Welk zadel voor hoge schoft / diepe rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Welk zadel voor hoge schoft / diepe rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 13:24

Eén van onze merries is inmiddels bijna 18 jaar, maar gaat nog wekelijks mee op (lange en korte) buitenritten. Mijn pa rijdt haar voornamelijk de laatste jaren.
(Geen gemakkelijk paardje: draver van 1.60 m - maar één brok energie buiten.)

De laatste jaren merken we dat haar rug steeds holler wordt.
Het heerlijke VZH-zadel, merk Prestige, dat ik over enkele jaren gekocht had - zakt tijdens het rijden dus best wel naar achter. (Dit zadel is toen door een zadelpasser hier thuis op de piste aangemeten en uitgekozen.)

Foto van de rug:
Afbeelding

Welke oplossingen zien jullie hiervoor?
- Borstriem? (Maar dan zit je wel nog steeds wat naar achter, heb ik de indruk.)
- Misschien bestaat er een soort pad of dekje wat het zadel achteraan hoger laat komen?
- Ander soort zadel - maar liefst tweedehands? (Dit zadel kostte me toen meer dan 1000 EUR nieuw,
en het budget om voor een bijna 20-jarig paard een nieuw zadel te kopen, is er momenteel niet.)

Misschien heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:27

Wij hebben op ons paard een wintec Isabel werth dressuur zadel liggen. Hij heeft ook een hoge schoft, diepe rug en die is ook nog eens heel kort.

Edit: dit is het paard

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 13-06-14 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

iEmmaaa

Re: Welk zadel voor hoge schoft / diepe rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:29

De rug van mijn paard lijkt hier wel erg op, ik heb een kentaur afrodite. Ik heb deze toen nieuw gekocht maar misschien kun je deze ook wel tweedehands voor een mooi prijsje vinden. Op mijn paard past het echt perfect, hij heeft ook zo'n hoge en lang doorlopende schoft :)

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:31

Ik zou er toch weer een zadelpasser bij halen. Die kan dan kijken of het eventueel op te lossen is met opnieuw vullen of een andere aanpassing. Zadel kan ook naar achter zakken omdat het kopijzer (boom) te krap is geworden.

Ik heb ook een paard met flinke schoft (vergelijkbaar met de foto van jouw paard) daar heb ik nu een Thorowgood op liggen met een prolite pad. Dat is een pad met 6 vakken die je kan vullen. Dit laat ik doen door mn zadelpasser. Duurt altijd wel even voor ze het zo perfect mogelijk heeft. Ik ga daar zelf niet mee lopen prutsen.

Dus eigenlijk is mijn advies: advies aan de zadelmaker vragen ;)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 14:03

De boom lijkt nog in prima staat.
(Het zadel werd ook nooit echt intensief gebruikt.)

Zijn er zadelpassers die tweedehandszadels aanpassen?
Ik hoop dat iedereen begrijpt dat we voor de ouderdom van dit paardje geen splinternieuw zadel meer kunnen aanpassen. Ik heb momenteel plots onverwachte medische kosten met mijn nieuwe paardje: - Zie topic 'Open kaakbeenbreuk' http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1790210

Die pad lijkt me idd ook interessant in combi met zo'n zadel, maar best idd door een deskundige.

Misschien kent iemand een zadelpasser in België (regio Oost-Vlaanderen) die aan huis komt?
En dan vraag ik me af wat je moet betalen als ze geen passend tweedehandszadel hebben...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:06

Geen idee. Wij hebben destijds twee zadels gekocht met de mogelijkheid om te retourneren en toen onze vaste zadelmaker laten komen om te kijken welke van de twee het beste lag en het beste aan te passen was op hem.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:24

Vele zadelmakers kunnen zadels aanpassen (soms met opvullen/eruit halen, soms door de boom te persen). Of jou specifieke zadel aangepast kan worden is een kwestie van rondbellen en vragen welke zadelmaker dit kan.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:26

Je wilt voor zo'n rug in ieder geval een een hoge schoft model zadel met een rondere boom. De klassieke Kent & Masters bijvoorbeeld (HDR of HGP). De kussens hebben een speciale vorm, waardoor het zadel hoog genoeg boven de WK blijft. Of je het redt zonder speciale onderlegger voor een weke rug (bijv. Prolite sway-back pad) zal door de zadeldeskundige bekeken moeten worden. Zadels hebben wolgevulde kussens én een verwisselbaar kopijzer. Made in England.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:48

Ik zou er ook een zadelmaker naar laten kijken. We hebben ook een paard op stal met een nog ergere doorgezakte rug dan jouw paard. Zadelmaker had hier een simpele oplossing voor. Omdat hier geen enkel zadel echt goed op past licht er een dekje met pads onder, door de zadelmaker afgemeten. Ideaal, kan je altijd bij vullen. Mocht je het merk willen weten zal ik het ff voor je opzoeken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:09

Je kan ook op Marktplaats kijken voor een moderne Barefoot, die moet deze schoft makkelijk kunnen hebben :j

Moet je voor een paar honderd euro prima kunnen vinden en het zit nog eens erg comfortabel ook, veel mensen vinden het heerlijke zadels voor (lange) buitenritten :j

Hoewel het soms even omschakelen / wennen is vanwege het zachtere en vrijere gevoel :)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:25

Ook ik had een oude merrie die een steeds hollere rug kreeg en een hoge schoft had.
Uiteindelijk na het erbij halen van een zadelpasser een Cashel swayback pad aangeschaft, deze is een beetje vergelijkbaar denk ik met de eerder genoemde Prolite sway-back pad.

Deze had ik:

http://euro-horse.nl/eurohorse/index.ph ... &Itemid=32

Daarna nog jaren heerlijk kunnen rijden dus erg goede ervaring mee.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 09:59

Bedankt voor jullie tips alvast.
Ik onderzoek de verschillende mogelijkheden. :-)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:06

Mijn paard heeft ook een hogere schoft en wat diepere rug (is inmiddels 18).
Ik heb een ruiz diaz dressuurzadel met verwisselbare boom. Rijd verder met een prolite pad eronder. Verschillende zadelmakers erbij gehad en die gaven allemaal aan dat het voor mijn paard lastig is om een zadel echt helemaal op maat te krijgen omdat de kussens bij zijn rug dan te hard/te dik opgevuld moesten worden. Ze adviseerden mij dus allemaal om met prolite pad eronder te rijden dat is ook nog eens heel goed om de druk te verdelen en schokken op te vangen. Mijn paard vindt het ook allemaal prima met die pad.
Ik heb zo een met 6 vakjes en 12 van die kussentjes zodat je alles heel precies aan kunt passen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:16

Ik heb op 2 soortgelijke paarden kieffer veelzijdigheidszadels liggen bij 1 paard met een pro-lite pad er onder.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:20

Mijn vorige paard had een hoge lange schoft en ik had daar een Kentaur op liggen. Op mijn huidige paard (met minder hoge schoft) ligt die ook lekker. Ik weet alleen niet of die de ruimte heeft voor een diepe rug, zou je echt moeten passen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:02

friesam schreef:
Ik heb op 2 soortgelijke paarden kieffer veelzijdigheidszadels liggen bij 1 paard met een pro-lite pad er onder.

Dat is indd ook de pad die ik bedoelde; Pro lite Adjustable TRI pad.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 13:49

Hebben jullie allemaal de Pro Lite pad laten aanpassen door een zadelmaker?
Ik denk dat de kussens van ons zadel best nog wat bijgevuld kunnen worden en in combi met zo'n pad lijkt me dat idd interessant... (Maar een goede zadelmaker vinden in de buurt blijkt niet zo eenvoudig.)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:37

Tja, zou gewoon even je zadelmaker bellen, en anders verder kijken. Mijn zadelmaker is een gediplomeerd Master Saddle Fitting Consultant, en zij werkt met deze pads. Misschien als je binnen deze keten zoekt. anders zijn de pads ook via internet te bestellen.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:26

Mijn pro lite pad heb ik inderdaad samen met de zadelmaker gevuld met de inlages zodat ze meteen kon controleren of het goed lag.

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:41

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:50

Interessant topic. Mijn paard is ook 18, en net zo'n rug als jou paard. Heb er nu een passier op liggen maar hij moet weer bij gevuld worden.. drukt nu namelijk weer op de schoft. Rij dus nu even met een barefoot zadel. Alleen ben bang dat ie bijna niet meer opgevuld kan worden dus ben even ana het rond neuzen voor een ander zadel