Jullie ervaringen met een paniekhalster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lyanne_sanne

Jullie ervaringen met een paniekhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 21:27

Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar een paniekhalster maar er ondertussen al zoveel tegengekomen dat ik door de halsters het paard niet meer zie :o
Ik weet dat er ook andere topics zijn over dit onderwerp maar ik heb nog niet echt het antwoord gevonden wat ik zoek.

Dus daarom vraag ik jullie: wat voor paniek/veiligheidshalster hebben jullie? Hoe (makkelijk) schiet hij los en waar heb je hem gekocht?

Ik zoek er eentje die niet te duur is maar wel makkelijk los schiet :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Jullie ervaringen met een paniekhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:36

Ik heb er een vd barefoot site. Superding! Paard heeft er al een keer mee vastgezeten in de wei, precies waar ik hem voor gekocht had. Halster was netjes afgeschoven en kon zo weer om. Is 25 euro, met schapenbontje, en je kunt m gewoon als normaal halster gebruiken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:38

Ik had een eskadron halster met elastiek erin, rot ding :+ paard kreeg het zelf namelijk af binnen de kortste tijd. Dat was nou net niet de bedoeling.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 21:41

@Gypsy bedoel jij dan een break away halster van barefoot of heb jij een andere?

@vuurneon, hahah nee dat is ook niet helemaal de bedoeling! Eigenaresse is alleen erg bang dat hij zichzelf ophangt aangezien hij dat de eerste keer met een normaal halster wel deed. Vandaar dat ik er eentje zoek die echt snel losschiet, maar te snel is ook niet wenselijk natuurlijk :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:43

Oh, dan is mijn paard of heel braaf of die van mij gaat minder makkelijk af... mij maakt het ook eigenlijk niet uit, maar hier op pension moeten ze met halster op de wei maar ik vind dat nogal onveilig, vandaar. Eh die ene die in blauw en bruin verkrijgbaar is met bontjes, die bedoel ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:44

Gypsy schreef:
Oh, dan is mijn paard of heel braaf of die van mij gaat minder makkelijk af... mij maakt het ook eigenlijk niet uit, maar hier op pension moeten ze met halster op de wei maar ik vind dat nogal onveilig, vandaar. Eh die ene die in blauw en bruin verkrijgbaar is met bontjes, die bedoel ik.

Die van is gewoon erg handig :o krijgt gewone halsters en graasmaskers ook af. Dus echt representatief is hij niet :+

Pluspunt; het ging wel netjes af :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:46

Oh ok, tja die zal dat elastiek vast aardig van de baas gevonden hebben dan. :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:48

Halsband geen optie? Veel minder om aan vast te blijven zitten of te gaan schuren.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 21:50

Laatst bijgewerkt door lyanne_sanne op 03-06-14 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 21:51

@ tamary, over een halsband heb ik inderdaad ook nagedacht maar bestaan die ook met veiligheidssluiting of iets dergelijks? Dan zou dat misschien ook een optie zijn.
Blijft lastig om het juiste te kiezen. Daarom dacht ik ik vraag jullie meningen :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:08

Ik heb ooit eens inzetstukken gezien voor halsters, die konden stuk ipv hele halster stuk en maakte je gewoon als tussenstukje aan de sluiting. Dat zou ook aan een halsband moeten passen.

Anders klik je 2 nylon hondenhalsbanden aan elkaar (1 is nl te kort/krap), die clips houden een vastzittend paard ook niet en ook die zijn ontworpen om te breken op dat punt. Dingen kosten 5 euro/stuk.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 22:12

@tamary, ja zou inderdaad ook nog kunnen. Hoewel ik denk dat een halster misschien toch makkelijker is omdat je gelijk vast kunt klikken en weg kunt lopen :P

Ik heb nu die van Eskadron gevonden, die gaat met een ring. Heeft er iemand ervaring met deze? Hoe snel schiet hij los? Op het plaatje lijkt het alsof de ring open gebogen wordt door de druk en het halster dan door de ring eraf moet schuiven, lijkt mij dat dat niet altijd super soepel gaat?!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:13

geen elastiek!! heb er zulke enge dingen mee gezien.. ze kunnen dat best veruitrekken...en weer terug klappen als ze knappen of uitgerekt om nek paard komen..

niet als onderdeel van halster en niet om mee vast te zetten/ als touw!

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 22:14

Oke dat is duidelijk :P Wat raad jij dan aan Christiene?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 07:41

Bij mijb paard was het elastiek er gewoon uitgeschoven. Het was idd die vd foto.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 16:47

Aah oke! Het zal er dan ook wel vanaf hangen hoe het paard vast komt te zitten.
Ergens kan ik me wel voorstellen dat het niet fijn is als dat elastiek terug schiet haha :p

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:23

Bij Amerikaanse halsters kun je halsters krijgen met een breakaway, als paarden ergens aan blijven hangen, dan breekt deze breakaway en kunnen ze loskomen. De breakaway is van leer, dat kan breken, waar een nylon halster niet breekt. Echter, ik zou mijn paard niet zo snel met een halster het land op gooien, op het moment dat ik een halster om heb dan ben ik redelijk in de buurt. Op het moment dat de pensionstal dat gaat eisen, ga ik toch echt verder zoeken.

Voorbeeld breakaway.

Afbeelding

Deze is heel simpel ook zelf te maken. Koop een goedkoop halster (of neem er een die je al hebt) , sloop het gedeelte met de gesp eraf, en vraag aan de schoenmaker om er deze met een stukje leer weer vast te zetten. Of, als je handig bent, doe je het gewoon zelf.

Om paarden op stal of op de poets/spuitplaats veilig vast te zetten, hoef ik geen paniekhalster te gebruiken. Er bestaan tools zoals de Aussie Tie Ring of de Safe Clip. Maakt een paniekhalster compleet overbodig.

Uitleg Aussie Tie Ring en Safe Clip

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

Verkoopadressen:

Safe Clip: http://www.depaardenverzorger.nl

Aussie Tie ring: http://www.westernstore.nl

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:44

Cassidy, als de keuze is 24/7 buiten met een paar uur weidegang en dan een halster om, of tot wel 24 uur op stal, dan geef ik met liefde een paar tientjes aan een paniekhalster uit. Er zijn wel belangrijkere redenen om van stal te wisselen lijkt me.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:47

Jouw paard, jouw keuze. Ik zou niet tevreden zijn met 24/7 buiten en maar een paar uur weidegang (paard moet het ook aankunnen natuurlijk). Ik kies voor 24/7 op de wei in de zomer. Dat het niet in de winter kan is weer een ander verhaal.

Dus ik zou in dat geval verhuizen. Naar een locatie waar geen halster omhoeft op de wei. En waar ze de hele dag in de zomer buiten kunnen als ik dat zou willen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:54

Ik deed er gewoon een douchegordijn ring (of een goedgope plastic sleutelring tussen. Hoeft allemaal niet zo moeilijk hoor.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:55

Moet die locatie wel bestaan. Ze gaan hier van 10 tot het donker of te slecht word naar buiten, maar mijn koudbloed en ex hb'er haal ik er vaak tussendoor een paar uur af. Het is uiteindelijk zieliger als ik het niet doe.

Natuurlijk moet je altijd naar het beste streven, maar weidegang met een halster dat zo afglijdt als het moet zie ik niet als een probleem. Wat is daar volgens jou dan zo erg aan?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:18

Horseware heeft fieldsave halsters oa bij paardendrogist, heeft klittenband deel dat losschiet bij trekkracht van 40kg en een van 70kg, zitten beide bij het halster. Ik gebruik het in de wei voor vliegenfrontriem

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:32

Ik heb een breakaway halster liggen, van barefoot. Mijn knol krijgt elk halster af in de wei, dus het breakaway halster was voor hem helemaal een eitje. Meer dan een paar uur heeft hij dat ding nog nooit om gehad. Ging wel keurig los bij het klittenband trouwens, dus het systeem werkt wel!