iemand hier ervaring mee?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:12

Ik weet dat je ze op http://www.bitloos.nl kunt lenen tegen verzendkosten maar dan moet je wel lid zijn. Lidmaatschap is € 10 per jaar.
Op deze site staat ook veel over de werking van verschillende bitloze optomingen

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:02

Vandaag bitloos gereden, kin gekruist loopt hij niet lekker op, had na 5 minuten rijden pas een stuur :') hij snapte het niet. Zat verder wel een rem en stuur op maar nageven ging niet, kreeg hem niet doorgebogen wat hij altijd aan het begin moet om te elastiseren.
Morgen een kaak gekruist proberen werkt dat niet dan houd het verhaal op -O-

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:13

TS, waarom geef je het na 2 hoofdstellen al op?
Er word zonet tig keer de sidepull vernoemd, waarom probeer je die niet?

Zoals jetm zei, overweeg zeker de uitleenservice van http://www.bitloos.nl eens, zonder grote investering heb je 3 weken een hoofdstel om te kijken of het bij jullie past.

Sommige dingen vragen tijd, zo ook het wennen aan bitloos én uitproberen van meerdere hoofdstellen.

Ik ben ook van kaakgekruist, naar touwhalster naar kingekruist gegaan.
En eerlijk, op die laatste loopt mijn paard prima.

If you never try, you'll never know ;)
Ieder paard is tenslotte anders. Er is geen pasklaar antwoord.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:21

Ik zou ook gaan voor sidepull. Ik heb met mijn dwaze kop een tijd geleden ( al weer een paar jaar geleden ) gewoon een bitloos hoofstel ( kin gekruist ) gekocht zonder verder onderzoek te doen, heb hem bij mijn paard om gedaan en ben op een buitenrit van 2 uur gegaan :') Tjah, ik zou me zelf nu niet meer na doen ook omdat ik nog nooit bitloos had gereden en het gewoon gedaan heb. Er is niets mis gegaan en mijn paard reageerde prima maar ik zou het niet na doen.

Misschien kan je van mensen verschillende hoofdstellen lenen?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:25

Ben nu aan het lenen de kin en kaak.

Helaas mag ik niet naar een uitleen service van pap en mam en niemand op stal hier heeft een sidepull -O- Maar het verhaal houd dan voor nu ff op, hij gaat zodra de auto terug is op training en dan ná de zomervakantie wil ik verder kijken :o

bracht het misschien iets te dramatisch

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:44

Sidepull vind ik ook het fijnst. Heb de mijne bij http://www.reitsportgroskorth.de vandaan. Die ik heb, staat niet op de website, helaas iedereen die hem ziet wil hem ook. Hij lijkt een beetje op een leren halster maar dan wel echt mooi om het hoofd te stellen. Met fijn, zacht en breed neusstuk van heerlijk soepel leer en extra ringen voor de teugels. Ik ben er zo tevreden over dat ik er dit jaar nog welke van bij heb gekocht. Ook hebben zij dus stukken die je kan plaatsen in een gewoon hoofdstel om daar dan een bitloze sidepull van te maken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 20:45

Uhm die klinkt handig!

Ik hou de Side pull in mijn achterhoofd :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:53

Als je bitloos geen stuur hebt, dan is er sowieso al iets fout.. Probeer te kunnen sturen zonder je teugels. :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:45

Merkte dat ik teveel aan 1 teugel zat, nadat hij en ik gewend waren ging het super :D

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:47

billy3105 schreef:
Merkte dat ik teveel aan 1 teugel zat, nadat hij en ik gewend waren ging het super :D

Goed om te horen!
Hou je ons verder op de hoogte? ;)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 22:17

Zeker!

Bitloos ging niet vandaag, hoofstel te groot. Wel met bit gereden, begin vond hij het niet fijn terwijl de snee aan de onderkant zit/zat

Wel heeeeeeeeerlijk gereden hij deed alles zelf zitten *\%/*

Ons avontuur heeft weer een deur geopend. Mijn bijrijdster heeft nog ergens een hoofdstelletje liggen, ze gaat hem zoeken eb mag hem lenen :o

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:19

Ik dacht bij aanvang al; ohnee daar is er weer een die bitloos wil gaan rijden om de 'zieluhge' filmpjes, maar eindelijk een die er een goede rede voor had :)
Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen! Hopen dat ze hem kan vinden

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 22:22

laraxXxemma schreef:
Ik dacht bij aanvang al; ohnee daar is er weer een die bitloos wil gaan rijden om de 'zieluhge' filmpjes, maar eindelijk een die er een goede rede voor had :)
Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen! Hopen dat ze hem kan vinden

:') die van mij is alles behalve zielig :')

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:23

Je kunt voor zomaar een keer ook best de teugels aan je halster maken. Misschien niet ideaal maar nu iig beter dan met bit.