Zadel op verschillende paarden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Zadel op verschillende paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 22:11

Omdat ik door het bomen het bos niet meer zie, hierbij een vraagje.
Ik zoek een zadel dat over het algemeen op 'alle' (gemiddelde) paarden past.

Ik rijd verschillende paarden, dus volledig op maat is geen optie.

Op het moment rijd ik met een Hulsebos WB3 en een Euroriding Titan II.
Echter is de ene te smal voor de meeste paarden en de ander niet van mij.

Nu zoek ik dus een zadel met medium boommaat, 17" of 17,5".
Met een redelijk tot gedwongen zit, maar wel in een budget onder de 750,-

Wie o wie kan me hieruit helpen (ik besef dat het voor de echt smalle en echt bredere paarden niet met een zelfde zadel uit de voeten kan, maar zoeken er een waar ik over het algemeen mee vooruit kan).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:13

Passier grand gilbert al eens geprobeerd?

Ik heb er 1 en die past op mijn paarden, zwarte en de oude fjord.
Mijn vroegere instr. had er ook 1 en rijdt er vele paarden mee.

tjaakje

Re: Zadel op verschillende paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:16

Al aan boomloos gedacht? Die kan nagenoeg probleemloos op alle vormen paarden. Barefoot zadels bijvoorbeeld.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:18

KN ligt vaak heel fijn.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:20

Kn symfonie past altijd 99%

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 22:28

Tnx voor de tips, ik zal zeker eens gaan proefzitten op deze zadels! Waar mogelijk natuurlijk.
Ze zijn namelijk allemaal met wat minder wrong dan ik gewend ben, wat dat betreft ben ik een beetje verwend..

De Titan zou een geweldige optie zijn, maar ligt in de meeste gevallen wat boven budget.

Boomloos ben ik niet echt bekend mee, zijn deze er ook in een model met een echte dressuurzit?

Kom qua prijsklasse vaker bij Chamberlain of Kentaur uit, maar twijfel hierin wat over de boommaat. Bij chamberlain is deze zelfs vaak onbekend of verstelbaar, maar ik weet niet goed wat ik me hierbij moet voorstellen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 22:32

De Barefoot London en Lexington zijn echt dressuurzadels. Ze zien er wel nog iets anders uit dan "gewone" dressuur zadels, maar rijden wel als een dressuurzadel. Als je een zadel wilt die ook het uiterlijk heeft van een standaard dressuur zadel zou je kunnen kijken naar zadels van Hidalgo. Deze zadels hebben een flexibele leren boom in plaats van een houten of kunststof boom en passen zich dus ook aan aan de paardenrug.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:15

Kn , Zaldi (new kent/San Jorge). Beide van deze zadels kan ik altijd op meerdere paarden gebruiken.
(die dezelfde boommaat ongeveer hebben)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:20

Ik zou idd ook voor boomloos gaan. Als je het echt op meerdere paarden wil gebruiken heb je hier het minste kans mee om ongemakken te veroorzaken.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:25

hey everybody :)

ik heb bijna 't zelfde vraag als renee16, maar ik zoek een zadel die meer VZS is. De paarden die ik rij zijn groot, met brede schouders et wat breede schoft.
Ik ben geinteresseerd in Kieffers omdat ze zo goed uitgesneden zijn voor 't schoft. Maar ze zijn moeilijk te vinden in Frankrijk, niet te oud en in redelijke prijs.
Misschien andere tips nog? Ik hou van wat diepere zit en best veel wrong...

Merci :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:29

Ik wilde ook KN zeggen. Pastte op ons vorige paard prima, en op ons huidige paard ook. Alleen iets bij moeten laten vullen. Die zijn tweedehands denk ik wel te vinden binnen jouw budget.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:31

Ik heb een Prestige Hippos Dressage en die heeft al op veel verschillende paarden gelegen. Het is een erg makkelijk zadel en hij zit nog fijn ook :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:14

renee16 schreef:
Kom qua prijsklasse vaker bij Chamberlain of Kentaur uit, maar twijfel hierin wat over de boommaat. Bij chamberlain is deze zelfs vaak onbekend of verstelbaar, maar ik weet niet goed wat ik me hierbij moet voorstellen.

Die hebben dan een verwisselbaar kopijzer.

Een zadel met een medium boom is vaak op ieder paard wel te leggen. Is het paard te smal kun je altijd nog een onderlegger of bontje gebruiken. Paarden die een echt wijde boom nodig hebben zijn er niet zoveel.
Ik heb zelf ooit een Chamberlain gehad, maar was daar niet zo enthousiast van.
Je moet erop letten dat de keilkussens achter niet teveel uitsteken. Dat maakt een zadel langer en dan past het paarden met een kortere rug weer niet.
Zelf heb ik nu een Albion SLK, die op alle paarden waarop ik hem nu wel eens gelegd heb, goed past.
Dat is wel een duur zadel, maar tweedehands zijn ze om en nabij die prijs wel te krijgen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:19

Niet voor 750 euro, maar wel ideaal als je verschillende paarden te rijden hebt. De Deuber Maxima. Die is traploos breder en smaller te maken. Daar kan je dus met veel paarden wel iets mee.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:53

Ik rij echt al jaren met mijn kentaur zadel. Nieuw gekocht op mijn vrij brede paard. Nu pas gecontroleerd en aangepast voor mijn nieuwe paard die ranker is. Ik heb de electra van kentaur. Maar vriendinnen hebben de penelope en de modena dacht dat hij zo heet eb die past ook overal zo goed als op

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:03

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:52

Ik heb een thorowgood zadel met fish systeem, door de fishjes kan je de Boom zelf breder en smaller maken zonder al te veel gestuntel. Ook past dit zadel op best wat paarden wat ik tot nu toe heb gezien.
Het is kunstof, maar wel mooi bijna iedereen denk in eerste instantie dat ik een leren zadel heb :) en hij zit ook nog eens heerlijk.

http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... el-t6?N=30

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:56

Ik zou voor boomloos gaan. Als je echt de zit van een boomzadel wil hebben, dan misschien hidalgo? Heeft een leren boom.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:58

Ik heb een Stübben Roxane Deluxe, is een springzadel maar misschien kan je eens kijken naar Stübben over het algemeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:46

Voor 750eu moet je wel een Titan kunnen vinden hoor :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:48

Misschien is een Sommer zadel wat voor je :). Een Duits merk, ik heb zelf de Diplomat Exclusive (inmiddels al 15 jaar oud) en dit zadel heeft op al mijn pony's en paarden uitsteken gepast :). Hier op stal rijden ze met de Opus II.

Nieuw zijn ze aan de prijs, maar tweedehands zijn ze goedkoop te krijgen (350 tot 500 of zo).

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:07

KN! Ik heb een Allegro die zo goed als op ieder past!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:11

Startrekk dressuur ;)

Maar ook KN en ik had vroeger een Kieffer Lech Profi die ik op verschillende warmbloed paarden kon leggen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:26

Al eens aan een wintec gedacht?
Door de verschillende bomen is deze voor elk paard aan te passen, ook kun je de wrongen etc veranderen waardoor jij ook weer beter aanpasbaar bent aan het zadel in combinatie met verschillende paarden :)

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:30

Ik heb een echte oude winter 2000 gebruik ik bij ieder paard of pony om te proberen, ligt altijd goed en een erg fijn zadel (VZH) maar t is wel een echte oude versie van wintec :P