[WN] Welk model bit heb ik nou eigenlijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Welk model bit heb ik nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:43

Het gaat om het onderste bit op de foto:

Afbeelding

Dit bit heb ik een tijdje geleden tweedehands gekocht en mijn ruin loopt er erg prettig op. Ik zou graag nog zo'n zelfde bitje willen maar dan zonder die sleuven, zodat hij ook showlegal is (je weet maar nooit...) Dus nu zat ik eens op de website van myler te kijken en ik kom er niet uit welk model ik heb.

Ik kijk hier: http://www.mylerbits.com/dyn_prodlist.php?k=87919 en zowel de MB03 (pagina 1) als de MB11 (pagina 2) hebben zo te zien hetzelfde mondstuk? Of zie ik het niet goed? Wie o wie ziet er verschil, en/of wie ziet welk mondstuk mijn bit heeft?
Ik zat nog te denken dat het verschil misschien rvs versus sweet iron is? Maar ik kan het niet goed zien.
Iemand die het weet?

superpony

Re: Welk model bit heb ik nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:41

MB 11 heeft een ander rollertje. De MB03 heeft andere ringen, maar zelfde mondstuk. Bij de beschrijving staat of het sweet iron is en gaat roesten. Ik heb snel gekeken en gelezen, maar dat was volgens mij bij beide mondstukken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 23:44

Jeetje dat jij dat ziet. Ik ga nog een keer kijken.

Andere ringen is niet zo erg. Ik wil liever zonder sleuf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:46

Is er geen handige smid/lasser/metaalbewerker die die sleuven kan verwijderen? Voor trekpaarden het bit verlengen kan ook, dus waarom dit niet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 23:46

Wacht! Ik zie het nu! Het koperen rolletje is hetzelfde (mijn bit heeft gladde stukjes en gegroefde stukjes in het rolletje) maar het tussenstukje is anders. Met schakeltjes.

Wat stom dat ik dat niet gezien heb :o Dank je wel superpony!

tamary ik wil graag sowieso nog een bitje er bij waar dan dit hoofdstel (mijn "nette" hoofdstel) aan komt. En bitje wat ik nu heb voor een hoofdstel met een wat lichtere (want gemaakt van biothane) kinriem. Want daar zijn die sleuven erg handig voor.
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-06-14 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:48

Die MB03 heb je in 2 soorten, dus kun je nog kiezen ook. Verder zou ik alleen goed op de maat letten.

Neem je die met zwarte ringen of rvs?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 23:50

Rvs. Zwarte ringen vind ik niet zo mooi bij mijn paard/tackcombi.

Qua maat heeft hij gewoon 5" :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:01

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 10:23

O? Zo lees ik het niet in het regelboek. En ik gebruik die ringetjes/sleuven wel, zoals je op de foto kunt zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:45

Het kan zijn aangepast, maar ik heb er vroeger wel mensen mee zien starten. Was nooit een probleem (of werd niet opgemerkt ;) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 12:07

Ik heb het er even bij gezocht:

Regelboek schreef:
Wordt in dit reglement een "snaffle bit" genoemd, dan wordt bedoeld een zacht, glad, metalen bit met gebroken mondstuk waarvan de dikte [bla bla bla] en de omtrek van de ring vrij moet zijn van verbindingen voor bakstuk, teugel of kinriem/ketting die hefboomwerking kunnen veroorzaken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:11

Technisch gesproken is de omtrek de buitenzijde en daaraan zitten geen bevestigingen ;)
Als je de teugels niet door de ringen doet heb je dus ook geen hefboomwerking.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 12:15

Je spreekt jezelf nou een beetje tegen. Volgens jouw interpretatie zijn bevestigingen aan de binnenkant van de ring dus toegestaan ongeacht of dat een hefboomwerking veroorzaakt.

Misschien maar eens met bit naar een clinic-van-jurylid en daar navragen. Alhoewel ik 't er nog steeds niet uit vind zien hoor, zo'n onderstebovenbit met kuisheidsgordel-voor-kinriem :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:19

Nee, ik zeg dat de ringen aan de binnenkant mogen zolang je ze niet gebruikt omdat dit wel een hefboomwerking kan geven. Aan de buitenkant (zoals een Pessoa) mogen ze dus helemaal niet zitten.
Eigenlijk zou je het aan meerdere jury's moeten vragen, want of ze allemaal hetzelfde antwoord geven is ook nog maar de vraag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 12:47

Ik denk eigenlijk dat het het handigste is om het zekere voor het onzekere te nemen en een bit met ringen zonder toevoegingen te zoeken. Aangezien ik er sowieso nog eentje nodig heb :+