rijden met vliegenmasker?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

rijden met vliegenmasker?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 00:19

Wij hebben een nieuw paardje, ontzettend lief beestje, maar ze is echt een magneet voor vliegen...ongelovelijk wat ze allemaal aantrekt aan vliegend spul. Voorheen hadden wij een enkele horzel, maar op haar zitten er zo een stuk of 10 en overal vliegen...de andere 3 hebben wel wat vliegen maar normaal. Ze hebben alle 4 een vliegen masker op. De nieuwe (Yara) sinds vandaag ook een vliegen deken en hals want ze kon geen momnet stil staan om die beesten weg te halen, en overal bulten. Een vliegen bioloog zou blj zijn met Yara..... Nu verwacht ik onder het rijden ook onrust op warme dagen, die hier in Portugal toch veel voorkomen. Ik zelf wil haar dan een masker om het hoofdstel omdoen dat iig de vliegen bij haar ogen weg blijven....maar mijn vraag is of ze dan wel voldoende ziet als ze door ons een smal hobbelig paadje wordt in gestuurd? ik heb ook een vliegen uit rij deken, maar die kan niet op bij routes met smalle paadjes ivm overhangende takken e.d. in de bak doe ik hem wel om, scheelt weer wat gekriebel en is ze er meer bij.......aparte hals heb ik ook wel wat naar mijn idee wel weer wil op de smallere paadjes, maar ben benieuwd naar ervaringen van mensen die rijden met vliegenmaskers en dekens e.d.

Maartje1990

Re: rijden met vliegenmasker?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:27

Ik gebruikte vroeger tijdens het tijden altijd een vliegengoordijntje, leken ze toch geen probleem mee te hebben

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 00:43

Bedoel je dan van die slierten? Ik bedoel echt een gaas masker.... slierten hebben in dit geval geen meerwaarde, ze heeft een behoorlijke voorpluk aan manen...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:17

Ze zien er wel wat minder mee denk ik. Mijn merrie heeft ook altijd heel veel last van vliegen en die raakt er erg geïrriteerd van. Haar rijd ik in de maanden dat het zo erg is met vliegendeken en masker op en zij is blij met de rust. Bij mijn ruin heb ik dat eens geprobeerd maar hij is dan nerveus als er iets achter hem is, normaal is hij de rust zelf maar blijkbaar ziet hij dan toch iets minder.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:20

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:25

Mijn juf rijdt haar springpaard met zo'n gaasmasker, gaat prima, springt er probleemloos 1m30 parcoursen mee, dus qua zicht denk ik dat dat wel meevalt ;-)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:25

Ik heb ook regelmatig met vliegenmasker onder het hoofdstel gereden, paard maakte er geen probleem van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:29

Margee schreef:
Ik heb deze, een variant van het weidemasker. Beide bevallen heel goed qua pasvorm en ik heb ze al jaren.

http://euro-horse.nl/eurohorse/index.ph ... &Itemid=32

Deze heb ik ook. De jongste rijden wij met dit vliegenmasker en dat gaat goed. Ze ziet er alles mee en is daardoor een stuk rustiger. Als er al eens een vliegje onder kruipt dan wrijft ze tegen haar been het vliegje kapot, zonder enig probleem.

De oudste rijden wij ZONDER, WANT hij flipt totaal als er één vliegje onder kruipt en is dan een heel groot gevaar voor iedereen en onbereikbaar. Bij hem doe ik DEED 50% rond de ogen waardoor alles wat vliegt op afstand blijft en we toch lekker kunnen rijden. Wel oppassen dat dit niet in zijn ogen komt want dat prikt afschuwelijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:34

Je hebt gewone vliegenmaskers geschikt voor weide maar ook maskers die geschikt zijn voor weide en rijden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:38

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:41

twinducklin schreef:
Ze zien er wel wat minder mee denk ik. Mijn merrie heeft ook altijd heel veel last van vliegen en die raakt er erg geïrriteerd van. Haar rijd ik in de maanden dat het zo erg is met vliegendeken en masker op en zij is blij met de rust.

Hier hetzelfde met mijn vosmerrie. Zeker op een vorige stal waar het zomer's zo ongeveer het vlieg en steekbeesten paradijs was. -O-
Met vliegenmasker en deken konden wij prima rijden, zowel in de bak als buiten. Bospaadjes gingen ook prima, al waren die niet supersmal. Paardlief was er vlot aan gewend en hebben heerlijke ritten gemaakt. *\o/*

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 09:47

Bedankt voor de reacties......... Ik ga het toch maar proberen.... In nl zou ik het zo doen, maar hier zijn erg veel hoogte verschillen en de meesten die op haar zullen rijden volgen en kijken lekker om zich heen naar de natuur, dus ze zal het helemaal zelf moeten uitzoeken waar ze haar benen neer zet. In de wei is het ook heuevel/terras op en af, maar dit kennen ze door en door en doen dit in eigen tempo.

Boven geplaatste links van maskers zijn wel mooi!! denk dat ik daar maar een van ga aanschaffen...kan geen kwaad!

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:51

horzol olie koken in een oud pannetjes, het stinkt echt vershrikkelijk maar het werkt echt. eigenaar van me VP heeft hier ook een gekookt goedje staan en dat doe ik dan ook op als ze er te veel in de buurt heeft. ze word echt lei chaggie van die beesten

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:07

Ik zou het gewoon ophouden als ze jou goed genoeg vertrouwt dat ze enge dingen zelfs blindelings voor je zou doen. Niet dat ze helemaal niks ziet door dat ding maar wel iets minder.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 10:41

rakmon123 schreef:
Ik zou het gewoon ophouden als ze jou goed genoeg vertrouwt dat ze enge dingen zelfs blindelings voor je zou doen. Niet dat ze helemaal niks ziet door dat ding maar wel iets minder.

Het "probleem" is dat ik haar eigenlijk niet rijd. toeristen rijden haar en hebben over het algemeen meer oog wat er om hen heen gebeurt dan waar het paard zijn voeten zou moeten zetten. De eerste paar keer zal ik haar zelf rijden om er achter te komen of het vertrouwd is om met zo'n kap op te lopen.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:54

ik zou horstolie kopen dat in een pannetje koken en afgekoelt op je peerd smeren

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 11:30

ik kan hier al geen maisolie vinden, ben bang dat horstolie ook niet echt iets gaat worden hier. Ik heb op google gezocht maar krijg niet echt info over deze olie...... wat is het exact?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:05

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:18

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:51

boktisleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:32

Ik vroeg me weleens af of een paard überhaupt met zo'n ding iets kon zien, dus toen heb ik m over mn hoofd gedaan en ik kon alles gewoon nog zien :+
Laatst bijgewerkt door boktisleven op 18-06-14 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:36

boktisleven schreef:
Ik vroeg me weleens af of een paar überhaupt met zo'n ding iets kon zien, dus toen heb ik m over mn hoofd gedaan en ik kon alles gewoon nog zien :+

:') :')