Waarom een bit? Wat vinden jullie van het bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rakkermonty1

Waarom een bit? Wat vinden jullie van het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 10:09

wat vind ik van het bit? Zielig!
Zielig! Zielig! Zielig! Zielig! Zielig! Zielig! Zielig!kijk op you tube het filmpje: de effecten van het bit deel 1. Deel 2, 3. 4. 5. 6, enz zijn er niet.

Maar paarden hebben hele scherpe stukken in de mond en hele gevoelige en wat zou jij vinden als er met een metaal ding dat super super super scherpe stuk tegen dat super super super gevoelige drukt. En een tong bit... Vreselijk.... Want om de pijn te verminderen legt het paard zijn tong over het bit. Maar met een tong bit lukt dat niet meer.

Wat vertellen de ogen als je je paard nagwvekijk rijd ofzo met bit? Pijn en.. Pijn en nog eens... Pijn! Waarom je paard pijn doen als het ook zonder pijn kan.
Waar kies jij voor?
Pijn?
Of
Eeuwige vriendschap en bitloos?
Je kan nog steeds alles. Springen
Dressuur
Cross country
Buitenritten
Beginners erop laten rijden
Alles!

De werking van het bit deel 1! Kijken!!
Kijk ook het filmpje: paarden met bot en bitloos.
En: bitloos rijden (BESCHRIJVING)
En: waarom een bit dat is pijnlijk!

Brittneyx

Re: Waarom een bit? Wat vinden jullie van het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:13

met een bitloze optuiging kan je een paard ook veel pijn doen
het gaat niet over bit of geen bit het gaat over hoe je ermee omgaat
vind jou wel heel sterk overdrijven

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:16

Dat filmpje van de effecten van het bit
Is super overdreven. Ik kies voor mijn paardje wat zij het fijnst vind met bit of bitloos. En een bit is niet pijnlijk of zielig als je er goed mee omgaat.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:16

Wat een onzin weer...
Lees je eerst maar eens in over de gevolgen van bitloos rijden en leer vooral eerst een goed kijken naar een paard voor je met dit soort bullshit opmerkingen aan komt...
Je moet niet alles geloven

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:17

Rakkermonty1 schreef:
wat vind ik van het bit? Zielig!
Zielig! Zielig! Zielig! Zielig! Zielig! Zielig! Zielig!kijk op you tube het filmpje: de effecten van het bit deel 1. Deel 2, 3. 4. 5. 6, enz zijn er niet.

Maar paarden hebben hele scherpe stukken in de mond en hele gevoelige en wat zou jij vinden als er met een metaal ding dat super super super scherpe stuk tegen dat super super super gevoelige drukt. En een tong bit... Vreselijk.... Want om de pijn te verminderen legt het paard zijn tong over het bit. Maar met een tong bit lukt dat niet meer.

Wat vertellen de ogen als je je paard nagwvekijk rijd ofzo met bit? Pijn en.. Pijn en nog eens... Pijn! Waarom je paard pijn doen als het ook zonder pijn kan.
Waar kies jij voor?
Pijn?
Of
Eeuwige vriendschap en bitloos?
Je kan nog steeds alles. Springen
Dressuur
Cross country
Buitenritten
Beginners erop laten rijden
Alles!

De werking van het bit deel 1! Kijken!!
Kijk ook het filmpje: paarden met bot en bitloos.
En: bitloos rijden (BESCHRIJVING)
En: waarom een bit dat is pijnlijk!

Zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens. Dan zie je dat hier al heel veel topics over zijn. :o

Bitloos kan net zo pijnlijk zijn als met bit rijden. Ligt aan de hand van de menner/ruiter/amazone. Is die sterk met zijn/haar handen. Dan is beide even slecht.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 08-06-14 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:17

Bitloos kan ook verkeerd gebruikt worden. Maar daarmee zeg ik niet dat het bit wel goed gebruikt word. Ik vind dat jij het filmpje wel wat overdrijven hoor.

Schrompeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:18

het bit is zo pijnlijk als dat de ruiter het maakt met zijn hand, hetzelfde geld voor bitloos

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:18

Weer zo'n topic? :+

Kort maar krachtig: een optoming is zo hard als de ruiterhand. Als je gaat sjorren aan een hackamore, daar wordt een paard ook niet blij van.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:20

Om de pijn te verminderen legt een paard zijn tong over het bit?

Als het bit OP de tong ligt heeft het paard er weinig pijn van, duw maar eens op je eigen tong, dat is gewoon een zachte spier. Juist als een paard de tong over het bit heeft, doet het vreselijk pijn, omdat de druk DAN PAS recht op de lagen komt.
Dit in tegenstelling tot een bitloos hoofdstel. Daar komt de druk ALTIJD rechtstreeks op het neusbeen, wat veel pijnlijker kan zijn.

Het gaat er niet zozeer om of je mét bit of zonder bit rijdt, maar HOE je ermee rijd. Je kunt met beide vriendelijk rijden en met beide een paard heel veel pijn doen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:20

Hier zijn al talloze topics over.

Ipv hard roepen dat een bit 'ziehlughhh' is, en bitgebruikers uitmaken voor het pijn doen van hun paarden, even verder kijken naar hoe bitgebruikers hun bit gebruiken. Niet alles aannemen van 1 filmpje.

Zoals hierboven als is genoemd. Het gaat om hoe een bit gebruikt wordt. En ook.bitloos kan pijnlijk zijn, met name de neusbot. Alle druk komt op 1 riempje ipv op verschillende plekken met bit.

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:21

Toppunt van overdrijven..

Het klink heel cliché, maar het gaat er toch om hoe je ermee omgaat? Een bitloos hoofdstel kan ook schade aanbrengen aan de neus, als het hoofdstel niet goed zit.

Met een bit in de mond kan je toch ook plezier hebben? Of niet?

Maar iedereen heeft een mening en zijn argumenten daarvoor, wij kunnen niet bepalen wat jij vindt.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:22

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:24

[***] schreef:
In je profiel staat dat je op de manege rijd, je bent tegen het bit, en daar moet je met. Als je dan echt vind dat het zo zielig is, waarom rijd je daar dan nog? Beetje tegenstrijdig

Inderdaad. En had gedacht dat je veel jonger was dan dat je leeftijd zegt in je profiel.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 08-06-14 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:25

FriesWytske schreef:
[***] schreef:
In je profiel staat dat je op de manege rijd, je bent tegen het bit, en daar moet je met. Als je dan echt vind dat het zo zielig is, waarom rijd je daar dan nog? Beetje tegenstrijdig

Inderdaad. En had gedacht dat je veel jonger was dan dat je leeftijd zegt in je profiel.

18 jaar en dan "niet ouder dan 25 jaar"? Misschien is de leeftijd ook niet correct als ze al twee in haar profiel heeft staan?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:26

Misschien is het handig om je eerst eens goed in de materie te verdiepen alvorens je zo'n enorm negatieve aanname neerzet.
Je baseert jouw beeld op slechts één filmpje wat nog eens een behoorlijk gekleurd filmpje is. Je bekijkt het verhaal maar van één kant.

Er zijn veel soorten bitten en dat zijn echt niet allemaal middeleeuwse martelwerktuigen. Ik heb jaren met stang en trens gereden maar mijn paard heeft daar nooit pijn van gehad. Volgens jouw aanname zou ik dus geen vriendschap met mijn paard kunnen hebben omdat ik met 2(!) bitten heb gereden.

Een bit is zo gemeen of vriendelijk als de ruiterhand. Bitloos rijden is niet de heilige graal hoor, er zijn zat paarden die het botje op de neus gebroken hebben door te veel druk.
Het staat of valt allemaal met hoe je ermee omgaat.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:26

Haha op TS haar hele profiel staat duidelijk dat ze tegen het bit is.
Maar op de manege paarden wel met bit rijden?
Nou dan houd je echt goed vast aan je 'eigen' principes :P

Als het bit echt zo slecht was, zou iedereen er dan nog mee rondrijden?
Ik denk eerder dat je het bit niet goed weet te gebruiken als je zo reageert.
Kan alleen maar lachen om dit topic. Dit kun je toch niet serieus nemen.
Ga je eerst maar eens goed inlezen over de voor / nadelen van bitloos / met bit rijden TS.

Niet zo serieus reageren lieve bokkers! Dit is gewoon een onwetend persoon.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:27

Ik ken paarden die een bitlooshoofdstel egt niet fijn vinden. Dan lopen ze niet meer en gaan ze steigeren. Toen ik ze met bit ging rijden deden ze dat niet, en hadden ze veel meer plezier in het rijden,dus dat het bit zielig is daar overdrijf je wel mee. Een bitloos hoofdstel is niet altijd vriendelijker

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:28

Inderdaad [***], als je echt zo tegen het bit bent, ga je niet o een manege rijden waar ze mét bit rijden.
Dan sta je ook niet sterk op je standpunt.

En inderdaad, er zijn al een miljoen fora over dit. :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:32

Beetje schijnheilig hè Ts: tegen het bit zijn maar op de manege wel met bit rijden omdat jij toch zo nodig wil rijden...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:32

Eeuwige vriendschap :')

Ts, paard is een paard, geen mens. Ben heel eerlijk; de enige grote liefdes van mijn paard is eten en andere paarden. Ik ben een bijkomend voordeel :+
Misschien als ik bitloos ga rijden dat ik dan opeens op de eerste plek kom te staan!

Succes met de kruistocht iig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:33

Dit is al het zoveelste topic dat over bit VS bitloos gaat...

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:34

Maarja dit zijn ook altijd de mensen die er niks over weten en ook maar van 1 filmpje alles aannemen en dus eigenlijk niks ervan afweten en het toch lopen roepen ..
Kennelijk is ts een beetje te "lui" om zich er in te verdiepen en roept dus allemaal dingen waar niemand eigenlijk zin in heeft ..
Ts eerst gaan verdiepen erin en dan pas kijken wat je er echt van vind want dit is iets wat je van een ding waarneemt en wat ook nog zwaar overdreven is .
En neem aan dat als je het echt "zieluuugghh" vindt om met bit te rijden je ook niet rijd op de manege ? Dus je staat zelf al niet eens achter je eigen mening ?
Vindt dit topic ook eigenlijk tijd verspilling en niemand heeft hier iets aan ... ;)

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:35

Lijkt me een beetje een penny topic zo ? :P
Wat al eerder is gezegt je overdrijft eenorm. Lees je eerst eens beter in voordat je zo'n topic opent. Er bestaan onderhand wel zoveel van deze zeur dingen dat ik en waarschijnlijk mede bokkers met mij er nogal gek van worden.
En trouwens een paard rijd je vanuit de ontspanning nageeflijk dus daar komt geen pijn bij kijken. Anders zou een paard zich nooit nageeflijk laten rijden.
Laatst bijgewerkt door ikheetesmee op 08-06-14 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:38

ikheetesmee schreef:
Lijkt me een beetje een penny topic zo ? :P
Wat al eerder is gezegt je overdrijft eenorm. Lees je eerst eens beter in voordat je zo'n topic opent. Er bestaan onderhand wel zoveel van deze zeur dingen dat ik en waarschijnlijk mede bokkers met mij er nogal gek van worden.

+1
Ik vind ook dat ts zich beter had moeten inlezen voor ze fit topic oprnt

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:38

:')

Ik ben niet tegen het bit. Het is een fijn hulp middel, en inderdaad zoals al eerder gezegd is gaat het er om hoe je ermee om gaat.
Voor mijn pony heb ik een dubbelgebroken bustrens.
Waarom? Omdat hij er fijn op reageerd en het voor hem een lekker zacht bitje is!

Ruiters die bitloos rijden vindt ik helemaal geen probleem, maar kan net zo goed schade aanbrengen.