Welk bit ipv een ongebroken pelham? De Busse Rotare?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Welk bit ipv een ongebroken pelham? De Busse Rotare?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 18:13

Na een lange zoektocht naar het juiste bit voor mijn paard ben ik vorig jaar bij de ongebroken pelham beland. Mijn paard loopt er erg fijn mee maar ik zou toch graag weer terug willen naar een op het oog eenvoudiger bit.

Mijn paard heeft een duidelijke voorkeur voor een ongebroken bit dus ik heb onlangs een poging gedaan om te werken met een ongebroken bustrens. Ik heb hier alleen mee gelongeerd zodat ik goed kon zien hoe ze er op zou reageren met haar mond. Ze opende haar mond veel waarbij ze met haar snijtanden echt aan het "bijten" was. Dit is iets wat ze niet doet met de pelham. Nu zou ik met behulp van een sperriem haar mond dicht kunnen snoeren zodat ze haar mond niet open kan doen maar dat wil ik niet.

Ik heb in het verleden verschillende bitten geprobeerd, enkel en dubbel gebroken, happy mouth, water en bustrens, Danger, Myler en bitloos. De pelham gaf haar echt rust. Nu kan ik er voor blijven kiezen om hiermee te blijven rijden maar ik zou ook in de toekomst misschien wel eens een wedstrijd willen starten en dan is de pelham helaas verboden.

Vanwege de kosten die ik in het verleden heb gemaakt wil ik niet van die hele dure bitten proberen om er vervolgens het risico te lopen dat ze het niks vindt.

Bij EJ verkopen ze de busse rotare. Dit bit kan niet scharen maar kan wel eenzijdig inwerken. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

smurfje

Re: Welk bit ipv een ongebroken pelham? De Busse Rotare?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:20

Dan zou een africhtings bitje je kunnen helpen. Is een ongebroken watertrens.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 18:23

Heb ik ook naar zitten kijken. Maar die heeft aanzienlijk meer ruimte voor de tong en daardoor meer druk op de lagen, is dus nog een twijfelpunt. Heb je daar zelf ervaring mee?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:37

Mijn paard loopt er erg fijn op.

Inderdaad heeft het bit een tongboog. Maar deze is niet zo hoog dat je extra druk hebt op de lagen. Het is een heel stabiel fijn bit.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:44

Rij je de pelham ook echt met de hefboomwerking erbij? dus met dubbele teugels?
Misschien kun je op zoek gaan naar een bustrens met hetzelfd mondstuk als je pelham, en daar dan 2 teugels aan doen, waar je mee rijdt. Het is natuurlijk niet dezelfde werking, maar omdat je 2 teugels aan 1 bitring vastmaakt, heb je volgens mij toch een hele lichte hefboomwerking. Als dat zou werken, zou je later 1 teugel weg kunnen laten?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 18:53

smurfje schreef:
Mijn paard loopt er erg fijn op.

Inderdaad heeft het bit een tongboog. Maar deze is niet zo hoog dat je extra druk hebt op de lagen. Het is een heel stabiel fijn bit.

Okee, dat wist ik niet. Het leek een flinke tongboog vandaar mijn vraag, dank je wel. Je hebt deze variant ook in bustrens vorm, die zal nog stabieler liggen denk ik?

Dabo schreef:
Rij je de pelham ook echt met de hefboomwerking erbij? dus met dubbele teugels?
Misschien kun je op zoek gaan naar een bustrens met hetzelfd mondstuk als je pelham, en daar dan 2 teugels aan doen, waar je mee rijdt. Het is natuurlijk niet dezelfde werking, maar omdat je 2 teugels aan 1 bitring vastmaakt, heb je volgens mij toch een hele lichte hefboomwerking. Als dat zou werken, zou je later 1 teugel weg kunnen laten?

Ja ik rijd wel met dubbele teugel maar met de stang teugel losser van mijn trensteugel. Het mondstuk wat het meest overeenkomt is de ongebroken bustrens en die heb ik geprobeerd. Welliswaar niet met dubbele teugel maar daar deed ze zo "agressief"/gefrustreerd op, dat ik die inmiddels weer verkocht heb.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:03

Had het mondstuk ook dezelfde dikte? Vaak zijn de ongebroken trensen iets dunner als de ongebroken pelham, wat de andere reactie zou kunnen geven. En heeft je pelham een (kleine) tongboog, of is deze helemaal recht?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 19:05

Ze hadden beide een halve maanvorm, dus iets ronder maar geen aparte tongboog erin zeg maar. Dat van die diktes ben ik even aan het nakijken. Volgens mij is het verschil minimaal. Ja, minimaal. Bustrens is 12 mm en de pelham 13 mm. De reden voor een dunner bit is de beperkte ruimte in haar mond.
Laatst bijgewerkt door Akke_sSpring op 07-06-14 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:09

Ik heb een Busse rotate. Mijn PRE met erg gevoelig bekkie vond dit toch wel een uitvinding. Ik vind het heel fijn dat je goed eenzijdig kunt inwerken. Een ophouding aan 1 kant is ook echt aan 1 kant.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 19:13

rebecc1994 schreef:
Ik heb een Busse rotate. Mijn PRE met erg gevoelig bekkie vond dit toch wel een uitvinding. Ik vind het heel fijn dat je goed eenzijdig kunt inwerken. Een ophouding aan 1 kant is ook echt aan 1 kant.

Dank je wel voor je reactie.

Het bit spreekt mij op de een of andere manier aan qua vorm. Enerzijds de niet scharende werking en anderzijds de mogelijkheid om heel eenvoudig aan te geven wat je wilt. Zoals je al aangeeft een ophouding aan 1 kant is ook echt aan 1 kant. Als ik me niet vergis kan het bolletje in het midden ook draaien? Merk je daar nog wat van qua onrust in de mond? (ieder paard is anders, snap ik maar vraag het toch :) )

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:13

Is een myler bit niks voor je?
Als ik denk aan dat ie op een ongebroken fijn liep, zal jouw paard misschien wel fijn op een level 1 lopen.

Met de service van de paardenschuur kun je ze 2 weken uitproberen, en als het niks is krijg je je geld terug, of kun je bijv een level 2 proberen.
http://www.paardenschuur.nl/?page_id=4745

Ik heb mijn pony al zoveel jaren gereden op haar myler bitje. Was het enige bit waar ze dressuurmatig goed op liep en lekker wou aanpakken.
Ook mijn springpaard liep daar echt super op, zowel springen, eventing als dressuur.
Bij mij hier altijd level 2 en werkte fijn voor veel paarden. :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:17

Weet niet of het is toegestaan op wedstrijden maar is een ongebroken Baucherbit misschien een optie?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 19:20

MelanieB schreef:
Is een myler bit niks voor je?
Als ik denk aan dat ie op een ongebroken fijn liep, zal jouw paard misschien wel fijn op een level 1 lopen.

Met de service van de paardenschuur kun je ze 2 weken uitproberen, en als het niks is krijg je je geld terug, of kun je bijv een level 2 proberen.
http://www.paardenschuur.nl/?page_id=4745

Ik heb mijn pony al zoveel jaren gereden op haar myler bitje. Was het enige bit waar ze dressuurmatig goed op liep en lekker wou aanpakken.
Ook mijn springpaard liep daar echt super op, zowel springen, eventing als dressuur.
Bij mij hier altijd level 2 en werkte fijn voor veel paarden. :j

Dank je wel voor je reactie.

Ik heb een myler 1 gehad maar die vond ze niet fijn, is al wel weer een tijd geleden. Myler 2 heb ik toen niet geprobeerd omdat ik bang was dat de tongboog, die ik vrij vierkant vond, in haar gehemelte (rooster?) zou prikken. Haar rooster is inmiddels wel al wat opgetrokken dus ik zou het nog eens kunnen overwegen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:32

Het ontwerp van de Busse Rotare heeft in ieder geval wel veel weg van de myler, meestal is namaak echter niet zo fijn als "the real thing". Voordeel van de myler is dat je hem inderdaad (weer) kunt proberen, dus je weet wat je koopt. Mijn eigen paard loopt ook met een myler, de level 2. Daar is hij echt het fijnste mee. Hij is ook heel gevoelig in de mond, en dit bit pakt hij fijn op.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 19:36

Ik kan zo snel even niet terugvinden op de knhs site of het Baucher bit toegestaan is, dus dat moet ik even verder nakijken.

De Rotare heeft idd wat weg van de myler 1. Ik snap wat je bedoelt. Ik zal nog eens naar de myler 2 gaan kijken, dank je wel!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:38

De baucher is niet toegestaan op gewone KNHS wedstrijden, alleen vanaf de Z.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 19:44

Angela schreef:
De baucher is niet toegestaan op gewone KNHS wedstrijden, alleen vanaf de Z.

Ah dat scheelt zoekwerk, dank je wel :D

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:47

Ik rijd ook veel met een ongebroken bustrens. maar had het idee dat ie bij mn ene paard niet lekker kon inwerken met bijv 1 kant.
Toen zag ik de Busse Rotare bij EJ en dacht "dit issum" en idd het issum!!
Probleem bij dat paard is dat ie een (dubbel)gebroken bit te onrustig vind en tevens weinig ruimte heeft.
Een rechte is dan een stuk rustiger in de mond en de BR geeft je dan toch nog het gevoel dat je toch nog een beetje aan een kant kunt inwerken zonder dat het te onrustig wordt in de mond.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 19:50

reeskees schreef:
Ik rijd ook veel met een ongebroken bustrens. maar had het idee dat ie bij mn ene paard niet lekker kon inwerken met bijv 1 kant.
Toen zag ik de Busse Rotare bij EJ en dacht "dit issum" en idd het issum!!
Probleem bij dat paard is dat ie een (dubbel)gebroken bit te onrustig vind en tevens weinig ruimte heeft.
Een rechte is dan een stuk rustiger in de mond en de BR geeft je dan toch nog het gevoel dat je toch nog een beetje aan een kant kunt inwerken zonder dat het te onrustig wordt in de mond.

Wat een fijne tips allemaal, bedankt!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:06

Ik heb het bit nooit geprobeerd, maar als ik naar het ontwerp kijk, dan lijkt het alsof hij alleen vanuit het midden kan draaien. Dan zit het draaipunt dus midden op de tong (ook al draait hij alleen aan de binnenkant en voelt het paard het draaien niet direct op de tong), dan nog krijg je wel dat de draai op een klein punt komt (net als bij een enkel gebroken trens, maar dan stabieler). Bij de myler draait hij in een bus, waardoor er een langer stukje stabiel blijft op de tong (net zoals bij een dubbelgebroken trens, maar dan stabieler). Het zou kunnen dat dit verschil voor het paard maakt. Zowel positief als negatief natuurlijk, want zoveel paarden, zoveel wensen :)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 20:16

Dan zou het de moeite zijn om deze toch eens te proberen omdat ze de myler 1 destijds niet fijn vond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:59

Heb je ook wel zonder stangteugel gereden. Dus uberhaupt niet eraan gegespt? Hoe reageert je paard dan?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:02

Myler level 2 heeft toch geen 'vierkante' tongboog? Ik heb er 1, juist een hele fijne lichte tongboog. De MB04 :)
Level 3 heeft inderdaad wel een vrij hoge tongboog, zou ik ook niet zo snel mee gaan rijden.
Myler mag gewoon op wedstrijd (heb ik zelf ook mee gereden) als er maar geen sleuven in de bitringen zitten.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 21:24

Mizora schreef:
Heb je ook wel zonder stangteugel gereden. Dus uberhaupt niet eraan gegespt? Hoe reageert je paard dan?

Nee, ik heb nog wel een tijdje met pelhamriempjes gereden, dus op 1 teugel maar ik wilde graag weer duidelijk onderscheid maken. Ik kan morgen de stang teugel er wel af halen.

Ik heb overigens wel gelongeerd (dubbele longe) op alleen het trensdeel en daar deed ze het prima op.

Dabo schreef:
Myler level 2 heeft toch geen 'vierkante' tongboog? Ik heb er 1, juist een hele fijne lichte tongboog. De MB04 :)
Level 3 heeft inderdaad wel een vrij hoge tongboog, zou ik ook niet zo snel mee gaan rijden.
Myler mag gewoon op wedstrijd (heb ik zelf ook mee gereden) als er maar geen sleuven in de bitringen zitten.

Ik heb naar aanleiding van de adviezen in dit topic de myler level 2 nog even opgezocht en er zit inderdaad geen vierkante tongboog in. Heb je helemaal gelijk in! Toch heeft het iets meer hoogte en was ik bang dat het in het gehemelte zou prikken. In mijn gedachte was het inmiddels de hoogte van level 3, maar dat was niet zo. Dat van die sleuven heb ik inmiddels ook gelezen :)

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:28

Mijn paard is rustig met zijn mond, hij klappert alleen wat met zijn bovenlip