Zadel proefrijden alleen in stap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sanned

Zadel proefrijden alleen in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 09:08

Hallo!

Het zadel van mijn paard past niet goed meer. Op het moment ligt het met een bontje goed genoeg om mee te kunnen rijden, dit is ook nagekeken. Maar we willen wel op redelijk korte termijn een nieuw (dressuur)zadel aanschaffen. Nu komt het volgende probleem. Ik mag zelf door een aandoening aan mijn oog nu nog 5 weken niet rijden. Wel stappen, maar draven en galopperen is te schokkerig en dat mag niet. De mede-eigenaar van mijn paard rijdt hem wel gewoon. We willen dus een zadelmaker laten komen om een aantal zadels uit te proberen. De mede-eigenaar kan dan in alle gangen proefrijden om te zien of het zadel goed op het paard ligt. Maar ik kan het zadel alleen in stap proberen. Het postuur van mede-eigenaar en ik is redelijk gelijk, als zij goed in het zadel past pas ik er ook in. En tot nu toe zijn we het altijd eens geweest over zadels. Maar ik wil er ook niet achter komen dat ik niet lekker in het zadel kan zitten als het net te laat is om het terug te brengen. Mijn vraag is dus in hoeverre je vanuit stap kan beoordelen of je zelf lekker in het zadel kan zitten. Kunnen we gewoon op korte termijn iemand laten komen of is het verstandig om te wachten tot ik zelf ook weer vol mag rijden?

corientjuhh

Re: Zadel proefrijden alleen in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:13

Ik zou wachten tot je weer mag rijden :)
Voor t zelfde geldt kiest ze een zadel die jij niet lekker vind zitten/rijden in draf en galop
Dan zit je er mee

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:18

Ik zou het nu doen, zou het het paard niet willen aandoen om nog zo'n lange tijd te moeten lopen met een slechtpassend zadel -O-

Vind de rug van het paard belangrijker dan jouw billen :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:18

Op zich... als jij niet moeilijk bent qua zadels, je bijrijder een vergelijkbaar postuur heeft, jullie het eigenlijk altijd eens zijn over het comfort van een zadel, een vergelijkbare manier van zitten en rijden hebben en zij wel gewoon kan rijden om het zadel goed met ruiter op het paard te kunnen beoordelen.... dan lijkt het mij eigenlijk niet echt een probleem om haar het zadel te laten kiezen en er zelf alleen even een paar rondjes op te stappen.

Zo'n keertje proefrijden zegt toch niet zoveel. is leuk om de pasvorm en een een eerste "gevoel" mee te beoordelen, maar je leert het zadel toch pas echt kennen in de weken na je eerste rit.

Kwestie van wennen, dingen doen...dan pas kom je eventuele problemen tegen of ga je juist lekkerder zitten :)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 09:24

Shirley, op het moment ligt het zadel met het bontje echt goed, daar is goed naar gekeken door een deskundige. Maar persoonlijk vind ik een zadel dat met een bontje goed ligt nog steeds niet optimaal. Dus dat is ook precies de afweging.
Het is wel de bedoeling om een goed zadel aan te schaffen waar we langere tijd mee gaan doen, dus ik wil wel een zadel waar ik ook tevreden mee ben. En een zadel waar ik echt niet in kan zitten is ook niet bevorderlijk voor de rug van mijn paard. Maar ik wil ook zo snel mogelijk een nieuw zadel voor mijn paard.

Goed punt pmarena, daar heb je natuurlijk gelijk in! Ik ben niet moeilijk met zadels en we zijn het inderdaad eigenlijk altijd eens. Dus wat dat betreft zou het geen probleem moeten zijn om haar het zadel uit te laten zoeken. Ik ben alleen zo bang dat we straks met een duur zadel zitten waar ik echt niet mee kan rijden. Maar ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik echt niet kon rijden op een zadel, dus misschien moet ik me gewoon niet zo'n zorgen maken.

Dank jullie wel voor het meedenken!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:12

Tja, ik zou het niet doen, ik ben ook echt niet moeilijk met zadels, maar kwam er bij het proefrijden toch achter dat de wrong gewoon niet fijn zat en bij mij enorm prikte in mijn dijbeen. Dit zou ik niet tegengekomen zijn als ik niet gedraafd of gegaloppeerd had.

Als het kan zou ik dus even wachten.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:37

Ik zou ook wachten, stel je gaat draven en je wordt het zadel uitgekieperd heb je erg spijt. En als het met bontje goed ligt dan kan het ook geen kwaad om nog even die 5 weekjes te wachten.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:13

Ik zou ook wachten. Toen ik zadels testte merkte ik pas in galop op welke ik me goed voelde. Het gaat niet om kleine bedragen en je koopt ook niet ieder jaar een nieuwe. :)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 20:50

Bedankt voor alle reacties!

Inmiddels is de zadelmaker al langsgeweest. We hebben een heel fijn zadel gekocht waar ik ook even (in alle gangen) in gereden heb. De oogarts heeft namelijk gezegd dat die ene keer niet zo'n kwaad kon en dat het mocht mits ik beloofde het niet vaker te doen (heeft er mee te maken dat veel schokkerige bewegingen het herstel kunnen vertragen, maar geen verdere schade aan richten). Het zadel mogen we, als blijkt dat ik er echt niet fijn in zit als ik weer mag rijden, inruilen tegen een gelijkwaardige. Maar dat verwacht ik niet, ik vond het heerlijk zitten.
Dus een prima oplossing zo! Het enige nadeel is dat ik nu een prachtig nieuw zadel heb waar ik niet mee mag rijden :+