Anatomisch of 'gewoon'?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Anatomisch of 'gewoon'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 22:19

Ik leen op het moment een singel van iemand, die heeft hem echter zelf weer nodig dus wil ik zelf een singel kopen(wilde dat al een tijdje, maar ik stelde het steeds uit omdat ik geen idee had welke ik nou moest nemen..). Ik twijfel echter wat voor een.. Ik rij nu met een 'gewone' neopreen singel(meen van kieffer) van 50 cm.

Nu zag ik bij agradi ook een anatomische neopreen singel(deze: http://www.agradi.nl/kerbl-anatomische- ... l-45cm.htm), wat is nou precies het verschil tussen een anatomische singel en een 'gewone' dus rechte singel? Mijn zadel ligt verder prima, ligt als een huis dus hoeft niet op zn plaats gehouden te worden door een singel..
Of kan ik beter een leren(dan ook weer de vraag: anatomisch of recht?) singel nemen?
Waarom is er zo veel keus? :')
Wil gewoon een fatsoenlijke singel voor niet al te veel geld, maar die je wel makkelijk schoon kan maken, dus niks met bont of zo(want onze bak is na veel regen af en toe een zwembad *D )..
Laatst bijgewerkt door Equisync op 12-06-14 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Re: Anatomisch of 'gewoon'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:21

Als het niet nodig is dan hoeft het niet toch? Ik gebruik een anatomische. Het zadel ligt wat verder naar achter op mijn paard door hoge schoft en veel ruimte nodig bij schouder. Een rechte singel ligt dan niet lekker. Kruipt naar voren en veroorzaakt wondjes :(

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 22:28

Ik heb wel het idee dat de singel ver naar voren zit, maar het kan misschien dat zijn singelplek ver naar voren zit? Hij schuift niet naar de oksel of zo, maar als ik kijk hoe ver sommige singels naar achter zitten zit die van mij op zich best ver naar voren haha

Zijn vorige zadel had ook gewoon een rechte singel maar dat zadel paste niet optimaal.
Denk dat ik gewoon maar weer voor een 'gewone' ga. Is wel het makkelijkst denk ik..

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:35

Een 'singelplek' bestaat niet. Het heeft alles te maken met waar het zadel ligt. In principe kan je aanhouden dat de singel minstens een handbreedte achter het been moet liggen. Als je singel vrij ver naar voren ligt is een anatomische singel juist wel weer fijn. Deze geeft de voorbenen nl wat ruimte door de anatomische vorm..

Ik heb zelf trouwens een neopreen singel. Meerdere leren singels geprobeerd maar bij allen toch die wondjes. Ook een singel met elastiek voor de gespen heeft mijn voorkeur. Of iig die van mijn paard, die loopt daar echt beter op.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:26

Sjira schreef:
Een 'singelplek' bestaat niet. Het heeft alles te maken met waar het zadel ligt. In principe kan je aanhouden dat de singel minstens een handbreedte achter het been moet liggen. Als je singel vrij ver naar voren ligt is een anatomische singel juist wel weer fijn. Deze geeft de voorbenen nl wat ruimte door de anatomische vorm..

Een singelplek bestaat weldegelijk.
De singel zal in beweging altijd naar het smalste deel van de romp toeschuiven.
Als de singelstoten niet recht boven dit smalste deel van de romp, de singelplek dus, hangen, dan trekt de singel het zadel uit positie. Dit is één van de grootste problemen waardoor zadels schuiven.

Een van de kenmerken van een goed passend zadel, zijn daarmee singelstoten die verticaal boven de natuurlijke singelplek hangen.
Als dat het geval is, heb je over het algemeen geen anatomische singel nodig. Een simpele rechte singel geeft dan vaak zelfs een betere drukverdeling.
Heeft je paard de singelplek echt direct achter de ellebogen liggen, dan kan een singel die bij de ellebogen smaller is uitkomst bieden.

SaartjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:05

Misschien kunnen ze je in de winkel ook wat meer hier over vertellen

boktisleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:40

Als je zadel gewoon goed ligt zou ik ook een 'gewone' singel kopen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:41

Ik heb met die singel gereden en je krijgt wat je betaald. Kwalitatief vond ik het niets. Naden lieten los en pasvorm vond ik niet geweldig. Geef iets meer uit en je hebt ook meer.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 09:45

Ik heb een anatomische besteld omdat mijn singel te ver naar voren lag. Dat werkte prima, alleen die van Agradi zou ik niet aanraden, is echt flutkwaliteit. Wel een prima prijsje om het een tijdje uit te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:45

dat singeltje heb ik nog liggen volgens mij....
als het voor jou puur is om te zien of het je bevalt, pb me maar kan hem je toezenden.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:19

Het is idd per paard verschillend. Ik heb allerlei singels geprobeerd, van leren Kieffer, Stübben tot zelfs de mattes bontsingel. En wat blijkt, dit 'goedkope' singeltje komt het beste uit de test :) blijft goed liggen, geen wondjes, goed te onderhouden en mijn paard is tevreden bij het aansingelen

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 13:22

Heb inmiddels een gewone singel gehaald bij een ruitersportzaak hier in de buurt. Is ongeveer zo eentje als bij de agradi. Heb er mee gereden en ging prima, merkte geen verschil behalve dat het aansingelen makkelijker(soepeler) ging. Nu kijken of die t goed blijft doen uiteraard.