Even jullie mening gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Even jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 22:43

Ik zit even te dubben en heb daarom nood aan een objectieve paardenkenner, jullie dus ;)
Nog geen jaar geleden kocht ik voor mijn paard een nieuw zadel voor een goede prijs.
Destijds hebben we het zadel getest in stap en draf. Het zat goed (juist ja, ZAT).

Nietsvermoedend (mijn paard was inmiddels goed bijgekomen met weinig bespiering) laat ik dit jaar mijn zadel checken. Ook galop was geen probleem meer. Wél hebben verschillende mensen me al op gewezen dat ik toch iets teveel naar een bepaalde kant hing. Ok, kan gebeuren maar in dit geval was het iets té vaak (akkoord, mijn houding is niet 100%). Het was ook vrij snel nadat ik mijn zadel kocht.

Goed, de zadelcheck is er dus. In galop schoof het naar voren op de schouders van mijn paard.
Grr, mijn zadel van net geen jaar oud bleek dan toch niet lekker te zitten voor mijn paardje.
Verschillende bomen geprobeerd, aangepast maar helaas het zadel kan niet veranderd worden naar de maten van mijn paard. Moet dus een nieuw zadel hebben.
De zadelpasser zou dan langskomen met verschillende modellen en we kunnen dan eens testen.

Maar...ik vraag me af of dit dan wel een goed idee is? Ik bedoel maar, ik kan wel een nieuw zadel kopen maar ik heb me misschien laten verleiden tot een semi - boomloos zadel en heb de mogelijkheid om ze te testen. Er is me verteld geweest dat ik nog kan rijden met het huidig zadel maar best niet teveel meer galopperen. Zat al die tijd dan het zadel niet goed? En kan ik nog rijden met dit zadel?
Ik ben op de site van Per Mi Cavallo terecht gekomen en ik vroeg me af wat jullie meningen waren?

Veel vragen maar ik zit naar mijn gevoel even vast. Ik vind een zadel een delicaat iets en wil dat het dan ook perfect zit voor mijn paard.

Mijati

Re: Even jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 06:19

misschien kan je onder je huidige zadel, ter overbrugging, een antislip-padje leggen, zodat hij ook in de galop blijft liggen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 06:26

Ik haal even dit stukje uit je tekst:

Citaat:
mijn paard was inmiddels goed bijgekomen met weinig bespiering

Dat je zadel dus niet meer past na 1 jaar kan kloppen, je paard is immers veranderd in bespiering. Soms kun je zaken nog wel oplossen door gebruik van gelpadjes of antislip-padjes (als voorbeeld: paard zit goed in bespiering, paard heeft blessure waardoor hij op rust staat, bespiering valt terug, met gelpadje kun je dan nog eea oplossen totdat je paard weer goed in de bespiering zit).

Of je nu je huidige zadel nog kunt gebruiken kan ik zo niet zeggen. Er zijn wel diverse zadels op de markt waar je vanalles aan kunt veranderen zodat hetzelfde zadel goed blijft passen op een veranderend paard (zoals bijvoorbeeld een andere boom er in). Als je paard nog aan het veranderen is dan zou ik het meer in die hoek zoeken.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 06:36

Het kan heel goed kloppen dat je zadel eerst goed gelegen heeft hoor, maar door de ontwikkeling van je paard en de bespiering kan dit idd na een tijd heel anders zijn. Omdat het zadel nu niet goed meer ligt wil niet zeggen dat het altijd al zo geweest is natuurlijk :-)

Toen ik mijn jonge merrie kocht heb ik dan ook op voorhand een zadel gekocht welke ruim! aanpasbaar was vanwege de groei/ontwikkeling die zij nog door zou maken. Hier heb ik persoonlijk nog geen dag spijt van gehad. Zo jammer joh dat je nu weer naar de buidel moet tasten voor een goed passend zadel.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 08:33

Bedankt voor jullie reacties :)
Ik vind het erg moeilijk om te beslissen. Het zadel is vanaf dag 1 aan het schuiven: ligt dit aan mijn paard, mijzelf of dat het zadel toch niet goed is aangemeten?dat ik het verkeerd erop gelegd?

Er was afgesproken dat ik het zadel na twintig uren na eerste gebruik moest laten nazien. Ik baal dat het toen moest aangepast worden en het nu dan niet meer kan gebruiken.

Dan vraag ik me af of het wel verstandig is dat ik terug voor een boomzadel kies of niet beter overstap naar een flexibel zadel dat zich aanpast naar het paard.

Ik ben van plan mijn paard nu echt goed te trainen en meer spieren te kweken dus ik vraag me dan af of dat ik er verstandig aan doe om weer een boomzadel aan te passen, te kopen en het blijkt achteraf dat ik misschien wel een half jaar met een niet passend zadel heb gereden. Want je kan niet elke maand de zadelpasservice laten komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:38

Met een nieuw zadel moet de vulling zich vaak nog wat 'indikken'. Het is vrij gebruikelijk om dan na 20 uur rijden weer een afspraak te maken. Vaak moet er dan wat vulling bij gestopt worden. Dat is dus niet zo vreemd.

Je kunt gewoon voor een boomzadel kiezen, maar neem er dan eentje waarbij de boom eventueel ook aangepast kan worden. Een Schumacher bijvoorbeeld. Je kunt nu ook een zadel nemen wat een beetje ruim ligt en dat opvullen met een gelpad totdat je paard voldoende spieren heeft. Vooral in het begin veranderen paarden enorm.