mystery1980 schreef:ken het problem wel, die van mij doet dat ook wel. Vaker naar buiten gaan dan lost het probleem zich bij mij vanzelf op. De eerste ritten na een tijdje niet buitenrijden hou ik rekening met de route zodat ik de ruimte heb en niet bij te drukke wegen kom.
Werkt ook niet, rijd denk ik momenteel 4x in de week buiten 
pien_2010 schreef:In je laatste antwoord zit dus ook je oplossing ("Als ik dat doe loopt ze de gehele weg te dribbelen en onrustig te doen, ze is nogal enthousiast en voorwaarts buiten

Probeer zo veel mogelijk op stem en zit te rijden.")
Je merrie is dus gewoon dominant en aan het drammen. Mijn merrie had dat ook. Heb dat opgelost door gewoon buiten met lichte aanleuning, goed rug gebruik te rijden (dus juist niet losse teugel ook al werd ze daar in het begin heet en boos op net als die bij jou). Eens een overgangetje rijden. Halt houden (ojee dat was me toch erg, hoe boos kun je wezen als paard) totdat ze stopte met drammen, pasje achterwaarts rustig weg stappen, stapje wijken, travers/ renvers, SB etc. Maar ook eens lekker voluit laten galopperen, (joepie) toen de rust eenmaal terug gekeerd was en het drammen gestopt. Ik heb er een zeer fijn paard aan over gehouden. Nadeel vind ik wel dat jouw paard al 21 jaar is en dat maakt het allemaal een stuk moeilijker.
Succes TS
Ga het toch weer eens proberen op die manier, heb eerder wel eens met licht contact gereden maar dan kan ze dat dribbelen en drammen rustig 3 uur volhouden, loopt ze ook gewoon weg bij andere paarden en levert zelfs gevaarlijke situaties op, dus ben er een beetje huiverig op, zelfs met oefeningen werkt het niet.
Nickas schreef:Ik zou als ik jou was bij ieder eng punt waar ze langs schiet, even omdraaien en weer opnieuw er langs gaan. En nog een keer, en nog een keer, net zo lang tot ze er gewoon ontspannen langsloopt en het saai wordt er van te schrikken.
Je zal zien dat je in het begin nog veel moet heen en weren langs een 'eng' punt, maar uiteindelijk leert je paard steeds meer te ontspannen en zal minder 'schrikken' bij verkeerd waaiende grassprietjes.
Immers, ze weet dan dat ze er nog een keer langs moet, en nog een keer... en dan is het grapje toch echt niet zo leuk meer na een tijdje.
Dit vind ik een hele goede tip, ga ik zeker mee aan de slag, dank je wel!
XxJustinexX schreef:Verder TS, ik had ook zo'n paardje en wat bij mij altijd hielp. En dit klinkt echt onwijs stom. Maar ik had wel eens dat hij zomaar stilstond omdat hij iets onnozels zag en dan ineens ook een spurt erlangs nam. Scherper bit nooit aan gedacht want dat vind ik persoonlijk geen oplossing. Zelf ontspannen was ook niet de oplossing want ik zat er altijd super relaxed op , ook als hij wat zag.
Ik deed als hij iets engs zag, hem omdraaien en in zijn achteruit erlangs/overheen. En dan zodra ik voor bij het enge object was draaide ik hem om en reed ik verder. Vanaf dat moment ook geen spontane wegrace acties meer gehad bij iets wat eng was.
En het was verder ook een drammertje buiten, verschillende oefeningen doen hielp niet haha dus ik negeerde het eigenlijk min of meer als hij weer opgefokt liep te doen. Jezelf er druk over maken moedigt het alleen maar aan
Nee vond het ook al vaag haha, heb al ff getemd, knap dat ze mijn figuur weet want ik sta helemaal niet op de foto
Haha maar bedankt voor je tip, ga dit ook zeker proberen toe te passen, ik negeer ook zoveel mogelijk inderdaad.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-06-14 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd