Stübben easy control trens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jisseman

Stübben easy control trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 12:14

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:26

Ik heb het bit, maar van een ander merk.
Alleen de omschrijving slaat helemaal nergens op. Het was geen stang, is geen stang en zal nooit een stang worden.
Het enige wat het doet, is dat het gaat fungeren als een ongebroken bit. Die heeft een andere drukverdeling.

Ik zocht voor mijn paard een rustig en zacht bit, daarom heb ik deze gekozen.
Hij miemelt veel met zijn mond (ik kijk altijd eerst hoe ze erop reageren alleen door hem in de mond te hebben en daarna gebruik ik ze een keer met longeren, dus zonder invloed van de ruiter).

Zie dat ik het vrij onduidelijk had geschreven. Hij miemelt altijd veel met zijn mond, maar met dit bit is hij het rustigst. Ik rij er nu een jaar of 2 mee, denk ik.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 12-06-14 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

kejen

Re: Stübben easy control trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:30

Ik gebruik hem ook. Ik had voor mijn 3 jarige fries eerst een enkel gebroken bustrens. Dit vond hij niet prettig. Ik wilde een stabielere mondligging, een dunnere en een bit wat niet in de gehemelte prikt.

Hij reageert het super op! Ik longeer hem ermee en ik rijd er ook mee.

jisseman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 11:54

dus jullie hebben er voor gekozen omdat het stabiel ligt?
Mijn paard is erg sterk.. en dacht dat het daarom misschien wel een geschikt bit is maar zo te lezen hebben jullie het bit daarom niet gekozen

IrisCamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:45

toevallig heb ik van de week met dit bit gereden voor het eerst op mijn pony, maar ik vind het geen fijn bit. Ik heb het gebruikt bij springen omdat hij dan nog erg hard kan gaan op de sprong door over enthousiaste en dan erg sterk word. Hij werd er alleen vervelender van en nog sterker. Zelf vind ik dat het bit erg snel op de 'stang' overgaat. Ik blijf lekker bij mijn dubbel gebroken bittje :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:49

Ik zou toch graag willen weten hoe een dubbel gebroken bit een stabiele ligging kan hebben, zeker met twee schakelpunten.. Ik rijd momenteel ook met een dubbel gebroken, maar dat doe ik niet vanwege de stabiliteit, daar scharniert zo'n bit te veel voor.

Zoals kamsel al zegt, dit bit kan geen stang worden. Het word een ongebroken trens. Voor een stang heb je hefboomwerking nodig, en die treed hier niet op. Een ongebroken trens werkt trouwens niet scherper in, maar ligt stabieler en zal de signalen dus zuiverder over brengen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:51

Deze scharnieren maar zeer beperkt. Je kunt het bit helemaal recht leggen, maar niet verder buigen dan zoals hij op de foto staat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:26

Eigenlijk vergelijkbaar met een Sprenger en Pessoa met hetzelfde principe?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:06

Tja, dan zou je ze naast elkaar moeten leggen om te zien of ze allemaal hetzelfde kunnen bewegen.
Maar het lijkt me wel.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:16

Lara_Silver schreef:
Het word een ongebroken trens. Een ongebroken trens werkt trouwens niet scherper in, maar ligt stabieler en zal de signalen dus zuiverder over brengen.

Je vraagt hoe het kan dat het bit stabiel ligt, maar je geeft zelf het antwoord al aan.

Edit:
Je rijd zelf met een dubbelgebroken trens. Dit bit scharniert te veel voor een stabiele ligging. Daarom is de easy control trens ook geen 'gewone' dubbelgebroken trens. Want dat bit gebruik je niet voor de stabiliteit.

Easy control trens is zacht in de mond (dubbelgebroken), maar ook stabiel (ongebroken bij ophouding), dus erg duidelijk als je teugelhulpen geeft.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:08

kejen schreef:
Lara_Silver schreef:
Het word een ongebroken trens. Een ongebroken trens werkt trouwens niet scherper in, maar ligt stabieler en zal de signalen dus zuiverder over brengen.

Je vraagt hoe het kan dat het bit stabiel ligt, maar je geeft zelf het antwoord al aan.

Edit:
Je rijd zelf met een dubbelgebroken trens. Dit bit scharniert te veel voor een stabiele ligging. Daarom is de easy control trens ook geen 'gewone' dubbelgebroken trens. Want dat bit gebruik je niet voor de stabiliteit.

Easy control trens is zacht in de mond (dubbelgebroken), maar ook stabiel (ongebroken bij ophouding), dus erg duidelijk als je teugelhulpen geeft.

Dat laatste gaf ik inderdaad ook al zelf aan. Vervolgens gaf kamsel mij al een prima uitleg, namelijk dat deze dubbelgebroken veel minder scharniervrijheid heeft dan een normale dubbelgebroken trens. Je valt een beetje in herhaling met je post. Dubbelgebroken is trouwens niet zachter, maar gewoon anders dan een ongebroken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:14

Ik vindt ze geweldig.
Wil je iets wat wat meer inwerkt heb je ook andere varianten. Bv stubben vlinder bit met easy control principe. Of een pellham bit.
Ik heb een easy control halve kneveltrens voor mijn jonge merrie. Ben er erg blij mee. Mooi stabiel in de.mond. Waardoor paard rustige aanleuning aanneemt

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:53

Lara_Silver schreef:
Dat laatste gaf ik inderdaad ook al zelf aan. Vervolgens gaf kamsel mij al een prima uitleg, namelijk dat deze dubbelgebroken veel minder scharniervrijheid heeft dan een normale dubbelgebroken trens. Je valt een beetje in herhaling met je post. Dubbelgebroken is trouwens niet zachter, maar gewoon anders dan een ongebroken.

Ik zeg alleen dat een dubbelgebroken bit zacht is. Niet dat het zachter is. Maar goed. Het is duidelijk allemaal.

jisseman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 22:25

heeft iemand ook gekozen voor dit bit omdat het paard sterk is tijdens het rijden?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:43

Dit is geen bit voor sterke paarden, noch de dubbelgebroken, noch de ongebroken trens 'modus' van het bit. Dubbelgebroken nemen ze goed aan en als hij overgaat op ongebroken trens word hij niet harder, maar gewoon duidelijker. Voor veel paarden is dat al genoeg. Maar een stalen mond ga je met deze trens niet in boter veranderen nee, en een sterk paard ga je hiermee ook niet handelbaarder maken, dat zit hem in eerder in het rijden en de handhaving van het paard. Is je probleem trouwens een bak-, of een buitenrit probleem?

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:38

Het kan zijn dat je paard sterk is, omdat hij de hulpen niet meer kan onderscheiden. Dus niet meer luistert naar de teugelhulpen.
Dan zou ik dit bit wel proberen als ik jou was. Zeker omdat hij 'gewoon' zacht is. Maar wel duidelijk.
En dit kan wel een verschil geven tijdens het rijden. Mits consequent in gebruik.

Je hebt dit trouwens ook in een goedkope uitvoering, mocht je het willen proberen.

DarDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:41

Dit is toch wat ze ook een danger bit noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:41

Heel cliche maar een sterk paard ga je niet veranderen door er een scherper bit in te gooien, maar door correct te gaan rijden. ;)

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:47

Joolien schreef:
Heel cliche maar een sterk paard ga je niet veranderen door er een scherper bit in te gooien, maar door correct te gaan rijden. ;)

Dat is juist. Alleen is dit bit niet scherp. Of scherper. Dit bit is duidelijker door de stille ligging bij het aannemen van de teugel.

Dus komen de hulpen duidelijker over op het paard. En kan hij de hulpen wellicht beter onderscheiden van elkaar. Dit vergt dus wel veel tijd en consequentheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:48

kejen schreef:
Joolien schreef:

Dat is juist. Alleen is dit bit niet scherp. Of scherper. Dit bit is duidelijker door de stille ligging bij het aannemen van de teugel.

Dus komen de hulpen duidelijker over op het paard. En kan hij de hulpen wellicht beter onderscheiden van elkaar. Dit vergt dus wel veel tijd en consequentheid.

Ja deze opmerking staat los van het bit, maar is bedoelt voor ts omdat zij dit bit wilt voor scherpere inwerking omdat haar paard sterk is.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:49

jisseman schreef:
heeft iemand ook gekozen voor dit bit omdat het paard sterk is tijdens het rijden?

*steekt vinger op* Ikke ! :D

Mijn paard wordt hevig bij het springen en komt moeilijk terug in tempo door zijn enthousiasme.
Met dit bit reageert hij beter op mijn ophouding en laat zich terugrijden.

Ik heb onlangs (na 1 jaar Dangerbit) nog eens met een Stubben Golden Wings dubbel gebroken gereden en dat was één drama. Paard liep door mijn hand en ik had totaal geen voeling met zijn mond.
Hij schuimde ook nooit op die Golden Wings en op het dangerbit wel, dus voor hem en mij duidelijk een betere keuze.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:31

Joolien schreef:
Ja deze opmerking staat los van het bit, maar is bedoelt voor ts omdat zij dit bit wilt voor scherpere inwerking omdat haar paard sterk is.

Jouw opmerking staat ook los van het bit. Want het des betreffende bit is niet scherp(er). TS vraagt alleen naar ervaringen en of het bit geschikt is voor een sterk paard.
Zij wilt het paard dus niet rijden met een scherp bit.

Ik denk dat TS dat zelf ook wel weet.

jisseman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 16:07

kejen schreef:
Joolien schreef:

Jouw opmerking staat ook los van het bit. Want het des betreffende bit is niet scherp(er). TS vraagt alleen naar ervaringen en of het bit geschikt is voor een sterk paard.
Zij wilt het paard dus niet rijden met een scherp bit.

Ik denk dat TS dat zelf ook wel weet.

daar heb je gelijk in kejen...
ervaringen wil ik weten over het bit, waarom het ze het gebruiken en of het idd zoals in de beschrijving van de link ook écht geschikt is voor een sterk paard

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:35

Ja het is geschikt omdat het duidelijk is. Je hebt niet eerst een hoop ruis als je wat inkomt met je hand.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:23

kejen schreef:
....

Wij hebben momenteel 2 Stübben Easy Control bitten in gebruik (in beide gevallen de halve knevel versie). 1 voor onze shetlander en 1 voor de C pony van ons dochtertje. Ik heb voor deze bitten gekozen om de redenen die kejen hierboven aangeeft :)