Welk ribzadel voor Tinker met mw boommaat en overbouwd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

GipsyLee

Welk ribzadel voor Tinker met mw boommaat en overbouwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 15:46

Voor mijn Tinker die overbouwd is en een iets holle rug heeft ben ik opzoek naar een ribzadel of ander comfortabel zadel voor recreatief te rijden. Ze heeft momenteel een stubben vzh maat 31 op. Qua boommaat prima, maar door de vzh duwt ze met haar schouders het zadel naar achteren en ligt het zwaartepunt door het overbouwd zijn, naar voren.
Ik heb al verschillende zadel geprobeerd en zadelmakers zeggen dat dit maatwerk gaat worden. Helaas heb ik daar het budget niet naar, maar wil ik de rug van mijn Tinker uiteraard niet kapot rijden met een verkeerd zadel.
Ik heb al eens met een KN symphonie van iemand op stal gereden, deze ligt redelijk.
Weet iets een ribzadel met medium tot medium/wijde boom?

Nammie

Re: Welk ribzadel voor Tinker met mw boommaat en overbouwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:59

boommaat 31 op een tinker , das smal lijkt me.
misschien is een massimo wat voor je , en dan de kussens zoveel mogelijk laten aanpassen , en zn nog een prolite pad?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:11

Massimo trail vond ik een fijn zadel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:12

Massimo trail inderdaad :j Of anders een PS. Die heb je ook met ribzit.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:18

Ik weet niet precies wat voor voordeel een ribzadel heeft, maar gezien de rest van je OP zou ik zeggen: test eens een boomloos zadel / wat verschillende boomloze zadels uit. Veel grotere kans dat deze goed ligt zonder maatwerk, de prijzen verschillen van klein naar groot budget en ook een goede oplossing voor een korte rug.

Ik heb zelf ook een Tinker met korte rug, is ook wat overbouwd en ik rijd zelf met een oude versie van de Barefoot Cheyenne http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels-oxid/Cheyenne/ en ik denk erover om op termijn over te gaan naar een Barefoot Just Adjust: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... djust.html . Een boommaat heeft een boomloos zadel niet, maar wel een pommelmaat (gaat in de voorkant van het zadel), en mijn Tinker heeft daarvan maat XXL, is dus ook flink breed. :)

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:36

Ik ben gek van de barefoot Cheyenne. Heerlijk boomloos zadel. De pommel kun je aanpassen. Zadel past bijna op elk paard en rijdt heerlijk. Nou ben ik eerlijk gezegd helemaal gek van het merk barefoot.

GipsyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 16:50

Ik heb bij mijn vorig paardje (haflinger) een barefoot cheyenne gehad, maar dat schoof ontzettend en ik zelf kwam in draf niet goed uit het zadel. Zal misschien wennen zijn, maar eerlijk gezegd niet fijn voor mijn rug.

Evti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:51

Al is aan een kent and masters gedacht? Heb ik zelf op een tinkir liggen, ook wat overbouwd. Zeer tevreden over!

GipsyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 16:58

Kent en masters en massimo trail al vaker naar gekeken, maar zelfs 2e hands blijven ze te duur voor mij. Zelf blijft mijn zadelmaker maar praten over wintec cair, maar lees hier zoveel slechte verhalen erover dat ik daar erg aan twijfel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:00

Wintec niet doen :7

Waarom wil je persé een zadel met ribzit?

GipsyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 17:42

Ribzadel zit zo lekker! Maar sta zeker ook open voor andere zadels met zachte zitting.
PS werd ook genoemd, mooi zadel maar waar kun je die kopen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:22

GipsyLee schreef:
Ik heb bij mijn vorig paardje (haflinger) een barefoot cheyenne gehad, maar dat schoof ontzettend en ik zelf kwam in draf niet goed uit het zadel. Zal misschien wennen zijn, maar eerlijk gezegd niet fijn voor mijn rug.

Klinkt als een zadel dat niet goed op het paard lag, door een verkeerde maat pommel of zelfs simpelweg door het te ver naar voren te leggen. Dan is de kans groot dat het erg gaat schuiven en wordt het ook lastig om licht te rijden...terwijl het bij goed gebruik misschien wel perfect had gezeten en gelegen... dus op deze ervaring zou ik heel "boomloos" niet direct afwijzen :)

Maar bij ribzit denk je tegenwoordig toch al snel aan Massimo, wellicht toch goed tweedehands aanbod in de gaten houden? :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:50

Anders thorowgood als k&m tweedehands te duur word? Zit dezelfde boom in. Zijn er niet met ribzit, maar als je qua budget krap zit zal je ook een goed passende zadel zonder ribzit kunnen doen en daar voor je eigen comfort een bontje of gelzitting op doen?

GipsyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 16:01

Heb nu een ps fridur freizeit op het oog. Deze mag ik proberen, maar de kans is groot dat deze goed gaat liggen op mijn Tinker. Zadel is voor overbouwde paardjes met korte en iets holle rug. Ben eens benieuwd